Nokkonen, Urtica dioica

Meillä on käyty samaa taistelua, myrkytetty ja revitty juurineen... Maassa vain on varmaan useamman kymmenen vuoden siemenpankki joten aina sieltä vaan noustaanvihainen Osa pahimmasta alueesta on laitettu nurmikoksi -eli uusi multa päälle ja nurmikonsiemen.. osa sitten on edelleen kitkennän ja miehen myrkkyruiskutusten kohteena. Mies väittää sinnikkäästi että vielä hän nokkosista erä- ja otteluvoiton ottaa mutta saahan nähdä miten käy..naurua

Typpipitoisessa maassa... mä olen aina vihannut kemiaaapea... mikä pienentää typpipitoisuutta?

Olen raivannut tätä täysin villiintynyttä tonttia 6v enkä ole laittanut mitään lannoitteita, kun olen pelännyt nokkosten innostuvan vain lisää. En tiedä kuinka pitkän ajan siemenpankki mahtaa olla, talon vanhin osa on rakennettu 1870 ja vuodet ennen meidän hallintaamme tämä on ollut täysin villiintyneenä; alapihaa on edellinen omistaja oli käyttänyt jokkariautojen kokeilurata.

Toivonkipinä herää... kalkkia joka paikkaan, ja paljon... Vai jotain muuta?

Tarkoitin sitä, että nokkonen ei kasva huonossa maassa:) Kalkki ei käsittääkseni ole ratkaisu ongelmaasi. Kitkemällä luulisin nokkosia tulevan vain lisää, kun juuret kuitenkin katkeavat. Maassa olevista siemenistä tulee myös lisää.

hymy moni on lohduttanut minua kertomalla, että (pitäisi olla onnellinen kun) on hyvä maa kun nokkonen viihtyy... mutta kun mä haluan huonomman maan...*tinttaa jalalla lattiaa, heittäytyy pitkälleen ja huutaa suoraa huutoa* 

Pitänee aloittaa tutkiminen, miten sitä saisi huonommaksi... höh, vuosikymmeniin tosiaan ole mitenkään hoidettu, eli... voiko huonommallla hoidolla ollatäh? 

Nokkonen ei kestä jatkuvaa matalaksi leikkaamista. En tiedä sitten, jos nokkosen juuristo on jossakin vaiheessa vallannut kaiken kasvutilan nurmikasveilta? Puolivillissä pihassa saattaa näin käydä? (Onko BlackLacen piha ollut aiemmin luonnontilaisena?)

Kattamalla, avokesannoinnilla tai myrkyttämällä saa nokkoskasvuston pienenemään olennaisesti. Seuraavaksi pitäisi perustaa uusi nurmikko ja saada se hyvään kasvuun ja pitää koko ajan leikattuna.

Hyvässa maassa myös nurmikko menestyy hyvin, kunhan se pääsee kasvun alkuun.

dnadna kysyy viestissään 8.4. nokkosen hyötykäytöstä…(nokkoskäytteestä ja -vedestähän on paasattu varmaan jo tarpeeksi), mutta muistan rakkaan sisareni kertoneen, että nykyinen miehensä kävi jonkin (eloonjäämis?)kurssin, jolla olivat nokkosesta tehneet jonkin rapumerran tapaisen pyydystysvälineen (vai olisko ollut verkko?). Siis kalojen narraamiseen. Kuulosti kovin mielenkiintoiselta, mutta en sitten tarkemmin asiaa selvittänyt (vaikka kovasti sekin olisi kiinnostunut). Luulen kuitenkin, että siinä käytettiin nokkosen varren kuituja hyväksi, ei juuria. Mutta luulo ei ole tiedon väärti.

(BlackLacelle toivotan hyviä hetkiä Ihmeellisessä Maailmassa :slight_smile: Ensin on ilmiö, jota seuraa ihmettelyä jos jaksaa ihmetellä riittävästi, saattaa löytyä ratkaisu. Minusta elämä on vähän kuin palapeli. Kannattaa aloittaa niistä isoista reunapaloista ensin (pitäähän jotkin rajat olla). (Ja onneksi palapelejä on monen lähtöön; täytyy vaan toivoa, että löytyy omille kyvyille sopiva vaikeusaste.) Ja kemia ja fysiikkahan on sitten sitä, että ne palat on imeskelty paperimassaksi, josta tehdään massan koostumusta analysoimalla se kuva. ( Jos kasaus onnistuu, saadaan taulu, jota ei tarvitse kasata jeesusteipillä eikä ylijäämäliisterillä.) Mutta eihän me siihen pyritä, vai mitä? Minusta nokkosen saa taltutettua sillä, että niittää, ennen kuin ehtii siementää :slight_smile:

Vielä tuli mieleen, että jos nokkosesta voi kalaverkon väsätä, niin varmaan myöskin vaikka urheilupaidan (niin kuin ovat varmaan aikojen alussa tehneetkin).

Juu. Nokkonen on varsin hyvää kuitua langan aineeksi, vähän samaa sarjaa hampun ja pellavan kanssa... kyllä siitä on verkkoja ja paitojakin tehty, ja tehdään edelleen tuolla idän kaukomailla.

Nokkoskuitu

Nokkosista päästy eroon, tilapäisestiärtynyt. Mutta eipä tuolla silti voi paljanin varpain kävellä. PÖHoho.

Helpottiko nokkostilanne kesällä yhtään, BlackLace?

Lohdutukseksi nokkosia vastaan taisteleville; penkin reuna oli koko matkalta keväällä 2007 täynnä nokkosta! (ihan tuonne takana näkyviin nauhuksiin saakka). Siis ihan ummessa, eli kuvassa näkyvällä alueella ei kasvanut kukan kukkaa. Ja kuten aikaisemmissa viesteissä on todettu; nokkonen tarkoittaa "hyvää maata". Revin viime vuoden kevään nokkosen juuria irti ja käänsin maan vielä lapiolla ympäri. Ja istutin paikalle tuoksuvatukkaa ja piiankieltä. Ja kuva on otettu kolmisen kuukautta nokkosten repimisen jälkeen! Hyvän maan olivat nokkoset "tehneet". Penkki tietty ihan kesken, mutta hyvä alku ensimmäisen kesän aikana (kuvassa reunan laajennus kesken). En käyttänyt mitään myrkkyjä, istutin sen verran tiheään taimet, ettei nokkoset jäänyt tilaa kasvaa. Lisäksi laitoin katteeksi nurmikon leikkuusilppua. Muutamat nokkoset, jotka yrittivät nousta välistä oli helppo perata pois. Kova homma oli, mutta kun se sai tehtyä, niin loppukesän nokkostarkkailu sujui helposti=). Nurmikolle tietty ei voi soveltaa, jos ei halua koko nurmikkoa perennapenkiksi laittaa...

Keväällä on nokkosen juurten ja versojen poiston aika. Perusteellisesti kun työn tekee, niin onnistuu. Jo kasvaneesta versostosta on pahempi koittaa raastaa…

Muutamissa paikoissa pihaa kasvaa nokkosta "hallitusti" naurua Perhosia varten olen säästellyt silmän isku

Jep, kaikkea ei kannata hävittää. Minäkin jätin myös kauemmaksi kasvamaan nokkosta. Leikkaan alkukesällä sen maanpäälisiä osia ravintosilpuksi kukkapenkkeihin tai teen nokkosuutetta kasveille. Kovasti tykkäävät=)

Nokkosesta saa myös tosi hyvää muhennosta, keittoa ym. Viherjauheeseen nokkonen tuo tuhdin rautalisän.

Jokitörmässä nokkonen on oiva kläpinpelätin.

Sailasi, mikä mikä ihme on kläpi? terv. kaupunkilainen... :)

Lapsia taitaa sailasi tarkoittaa…

Joo, kläppi on Tornionlaakson vastine yleiskielen sanalle lapsi. =)

Täällä Torniossa sanotaan läpeiksi lapsia.