(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Nyt kun lumet alkavat kadota, paljastuu nurmikossa vaaleita "renkaita".
Renkaat näyttävät siltä, että ikäänkun ovat nurmikkoheinää, mutta niistä puuttuu väri kokonaan, ovat vaaleita.
Mikähän syynä ja miten pitäisi hoitaa?
Olisko jääpoltetta. Uutta siementä vaan keväämmällä.
Onko teillä koira/kissa? Niiden pissoista tulee juurikin sellaiset jääpolterinkulat. Toinen syy voi olla noidankehä -niminen sienitauti. Kummassakin tapauksessa riipiä haravalla/haralla pinta kunnolla rikki, tai jopa riipiä koko pinta pois, talikolla rinkien keskustan ilmaus, joihin hiekkaa. Päälle vähän uutta multaa, ja nurmisiemeniä. Apila kasvaa paremmmin, eikä uusi nurmi ole tummempi (joka musta on aika ruma niin) Jos on noidankehä, niin voi suihkauttaa vähän atamonilla (10g/10l vettä). Aika samannäköisiä rinkulat ovat, oli kumpi tahansa. Noidankehän tunnistaa, jos on kesällä ollut pieniä vaaleanruskeita sieniä sillä rinkulan paikalla. Näillä alkuun. 
Joku sienikin aiheutti vaaleita renkaita, jotka yleensä laajenee ulospäin.
Ihanaa, näin nopeasti vastauksia!!
Eläimiä meillä ei ole, mutta olin huomaavinani siinä keskellä pari jänisken papanaa. Voisko olla, että jänis on talvella käynyt siinä ja sen takia nyt se rinkula?
Luin netistä, että noidankehä on vanhan nurmikon vitsaus. Meillä tuo nurmikko on perustettu viime vuoden toukokuun alussa. Kesällä kasvoi hyvin ja tuuheaksi, monet luulivat, että on valmisnurmikkoa, vaikka ihan itse leviteltiin multa ja siemenet. Multa tilattiin HSY:ltä, joten pitäisi olla ihan hyvää maa-ainesta. Mitään sieniä ei viime kesänä ollut.
Mulla on kumpiakin rinkuloita, joista jääpolte on ihan sanonko mistä… 8v vanha nurmikko. Miksipä ei jänönkin pissi tekis samaa jälkeä. Uuteen nurmeen tulee helposti polte, kun maa ei ole vielä tasainen, vaan siihen tulee talvella helposti painaumia, joihin vesi sitten kerääntyessä jäätyy. Riivi mullalle vain, ennenku maa kuivaa. Jos antaa olla, niin renkaan ympärillä kasvaa tummempi tuuhea nurtsi, ja keskellä pari heinää. Kantapään kautta opittua…
nurmikko talven jäljiltä-ketjussa on kovasti lisää lohdullista luettavaa.
muutkin nurmikko-aiheet hyödykkäitä:_)
Lumihome - älä haraa taikka haravoi, nurmi kasvaa itsestään takaisin. Kylvä uutta siementä pinnalle jos on tarvis. Johtuu liiasta typestä ja siitä että maa hangen alla on ollut liian pitkään sulana.
Oikaiskaa jos olen väärässä; lumihome on sienitauti ja liika typpi ei ole sen aiheuttaja vaan välillisesti suuri typpimäärä rehevöittää kasvustoa ja sienitauti viihtyy paremmin rehevissä, tiheissä kasvustoissa, joissa riittää kosteutta.
Voisiko rengas nurmikossa olla sienikasvusto, noidankehä. Nurmikkooni on sellainen rengas joskus ilmestynyt, mutta on sitten ihan omia aikojaan hävinnytkin.
hsy:ltä tilattua multaa = metsäpirtin mutta et kerro oliko nurmikko- vai puutarhamultaa.
nurmikkomultakin on tuhtia tavaraa, puutarhamulta vielä vahvempaa. tasalaatuistahan niiden pitäisi olla, mutta aina voi tuotantovaiheessa tulla sotkua. hyvä kun hankitte laadusta vahvistuksen.
Nurmikkomultaa nimenomaan.