Jäykkänata: Ketojen, kallioalueiden ja hietikkojen heiniä.
Olisiko tämän aiheen paikka ja nimi ennemmin "Luonnontilainen piha" ja nimi vaikka "kasvusto / leikkaamattomat alueet, ojanpientareet ym." Sopiiko SusannaH tuollainen, vai haluatko nimenomaan tämän sinne oleskelupihan puolelle? Jos, voidaan kyllä jättää, mutta otsake on muutettava kuitenkin hieman laajemmaksi
No sopii kai se laittaa muuallekin tämä viesti, tuntuu vain tuo oleskelupiha olevan suosituin keskustelupaikka. Sen takia ajattelin, että joku voisi jopa vastatakin…
Kuinkas olisi kivikkokukat, nehän tyytyy vähään. Minä olen laittanut ojan penkkaan suodatinkankaan ja sen päälle mansikkakankaan. Kankaisiin leikannut reikiä ja niihin kivikkokasveja. Sammalleimu on muuten ottanut vallan tuossa sisäänkäynnin viereisessä ojanpenkassa, mutta ei haittaa, on kaunis kukkimisenkin jälkeen. Nyt siinä kukkivat vuokot, siperianpitkäpalko ja rentukat. Sitten seuraavat sammalleimut, rikot ja mehitähdet, ym.. Tykkään siitä helppohoitoisuudesta ja näyttää vangitsevan ohikulkijoitakin pysähtymään ja katsomaan.
Maanpeitekasveja on jo erilaisia etupihalla ojan takana. Saavathan nekin toki levitä ojaan halutessaan... Mieluummin kuitenkin yritän täyttää niillä pihamaan, siinä kun ei nurmikkoa ole ollenkaan. Saa nähdä onko tuhoon tuomittu yritys. Alue ei kuitenkaan mikään valtava ole, talo on aika lähellä tietä ja pihan poikki menee vielä polku.
Osaisiko joku inspiroitua ongelmastani ? Mitä ihmettä keksisin tähän rinteeseen, joka on noin 30 metriä pitkä ja noin 3 metriä syvä.
Nyt rinne kasvaa kesällä todella korkeaa rikkaruohoa ja istuttamani 3 mustilanhortensiaa eivät juuri rikkiksiltä näy.
Rinne on pellolle päin, joten en ihan hirveästi rahaa haluaisi uhrata kalliisiin ratkaisuihin, mutta sen verran että saisin sen jotenkin siistin näköiseksi.
Mitä ihmettä pensaita/perennoja/puita sinne keksisin, jotka leviäisivät nopeasti, mutta niin ettei tulisi ihan sillisalaattia ja että hillitsisi riikakasveja edes hitusen ? Ai niin rinne on etelään, paahteinen, hyvä multainen.
Toinen ongelma on, että niityltä, joka alkaa tuon rinteen jälkeen tulee pihanurmelle myös kyykäärmeitä ja taaperoita juoksentelee 3 nurmikolla. Olisiko kenelläkään mitään jekkuja kyiden rajoittamiselle ?
Rikkaruohon sekaan ei kannata mitään istuttaa. Kyllä se on putsattava ensin tai peitettävä esim. pressulla pariksi vuodeksi.
Kurppa sen sanoi. Helppo vaihtoehto on hankkia trimmeri ja pitää rinteen kasvillisuus matalana leikkaamalla säännöllisesti. Matala kasvillisuus -oman kokemukseni mukaan- vähän hillitsee käärmeitä. Ainakin paremmin kuin pitkä heinä.
Kyllä minäkin suosittelisin tuota trimmerin käyttöä noiden käärmeiden takia. Muutoinhan siihen voisi istuttaa vaikka mitä, kun vain pitää rikat poissa, niistä et pääse kuin työllä, mikään kasvi ei pidä itsekseen puoliaan rikkoja vastaan ainakaan muutamana ensimmäisenä vuotenaan. Edullisia hyvin leviäviä perennoja on vaikka kuinka, voisit tutuiltakin niitä kysellä, ainakin vuorenkilpeä luulisi löytyvän riittävästi. Samoin ihmisiltä löytyy pihasyreenin vesoja ja joitan angervoja ja leviäviä ruusuja tai vaikka tuoksuvatukkaa, se ainakin pärjää ja leviää, pääset halvalla, vaikka ostaisitkin. Mutta ne eivät niitä käärmeitä sitten estä.
Samaa mieltä, trimmerillä siistiminen ja lehtipuhaltimella voi kyitä hätistellä jos tarve niin vaatii, varmaan käyvät ojassa sammakoita syömässä. Ei kannata laittaa mitään kiveyksiä tai pöllireunuksia rinteeseen sillä niistä saattaisi tulla mukavia talvehtimiskoloja, etelärinne ja ojanvarsi ihanteellinen kasvuympäristö.
Terijoensalavan (banaali kasvi, vaan voi kaataa kun ei enää tarvii varjostusta) piskokkaita voisi laittaa nyt suoraan maahan ja merkitä hyvin/pahvikaulus ympärille ettet trimmerillä aja. Varmaan saat joltain 60 cm mittaisia ja työnnä 2/3 pituudesta maahan, ei riviin vaan rytmitellen. Lumipalloheisikin tuossa menestyisi ja mikä vaan.
trimmeriä… minäkin käyttäisin! Hyvä ja nopea maanpeitto syntyy lamoherukalla. Vihertyy aikaisin, kaunis syysväri ja oksat juurtuvat hyvin maahan osuessaan… alussa hiukan säännöllistä kitkemistä, mutta kun istuttaa riittävän tiheään alkuun (n.50-80cm) niin on todella nopea peittäjä!!
En tiedä pidätteleekö käärmeitä mikään, jos ovat tullakseen, mutta matalassa nurmessa ne näkyvät paremmin. Eli silloin rinne tarvitsisi leikata lyhyeksi kerta viikkoon ihan niinkuin mikä tahansa nurmialue. Ja tietysti koko piha pitäisi pitää lyhyenä, jos haluaa ne nähdä. Meillä on käärmeksiä ollut aina paljon. Nurmi kyllä pidetään lyhyenä, mutta vähitellen siitä on vallattu yhä enemmän istutuksille. Melkeinpä ajattelen, että mukavampaa minulle, kun ei tartte huomata jokaista käärmettä, jotka täällä visiteeraavat. Epäilen, että satumme huomaamaan niistä vain pienen osan. Tänä kesänä tullaan asutuksi täällä 20 vuotta. Lapset, kolme myöskin, oppivat jo taaperoikäisinä tosi hienosti suhtautumaan käärmeisiin. Ja niinhän se on, että jos käärme huomaa ensin ihmisen, niin se lähtee poispäin. Mutta joskus saattaa käydä niin, että käärme tulee pahasti yllätetyksi. Eli viime kesänä minua puri käärme. En huomannut tätäkään käärmettä, enkä koko pistoa ennen kuin ehkä noin 10 tuntia piston jälkeen. Käärme oli tuikannut ranteeseen, varmastikin silloin, kun olin taas äkkiseltään työntänyt kädet puskiin. No, siellähän mun kädet suurimmaksi osaksi on koko kesän ajan Onneksi oireet olivat lieviä. Pari vuorokautta väsytti aivan riivatusti, ei muuta. Mutta lapset on kyllä vietävä lääkäriin, jos käärme sattuu puremaan! Onneksi se on harvinaista!
Minä kyllä siis istuttaisin rinteen, mutta ensin on rikkoja kasvava nurmi kokonaan postettava ja tuotava uudet mullat tai tukahdutettava niitä pressun alla pari vuotta.
Hei haloo, nurmenleikkaus trimmerillä 15 kertaa kesässä??
Eiks tuossa ole jo käytetty maanpeittoa? Ja riippuu noista rikkakasveista, ei tuo kohta ainakaan mun mielestä pahalta näytä. Lamoherukka on hyvä idea, mutta niitä pitää olla tiuhassa. Jos nyt ensin kitkis nuo muutamat ja vielä jatkais peittämistä tummalla pressulla, ja sillä aikaa kasvattelis lamoherukan taimia pistokkaista (helppoa)? Mulla olis latvoja jakoon vaikka kuinkas paljon, jos on vaan sellainen kasvatuspenkki.
Ihana rinne, multainenkin ja hyvä ilmansuunta! Ensimmäiseksi tuli mieleen hedelmäpuut…Tontin kokonaisnäkymää ei tuosta hahmota, mutta paikka olisi kyllä oivallinen kookkaidenkin koristepuiden tai pensaiden istuttamiselle. Se viettää poispäin, joten kaikki pieni jää näkyvistä?
Pituutta rinteessä riittää, joten saattaa olla aikamoinen urakka kerralla tehtäväksi: jonkinlainen kokonaissuunnitelma voisi olla hyvä (vaikka vain omassa mielessä) ja sitten toteutus jaettuna parille kesälle? Ehdotetulla pressutuksella voisi peittää ne alueet joita ei halua/jaksa vielä penkoa ja kitkee sitten sen muun osan.
Lamoherukasta samaa mieltä annaw:n kanssa. Siitä paistaa päivä helposti läpi ja rikat kasvaa myös, mutta kaunis se on! En ole kokeillut mitä se tuumaisi jos alustan kattaisi sanomalehdillä ja jollakin kateaineella. Jos haluat kokeilla niin mullakin on latvoja yli oman tarpeen.Ne lähtee helposti kasvamaan.
Paksu, kasteltu sanomalehtikerros + 15 cm kuorikatetta toimii joidenkin pensaiden alustoissa. Katteen maatuminen tällä keinoin kestää useampia vuosia ja pitää rikat poissa. Omalla pihalla pitkä (ja piikikäs) hurmehappomarja-aidanne on kasvanut häiriöttä em. virityksin eikä ole tarvinnut alustojen kitkemisessä itseään raapia. Samoin mustilanhortensiat ovat voineet tässä katteessa ihan hyvin ja niitähän sulla oli siellä jo. Havut samoin voisi näin istuttaa ja kattaa isommakin alueen. Meiltä vähän matkan päässä on uusia ok-taloja joiden rinteisiin on istutettu mm. havuryhmiä ja angervoja ja katettu kokonaan kuorikatteella.
Ilman muuta useamman kesän projekti, mutta upean rinteen siitä varmasti saisi. Erilaisia kasveja laittaisin, pensaita, maanpeittopensaita, hyvin peittäviä perennoja. Onkohan liian jyrkkä puille ilman pengerrystä? Yhdellä lajilla tulisi mielestäni tylsä.
Annaw on ilman muuta oikeassa, minä itse en ajelisi trimmerillä 15 kertaa kesässä, enhän leikkaa nurmikkoakaan kuin muutaman kerran mutta kun kaikki muut tuntuvat olevan siinä hommassa ahkerampia, niin siksi ehdotin.
Tuli nyt mieleen, että jos sitä rinnettä ei alhaalta päin kukaan katsele, eikä niistä käärmeistäkään pääse, eikä ole mikään innokkain puutarhurikaan, niin sitten voisi ajatella hylkäävänsä koko rinteen ja laittaa kunnon pensasaidan tai muun istutuksen siihen yläreunalle näköesteeksi, vaikka vain väliaikaisesti jotain suuria perennoita siksi aikaa, että saa rinnettä kuntoon.
Loistava luonnonmukainen ratkaisu, siis pihlajia. Silmälle iloa, hyönteisille mettä ja linnuille marjoja!
Pihlajan muuten voi juurruttaa myös maahan tökättynä, kaverin äidin aurauskepit olivat äityneet kukkimaan kesällä ja kokeillut olen sitä itsekin: rautakangella reikä kosteaan maahan ja sinne 2 metrinen pihlajanriuku, liikoja lehtiä aluksi pistella kannattaa.
Pyhäiset pihlajat pihalle, hyvä idea! Ja on talven kestävä:-)
Lamoherukkaa oli pakko muutama alku heti käydä hankkimassa kun paikallisessa myytiin Sitten pihlajia metsästämään kunhan mökille päästään.
Minusta myöskin tuo olisi ihanin istutusalueena, jos vaan viitseliäisyyttä riittää. Pihlaja tuli mainittua - jos ei jaksa perennoja eikä pelkkää lamoherukkaa, niin onhan vaikka mitä pensaita, jota voisi tuollaiseen rinteeseen laittaa! Vaikka erityyppisiä matalahkoja pensasangervoja, ne ovat helppoja ja varmoja kasveja. Itselleni suorastaan kuolaisin saada tuollaisen mahdollisuuden