Nurmettunut kukkapenkki

Minulla on ison kiven vieressä kukkapenkki, joka on pahasti nurmettunut. Keväällä se näytti siltä, ettei siinä kasva YHTÄÄN mitään muuta kuin nurmikkoa, oli siis aivan nurmikkoa kuten ympäristönsäkin. Kesän aikana siitä on kuitenkin noussut todella paljon kukkia, narsisseja, suikeroalpia, unikkoa, lemmikkiä, valkovuokkoa, kellokukkia jne. Nurmikon kitkeminen on äärimmäisen turhauttavaa koska sitä on niin paljon, mitä tuolle penkille kannattaisi tehdä? Haluaisin kukat säästää, ja ne ovat mukavasti vuosien saatossa asettuneet toistensa lomaan joten niitä on suht hankala siirrellä. Mitähän tapahtuisi jos ensi keväänä yrittäisin "kuoria" nurmikkokerroksen penkin päältä, hävitänkö samalla suurimman osan kukista? Syvempijuuriset varmaan jäisivät?

Itse asiassa mielellään vaikka laajentaisin tuota kukkapenkkiä hieman kun tilaa olisi, ja noita kukkia on tuohon pieneen tilaan hurjan paljon.

Jos olisi minun kukkapenkki niin tyhjentäisin koko penkin ja putsaisin rikkaruohot pois. Syväjuurisetkin saa kyllä siirrettyä pois putsauksen ajaksi kun kaivaa vain. Uuteen kunnolla möyhennettyyn kukkapenkkiin on ilo istutella. Suikeroalpit heittäisin kompostiin. Täällä puhuu perfektionisti.silmän isku

Minä tein keväällä omalleni kuten Aviron tekisi omalleen. Ei siihe perfektionistia tarvita Minun kukkapenkin kitkentäkuvia löytyy tuolta Nanikan kuvatukset -ketjun ykkössivulta.

Pelkällä kuorimisella ei onnistu. Viimeistään juhannuksena se on samannäköinen kuin nyt, jos pelkällä kuorinnalla yrität. Ja kun se on noinkin ruohottunut, niin kyllä siellä varmaan on paljon niitäkin kasveja, jotka kaipaavat jakamista.

Ylös vaan kaikki, perusteellinen rikkaruohonjuurien poistaminen ja kasvit uudestaan uuteen, parannettuun maahan. Itse tein syksyllä saman homman, ja vaikka silloin tuntui, että penkissä ei kasva mikään, on se nyt jo aivan täynnä. Tässä kuva ennen toimenpiteitä.

Tässä kuva, ku kaikki on jo ylhäällä. Kaamee duuni, mutta ainut keino pelastaa penkin kasvit.

Tähän alustaan olikin sitten jo ilo istuttaa uudelleen ylösnostetut perennat takaisin. Täytyisikin ottaa kuva penkistä nyt.....täyttä on eikä yksikään kasvi kuollut, päinvastoin innostuivat jakamisesta eli esim.pikkusydäntä olisi syksyllä tarjolla. On nimittäin ihan pakko jakaa taas.

Selvä, ylös se on sitten kaivettava. Onko ajankohdalla väliä? Taidan siirtää nuo kukat tuosta muihin penkkeihin kokonaan ja kehitellä tähän jotain uutta. Kävisivätköhän mansikat tähän kohtaan tai oisko teillä ideoita, mitä itse laittaisitte?

Ja viitsittekö rautalangasta vääntää miten onnistutte erottelemaan tuollaisesta sikinsokinpenkistä eri kasvien juuret erilleen? Osa kun on jo nuukahtaneetkin ja kuolleet, miten ihmeessä ne pystyy erottelemaan ilman että osa kuolee ja häviää?

Multatonttu, olisi kiva nähdä kuva kukkapenkistä nyt :)

Kävin nappasemassa kännyllä kuvan. Tällä hetkellä penkissä aivan liikaa idänunikkoa, minkä poiskintentä on paraikaa menossa. Muuten siinä on pikkusydäntä, jonka jaoin 3 eri osaan. Kulleroa, jonka myös syksyllä jaoin. Maariankelloa ja muurikelloa löytyy. Myös väriminttua ja tarhavariminttua löytyy ja kultatyräkin toivoisin leviävän oikein kunnolla. Täyttä, täyttä, mutta ei kasva nurmi ja heinä. Niin ja tietysti unikoita, isoja ja pieniä.

Itselläni olisi yhden pensaanalus käytävä läpi - itseasiassa kaikki kasvit pitäisi nostaa sieltä pois. Siellä kasvaa tulppaania, narsisseja, krookuksia, helmililjaa, unikkoa, jalopähkämöä ja ainakin vuorenkilpeä ja keijunkukkaa. Miten toimin, nostanko nyt ja kaivan uuteen paikkaan samointein vai odotanko syksyyn?

Muista en tiedä, mutta ainakin sipulit kannattaa nostaa nyt ylös ja antaa niiden kuivua ilmavassa paikassa. Sitten uudelleen istutus silloin syksyllä kun niitä muutenkin istutellaan.

Itse olen siirrellyt melkein mitä vain, jos saan suunnilleen juuripaakussaan lähtemään maasta. Yleensä kait suositellaan, ettei kukkivia siirreltäisi (siis niitä jotka parhaillaan kukkii) Mutta itse olen kyllä siirrellyt niitäkin. Toiset siirtää aikaisin keväällä, toiset vasta syksyllä. Minusta on kivempi siirrellä jo nyt, että ehtivät kunnolla juurtua. Mutta kait nuo on vähän makuasioita...

Sama täällä eli itse kyllä siirtelen kukkia aina kun vaan sílle päälle satun. Ja aina on henkiin jääneet. Tosin jos puska on iso, se saattaa estää siirtointoa, mutta muuten...putsasin samaisesta penkistä toisaalta pätkän, missä oli paljon sipulikukkia. Sipulit odottavat tuolla nyt syksyä, että laitan maahan.

Minulle ajankohdan ei siis ole väliä, millon siirtelen. Mutta toisaalta kyllähän sitä vähän kannattaisi ehkä aina miettiä, että onko esim. keisarinkruunun siirtäminen pahimmilla helteillä järkevää. Toisaalta, sekin jäi henkiin ja on ensi vuonna varmaan paljon kauniimpi jo.

Keskellä kesää siirtäminen on riskialtista. Jos sattuu kovin lämmin ja poutainen, vielä pahimmassa tapauksessa tuulnen kausi niin kasvit ovat vaarassa kuivua hengiltä. Tämä varsinkin, kun joudut käytännössä ravistelemaan säästettäväksi jäävien kasvien juurat mullasta puhtaaksi. Tällainen toimenpide olisi kasvien kannalta edullista tehdä viileällä ja kostealla säällä eli vyöhykkeestä riippuen elokuun puolivälin jälkeen - syyskuussa.

Jos päädyt mylläämään penkkiä kuivaan aikaan, muutama vinkki:

1. Peitä kasvien juuret kostealla kankaalla tai sanomalehdellä sillä aikaa kun odottavat istutusta. Varjosta taimia.

2. Maa on kasteltava istutettaessa niin märäksi että se on lähes vesivelliä.

3. Hallaharso päälle. Pidättää kosteutta ja estää haihtumista.

4. Jos kasvit kaikesta huolimatta väsähtävät niin leikkaa ne mataliksi. Tämä vähentää haihduttavaa pinta-alaa. Kaikki muu ylläoleva pitää myös tehdä! Kukkapenkistä on tämän jälkeen tietenkin iloa vasta seuraavana kesänä mutta mutta kasvit todennäköisesti pelastuvat.

Voisin tähän lisätä omat kuvani... Ehdotuksia penkin kunnostukseen otetaan mielellään vastaan hymy

Olen tuolta nurmikkoa kiskonut ylös jo talvella samoin lukuisia voikukkia. Nyt keväällä sieltä löytyi mm. koiranputkea jne. Kasvisto koostuu lähinnä sipulikukista, kevään aikana siinä kukki niin krookukset, narsissit, helmihyasintit kuin muutama tulppaanikin, sekä tuosta joka puolelle leviävästä kaunokista. Ylemmän kuvan vasemmassa laidassa näkyvän kasvin siirsin tuohon pois laatoituksen alta, ja ikkunan alla olevia naruja pitkin on kiipeä mässä luultavimmin karhunköynnös.

Nyt kaipaisinkin apua mitä tuolle pitäisi tehdä. Ylemmässä kuvassa näkyvästä osasta on jo harvennettu niin narsisseja kuin tuota kaunokkiakin. Ja itse asiassa myös tuosta toisesta osasta. Itse olen ajatellut kaivaa koko penkin ylös ja kuivattaa sipulit, ja sitten syksyllä istuttaa uudelleen. Ja nuo kaunokit aion kyllä suurimmalti osin hävittää, jos en kokonaan. Viikon päästä alkaa loma ja mummin penkistä ajattelin käydä hakemassa ainakin muutaman liljan tuohon ja sitten katsoa, jos siskolta löytyy jotakin, kun oli hävittämässä yhtä kukkapenkkiään.

Mutta mielellään saa kasviehdotuksia antaa aurinkoiseen ja saviseen penkkiin laitettavaksi. Niin ja sitten ihan siihenkin kaipaisin ohjeita kuinka tuo sipulien ylös kaivuu ja kuivatus tulisi suorittaa.

nimim. Viherpeukalo keskellä kämmentä kieli ulkoa

Puutarha - Perennat - Yleistä asiaa - Uuden perennapenkin perustaminen

Puutarha - Pihasuunnittelu - Oleskelupiha - Istutusalueet

jne. Tuossa viistosti tästä tekstistä ylös oikealle on tuo hakuruutu. Siihen arvot hyviä hakusanoja niin saat neuvot joilla varmasti pärjää, tulee edulliseksi, valmista tulee nopeasti, luovuus kukoistaa ja säästyy turhalta työltä.

Niin ja kaksi sanaa. Hevosenpee ja sanomalehdet.

Jos on kovin heinittymään päässyt niin kaivaisin kaiken ylös (varovasti, kun kukkasipulit on aika syvässä), jakaisin liian suuret puskat (lapiolla halki), ja huuhtelisin kaikki juurakot vedessä jotta saa rikkaruohot pois. Sitten kitkisin penkistä kaikki rikkaruohot pois, laittaisin siihen uutta multaa ja hevosenlantaa, ja istuttaisin kasvit takaisin. Mikäli penkki on kovasti heinittynyt eikä rikkaruohoille pärjää, tasoittaisin mullan kukkien poiston jälkeen, laittaisin paksun kerroksen märkiä sanomalehtiä, ja sitten multaa (ja hevosenlantaa). Savimaalla kukkapenkit kannattaa tehdä koholleen, eli korkeammalle kuin ympäröivä nurmikko.
Samalla miettisin kannattaisiko kukkapenkkejä suurentaa? Sen voisi tehdä samalla, eli paksu kerros märkiä sanomalehtiä nurmikon päälle, siihen sitten multaa (ja hevosenlantaa), ja sitten vaan kasveja istuttamaan.

Jatkossa kannattaa käyttää katetta (puuhaketta, kiviä tms.) niin kitkemisurakka helpottuu.

Kiitos vastauksistanne. Jonkin verran olen ajatellut penkkiä kenties laajentaa, mutta kovin paljon siihen ei kyllä tuolla pihalla ole tilaa. Täytyy tässä vilä vähän suunnitella, ja loman alkaessa sitten laittaa hihat heilumaan :wink:

‘memma’, melkein yrittäisin saada tuon karhunköynnöksen (jos on sitä) pois tuosta ikkunan alta. Varmaan aika vaikeaa, mutta parempi nyt kuin sit joskus ;-/. Istuta johonkin muualle, missä leviäminen ei haittaa tai purkkiin.

Niin ja piti vielä sanomani, että heti :smiley: vaan hihat heilumaan, saat jo tänä kesänä nauttia kasvusta ja kukinnoista.

Bee, juu hihat on laitettu heilumaan :wink: loma alkaa virallisesti huomenna mutta saatiin yllättäen lasten kanssa jo torstai ja perjantai vapaaksi niin aloittelin jo tuota kaivelua penkissä. Toinen osa olisi vielä kaivettavana, jos sitä huomenna ehtisi, niin saisi sitten loppuviikosta samantien istutettua kaikki löydöt kun kotia tullaan. lähdössä mummin ja siskon kukkapenkkejä harventamaan :wink: