Nukenkaulus, Brachyscome iberidifolia

Ruippanoita ne ovat minullakin, ihan säälittäviä. Mutta samanlaisia ne olivat viime kesänäkin, ja loppujen lopuksi niistähän tuli kovastikkin tuuheita.

Muistelinkin sinun sanoneen, että taimikasvatusvaiheessa retkottavat, mutta sitten pörhistyvät. Se mielessäni olen niitä jaksanut paapoa, vaikka välillä ovat keskenään takussa ja usko kasvattajalla koetuksella :wink:

Täälläkin on nuppuja jo muutamissa paremmissa, osa on kyllä vielä sen näköisiä, ettei niitä kesäkukiksi arvaisi. Nupulliset ovat olleet jonkin aikaa jo amppelissa valmiina kasvihuoneessa, joten nillä on varmaankin ollut paremmat olot, kuin sisällä pikkupurkeissa olevilla.

Mites onnistui nukenkaulukset viime kesänä? Siniset kukat näyttää aina siltä että ne pitäis laittaa johonkin viileään :smiley: Kestävätkö paahdetta?

Onnistui hyvin. Kestää paahdetta myös hyvin.

Oi, miten nuo Kurpan valkoiset onkin somia ja noin hieno kuva muutenkin. Mä alan nyt vähän kyllästyä näihin mun monta kesää katseltuihin liloihin, ja ajattelin etten enää kylvä nukenkauluksia, mutta kukas sitä tosiaan yhtä väriä käskee kylvää ja vaan samaa lajia laittaa. Tää mun kuva on kyllä nyt ihan ala-arvoinen, ilman vettäkin aina raukat joutuvat olemaan.

Nukenkaulus ei ole moksiskaan viime yön kylmyydestä.  Hyvä ja kestävä kesäkukka! Kuvassa olevat siemenet keräsin jo talteen.

Minä kans innokkaana kylvin viime sunnuntaina nukenkauluksen siemeniä kun en ole niitä ikinä ennen kasvatellut ja nyt ajattelin testata miten käy… ja nyt jo eilen oli kolme purkkia aikamoisen täynnä pienen pieniä taimia ;O miten ihmeessä ne saa sieltä sitten istutettua yksitellen purkkeihin. Tuli hiki otsalle jo pelkästä ajatuksesta, heh…

Satu-71, voit laittaa 2-3 taimen nipuissa niitä nukenkauluksia.

Kiitos vinkistä :slight_smile: annan niiden kasvaa hetken vielä purkeissa ja sitten yritän alkaa siirtelemään omiin purnukoihin.

Voi miksi luin tätä ketjua? Alkoi tekemään mieli nukenkaulusta, ja sitäpä ei sitten tietenkään olekaan tuolla siemenlaatikossa, eikä uusia tilauksia aikeissa. :frowning:

Toissapäivänä laitoin multiin nukenkaulukset, tänään oli ensimmäistä vihreää pinnalla. Tulipas nopsaan.

Kylvin nukenkaulukset 9.5., eli kovin myöhään. Mutta nyt ovat sitten jo ensimmäiset nuput tulleet. Kyllä ne tästä vielä hienosti ehtivät.

Todella helppo kasvi kasvatella. En puutarhamyymälässä työskennellessäni pitänyt nukenkaulusta paljon minkään väärtinä, mutta nyt myöhemmin se on alkanut viehättää. Ekaa kertaa kasvatin itse. Koulin jo sirkkalehtiasteella, kun kylvös oli niin taaja (vanhat, poistokorista ostetut siemenet itivät yllättävän hyvin).

Jeij! lauantaina kylvetty nukenkaulus itää jo kovasti! :slight_smile:

Täälläkin nukenkaulus ponkaisi ittensä nopeasti ihmisten ilmoille, toissapäivänä kylvetyt oli jo koukuilla. En ole kasvattanut näitä aikaisemmin, joten alku ainakin näyttää lupaavalta… Ajattelin amppeleihin laittaa, toivottavasti ei tarvii heitä hirveästi nyppiä…

Oijoi juuri tuommoisesta haaveilen, kuten MoonRiverin nukenkaulus eka sivulla !!! :slight_smile:

Jos hyvin sattuu, niin niistä tulee noin tuuheita. Pitääpä itsekkin kylvää, jos olen siemeniä viime kesänä kerännyt.

Minulla myös ekaa kertaa nukenkaulukset kasvatuksessa.

Viime syksynä agrimarketin ota tästä laarista nämäkin siemenet on otettu ja ajattelin sitten kokeilla.

Koulimisvaiheessa olivat kyllä ihan hirvittävän pieniä ja surkeita ruipeloita, mutta nyt ne alkaa kunnolla kasvaa ja pörhistyä.

Ja pienuudesta ja surkeudesta huolimatta yksikään ei kuollut koulimisen jälkeen, eli ilmeisesti aika kestävä kuitenkin.

Ensi vuodeksi pitää ehdottomasti hommata eri värejä, mulla on nyt noita taimia yli 50 kpl ja jos noin isoja tulee kuin ekalla sivulla, voi olla , että koko suku saa nukenkauluksia tänä keväänä.

Tämä jää takuulla mun vakio kasvatuslistalle, tykkään tuollaisista vaivattomista ja kestävistä kukista, en jaksa liikaa paapoa ja pelata niitten kanssa.

Mulla oli nukenkaulukset jotain 15 cm:n mittaisia, pätkäisin osan niistä poikki 5 senttisiksi, teinköhän oikein vai väärin? Mulla 4 - 5 tainta ruukussansa. Mulla tuppaa kyllä tänä keväänä kaikki olemaan vähän aikaisissa, joten olen joutunut latvomaan vaikka mitä, en kehtaa ees sanoakkaan… Kalenterista tietysti lasken että montako viikkoa vielä ennen kuin voi maahan istuttaa, huh vielä kuukausi ja viikko ainakin :confused: