Ostin Okran siemeniä Israelista. Onkos kukaan kylvänyt niitä?
Jos perustin väärään paikkaan tämän otsikon, niin oikaiskaa ja saa laittaa muualle. Kun en tiennyt onko tämä harvinainen ja erikoinen vihannes.
Ostin Okran siemeniä Israelista. Onkos kukaan kylvänyt niitä?
Jos perustin väärään paikkaan tämän otsikon, niin oikaiskaa ja saa laittaa muualle. Kun en tiennyt onko tämä harvinainen ja erikoinen vihannes.
Olen kasvattanut okraa (burgundy-lajike) lämmittämättömässä pienoiskasvihuoneessa. Kasvi kukki ja teki muutaman hedelmänkin. Sato oli niukka.
No, mikäs oli maku? Ja entäs milloin kylvit siemenet? Pitääkö esikasvattaa, vai suoraan vaan siemenet multaan?
Maku oli mieto, mutta hivenen ‘hyytelömäinen, jopa limainen’. Valmistettiin vain vedessä nopeasti keittämällä. Kelpasi kyllä tavallisesti nirsolle makutuomarille (joka kylläkin kotoisin kaukoidästä). Tarvitsee esikasvattaa, itse kasvatin suunnilleen kuten tomaatintaimiani tavallisessa (halvassa) kasvuturpeessa maitopurkeissa (1 tai 1,5 litran ‘kaulukset pystyssä’). Iti muistaakseni ihan hyvin ja taimikasvatus ikkunalaudalla sujui ongelmitta. Kasvaa melko hitaasti. Tulee varautua tuholaistorjuntaan, kirvoja ym voi tulla. Kelpasi myös kasvihuoneeni perhostoukille. Ulos istutetut yksilöt eivät ehtineet saada hedelmiä aikaan viime kesänä, eli tarttenee jonkinlaisen kasvihuonekyhäelmän.
Olipas hyvää tietoa! Kiitokset sinulle. Oliskohan maaliskuun puoliväli sopiva aika laittaa siemenet esikasvatukseen. Onneksi on pari kasvihuonetta, jonne ne taimet voi tomaattien juurille lykätä. Vai voiko?
Okrat eivät täällä 1b:llä ole ehtineet kovin isoiksi kasvaa, maksimi ehkä jotain 75 cm korkeiksi. Vaatii kyllä oman tilansa, ehkä voisi istuttaa tiheimmillään 40 cm välein. Oma kasvihuoneeni on hivenen liian varjoisassa paikassa, mutta jotain satoa on saatu. Ellei ole erityistä lisävaloa tarjota taimille, ei kannata lähteä liikkeelle valtavan aikaisin, joten maaliskuun alku-puoliväli riittänee kylvöajaksi.
OKRAN kasvatuksesta keräsin tietoja, kun siemenkirjeestä löytyi siemeniä. Alla löytämäni, kerätty muutamista eri lähteistä. Kommentit ovat tervetulleita :
OKRA Kylvö: kesäkuussa suoraan kasvupaikalleen
Kotoisin trooppisesta Afrikasta. Yksivuotinen. Siementen liotus yön yli auttaa itämistä. Kylvö maahan kuten pavuilla eli lämmin maa koska ei idä kylmässä. 4-5 tainta riittää yleensä, ellei halua pakastaa satoa. Papua paksumpi, yli 8 cm:n pituinen kulmikas palko joka sisältää pieniä siemeniä ja kasvilimaa. Kärki ja kanta poistetaan ennen ruuanvalmistusta. Okran maku on mieto ja miellyttävä.
Palkojen tulee olla ehjiä ja ohuita, eivätkä ne saa olla niin pehmeitä että kärki taipuu. Taivutettaessa olisi kärjen napsahdettava poikki. Miehen etusormea suuremmat halkeilevat tai hyvin karkeapintaiset ovat ylikypsiä ja kovin kuituisia, syömäkelvottomia. Jos palko on vaikea irrottaa, se on luultavasti liian vanha syötäväksi.
Tavallisesti okra syödään kypsennettynä, mutta voi käyttää raakanakin esim. salaateissa. Kypsennettäessä se saostaa keitot, kastikkeet ja pataruuat perunajauhojen tapaan. Jos saostamistarvetta ei ole, okra esikeitetään miedossa suola- tai etikkaliemessä 5 minuuttia, huuhdellaan kylmässä vedessä ja valutetaan. Okra sopii erinomaisesti vihannes-, kala- ja lihapatoihin. Okran käsittely satoa kerätessä saattaa ärsyttää ihoa, käytä hanskoja. Okra säilytetään +8…+12 asteessa, muovipussissa haihtumisen estämiseksi.
Mulla kasvoi viime kesänä okraa. Unohtuivat taimipurkeissa olohuoneen ikkunalle kun kasvihuone täyttyi…
Pienissä purkeissaan kasvoivat minkä kasvoivat ja tekivät jopa pari palkoa. Öttiäisiä ei tullut.
Okra on ruokana melko mieto ja tosiaan tuo hyydyttävä ominaisuus tekee siitä ruuanlaitossa mukavan. Louisianan keittiön Gumbo esimerkiksi kaipaa okraa.
http://hort-devel-nwrec.hort.oregonstate.edu/okra.html
Minä kasvatin okraa edelliskesän täällä Turun seudulla, lämpimässä, suojaisessa paikassa. Satoa tuli pari palkoa. Olisin toivonut enemmän. En enää viitsi vaivautua.
Tässä vielä kuva kukkivasta okrasta:
Nätti kukkahan siihen tulee näköjään. Ritterina, mihinkäs aikaan sinä laitoit siemenet purkkeihin?
Luuletko että enää moista muistan
Laittamani linkin mukaan sadon tuottoon menee vain pari kuukautta, eli olisi kesäkurpitsan luokkaa.
Exotic Garden ehdottaa kylvöä helmi-maaliskuulla, kasvatus rauhallisella paikalla lavassa tai kasvihuoneessa.
Oon tätä keskustelua lueskellut ja kiinnostuin kovin tästä okrasta! Kun meilta kasvihuoneet löytyvät ja luulen että täälä viihtyisi, niin mistä niitä siemeniä saa? Ja saisikohan Lahden alueelta ?? :D
Exotic Gardenilta ainakin saa tilattua.
Otin siemenketjusta muutaman okran siemenen. Voishan sitä kokeilla. Ikinä kuullutkaan. Ymmärsinkö oikein että ne palot käytettän kokonaisina?
Taisivat olla minun Israelin siemeniä, laittelin niitä kirjeisiin mukaan? En ole itse kylvänyt niitä vielä, pitäisköhän laittaa jo multaan?
Pirkko-Martta, niitähän ne minullakin taitaa olla Ja samaa tässä mietin itsekin. Jos olisi se kasvihuone, niin varmaan kylväisinkin jo, mutta kun se odottaa tuolla vielä kasaamistaan pahvilootissa Ja on noita muita kylvöksiä ikkunanedustat täynnänsä. Mietin että jos odottelen sinne huhtikuun puolenvälin toiselle puolelle ja laitan sitten.
Jos laitat itse jo nyt, kerrothan sitten kuinka nopsaan ne alkaa kasvamaan…tietää mitä on odotettavissa
This African native and staple of the Deep South really thrives on heat! Soaking seeds for 24 hours before planting greatly improves germination. Direct-seed when soil is warm (2 weeks after last frost date). Or, start in containers 2-4 weeks before setting out. Plants thrive in rich, moist soil in full sun, but often do surprisingly well in drier or poorer soils. Harvest the pods daily during hot weather, as they grow very quickly past the stage of prime eating. The juicy seeds of slightly over-mature pods are a refreshing snack and some people use the prickly leaves as greens!