Siirrä koko komeus kauemmaksi seinästä, kuiva paikka kuitenkin ja vielä routaeristeet alla. Siitä tulee sitten rehevä ja kukkea, silmää ja miellyttävä olethan sen sitten itse kunnostanut. Sanomalehti, hevonpee ja reunustus tai kanttaus, siinä ovat taikakeinot
Omaa varjopuolen penkkiä ajattelen myös siirtää kauemmas pois räystään suojasta kun se ei kastu sateellakaan vaikka vanhaa perua on jo 1 rivi laattoja seinän vieressä.
Moikka
Juu hei.
Eli mutsi teki mökille sinne nurmikkoon valtava kukkapenkki ja siinä kasvoi kaikenlaista, nyt haluaisin jotenkin uudistaa tätä ja käyttää vanhat kasvit uudelleen tai ne joka on jäljellä! Siis toimiiko tähän myös, se juttu, vanhat kasvit kaivetaan ylös pistetään johonkin varjoon ja ne rikkakasvit mitä niille sitten ?
Mitä keinoja on saada rikkakasvit pois kun ensin poimisin kaikki perennat pois?..
Koska sitten kun myllerrän läpikotoisin koko penkki niin kohta siinä on enemmän rikkaa kun mitä olin takaisin istuttanut....hmmm
Hankalaa sanoa, kun ei näe tilannetta.
Mutta mitä ajattelisin , että vastassa voi olla, niin kaivaisin ne hyvät tosiaan talteen ja vaikka multaan remontin ajaksi sinne varjoon.
Ja kannattaa nyppiä kaikkien rikkakasvien juurenpätkät sieltä väleistä tässä vaiheessa pois.
Sitten kääntäisin koko alueen ihan lapiolla ylösalaisi ja kaikki rikkaruohot ja juuret pois.
Sen jälkeen paljon uutta hyvää multaa päälle.
Ja siihen ne taimet.
Alkuun pitää perata rikkaruohoja ahkerasti, mutta kun kukkien kasvu paranee, kitkeminenkin helpottuu.
Itse suosin tiheää istutusta ja harventelen sitten tarpeen mukaan, näin rikkakasveille ei jää tilaa.
Minulla kun on hiekkainen ja savinen maa, niin lisään joka kevät reilusti turvemultaa kasvien juurelle, se kyllä häviää sieltä mullan sekaan, mutta osaltaan parantaa ja pehmentää maata.
pehmeästä maasta on helpompi perata rikkikset, samalla se turvemulta toimii vähän katteena rikkaruohoja vastaan.
Hei
Kiitos Suokukka
Nyt olisin pitännyt ottaa kuvan, no tuleva lauantai otan...niin selvii vähän millainen työ edessä.
Ja tosiaankin rikkakasveja on, mutta sitten noi Solidagot on vallannut aluaeen, miten pääsen niistä eroon?
Isäni inhoo niitä.. haluaisin perhosia tuovia kasvia tilalle!
Lefa
Piiskut saa hyvin pois kaivamalla, samalla kun muutkin kaivat pois.
En kyllä hävittäisi kokonaan, vaan tekisin niille vähän syrjempään oman paikan kasvaa, ettei valtaa koko kukkapenkkiä.
Itse taas tykkään niistä kovastikin ja se kukkii kuitenkin ihanan myöhään syksyyn asti, silloin kun ei muut enää kauheasti kuki.
Perhosia houkuttelevia kukkia löytää helposti googlen kanssa.
Punatähkät ja punahatut nyt ainakin on ihania.
Ja monia muitakin itselle ja perhosille kivoja löytyy helposti.
Nykyisin olen jo nähnyt kyllä taimistoissakin erikseen perhoskasvit osioita.