Nokkosista multaa kukkapenkkiin?

(Kompostointi ja maanparannus)

Pika-apua vailla!!! Kaivettiin miehen kanssa äsken vanhan navetan takuista, nokkosten ja horsmien valloittamaa lantalaa, ja löydettiin ihanaa, mustaa, kosteaa, tuoksuvaa - mutta hirvittävän nokkosjuurakkoista multaa.

Olemme juuri tekemässä kakkosparaatipenkkiä, ja nyt meni sormi suuhun - kannattaako tuota nokkos-herkkumultaa käyttää ko. penkissä ollenkaan, alusmultana sanomalehtien alla, suodatinkankaan alla, multakerroksen alla, missään?

Suurimmat juurenkappaleet on poimittu, mutta tätä tarvitsee kuutioittain melkein, joten tarkempi läpikäyminen veisi puoli kesääsurullinen.

Olisi ihanaa, jos joku saisi neuvoa annettua pikaisesti, hommat tuolla jatkuisivat heti...

Alkuperäinen kirjoittaja: sajoha

Isommat juurenpalat saa seulomalla pois, mutta ainakin siemenet jää sinne seulottuun tavaraan, terv. nimim. nokkosia paraatipenkissä, ja joka paikassa muuallakin. Jos ahkerasti kitkee jo pikkutaimina pois, senkin kanssa pärjää - ainakin osan kesää. Omat voimat tuolta osin tahtoo hiipua kohta jussin jälkeen.

Nokkonen on hyvän maan merkki.

Sillä on myös kiva juurakko ja lähtee aika helposti kasvamaan. Tulee myös terhakkaana ohuen katekerroksen läpi. Juuristo on kauniin keltaista. Tuo Paulastiinan seulontakonsti voisi mennä ensiapuna...

Joka tapauksessa, tulevia vuosia varten kannattaisi kattaa se hyvä multamaa niin että nokkoset ja muut rikkikset menettävät voimansa. Nyt keväällä se vielä onnistuu ennenkuin lähtevät oikein kasvamaan. Päälle voi laittaa pressua, heinäpaaleja, mitä tahansa kunhan se peittää kunnolla eikä yhtäkään rakoa löydy. Ensi keväänä olisi sitten jo aika riskitöntä multaa ja sitä seuraavana aivan täydellistä saatavilla...

Kävisiköhän se niin siihen paraatipenkkiin, että laittaisi alimmaiseksi risua, sitten sitä nokkosmultaa, sitten paksulti sanomalehteä, sitten tavallista ostomultaa & kompostia (ei ole paljoa) ja perennat -> viimeiseksi oksasilppu katteeksi.

Eli kaikki juurakot yms on kerätty pois, paitsi ne hiusjuuret ja ah niin ihanat siemenet...

Onko niillä silti voimaa nousta pintaan? Hajoaisivatkohan ne tuolla tavalla?

Temskukka toi oli kullanarvoinen vinkki se lantalan herkkumullan peittäminen! kieli ulkoa

Paulastiina, juu, ei löydy innostusta täälläkään kitkeä kaiken kesää rikkaruohoja, varsinkaan nokkosia... Karseinta puuhaa, mitä pihamaalla tiedän!!! ärtynyt

Älkää nyt hirttäkö, mutta ihan ideana heitän että entäs round up? Ammatinvalintani puolesta olen sitä käyttänyt ja kyllä se toimii.. paitsi juolavehnään ja ohdakkeisiin vähän heikommin. Niitä nyt ei tapa varmaan edes ydinpommi. Nokkoseen en ole kokeillut. Onko kukaan muu? Itse kuitenkin ennemmin lykkäisin pari vuotta sen mullan käyttöä ja tekisin kuten Temskukka sanoi. Yksi vaihtoehto lisää on tietysti kompostoiminen, vaikka noin suuren määrän kompostointi voipi olla juurikin se kaikkein raskain vaihtoehto.

Mää ryhdyn nyt testiryhmäksi naurua. Eli tehtiin tuollainen kakku, alle huonolle nurmelle Aamulehtiä reilusti, sitten risuja ja oksia, tätä hyvää multaa seulottuna ja käsin nypittynä 20-30 cm, sitten sanomalehteä päälle, seulottua puutarhamullan ja kompostin sekoitusta lopuksi (en tiedä vielä millainen kerros tulee...)

Laitan vielä perennoita tähän kohopenkkiin, kivimuurin tapaista ja vanhaa hirttä reunukseksi, ja reilu oksasilppu-puuhakekate päälle. Ja jos/kun viheliäiset ystävämme ilmestyvät, myrkytän ne Roundupilla säälimättä. Katsotaan, kuinka meitin käy...

Lantalan multa joutuu kasalle, saadaan traktori siihen laina-avuksi, ja peitellään sitten pressujen ja painojen alle, josko se siitä talttuisi. Sianpeetä saisi vielä polttoaineeksi, josko siitä jonkinlainen aumakomposti tulee? Ei ole tullut kokeiltua tuommoista aumaa ennen, joten edelleen vinkkejä saa antaa...

Tee toinen läjä sianpeestä, uskon että vanha lantala ei lisävoimaa tarvitse. Minä olen kokeillut että heinäpaalit on parasta katetta kun katetaan multajemmaa. Pressut, ainakin meillä kun aina tuulee, on paremminkin naapurin plassilla männyn latvassa enimmät ajat. Paalit pysyy ja maatuvat osittain myös ja onkimatopopulaatio on aivan valtava paalien alla. On kätevää nostaa paalia, kerätä madot purkkiin ja ongelle, näin sivuhuomautuksena.

Mutta ei sitten raon rakoa saa jäädä vaikka millä kattaisi. Siinä pitää olla aivan sinisen nuuka.

Käykö pahnapaalit heinäpaalien tilalle? Onhan se kyllä hieman erilailla maatuvaa...

Kyllä minä tapoin alkukesästä nokkosia ja jopa pari voikukkaa roundupilla ihan hyvällä menestyksellä.

Rounduppi on turkasen kallista ja multa tulee kovin autioksi madoista sun muista kun sitä laittaa...

Itse tykkään kovasti näistä pehmeistä menetelmistä kun niillä tulee terhakkaa ja eläväistä multaa nollakustannuksin. Kunhan vain jaksaa odottaa. Mutta se on semmoista ahkeraa odotusta - voipi vähän laiskotellakkin kun tietää että siellä muhii kovasit hyväksi ja ihan itsellään naurua

Pahnapaalit muuten käy melkein jopa paremmin.

Mulla on hyvät kokemukset nokkosen tappamisesta Roundupilla, nurin meni valtava puska joka oli rauhassa saanut rehottaa takavasemmalla. Nokkonen on tosi viheliäinen. Se varmaan siementää tehokkaasti. Mulla on nokkosta yltä kyllinvihainen