Minun okrantaimet on olleet 2 viikkoa tuolla kasvimaapellossa - vähän on kärsineen näköiset, eikä kasvua ole tapahtunut kuin aivan nimeksi. Sekin uutta lehteä, ei korkeutta. Luulen ettei nää kylmät kelit, varsinkin yöt, oikein edes auta okran kasvamista. Harmittaa etten yhtä jättänyt ruukkukasvatukseen
Kävin kotona ja okran taimeni oli vielä hyvässä kunnossa, joten vaihdoin sen isompaan “ruukkuun”, eli 5litran ämpäriin. Jätin okran kyllä nyt ulos, mutta jos kasvu nyt heikkenee, niin voin sitten ottaa sen syksyllä sisälle kypsyttelemään satoa… Heh… Mahtaakos olla toiveajattelua?
Pieniä ovat vielä taimeni, istutin ne sitten omiin ruukkuihinsa ja pidän kasvihuoneessa koko ajan. Katsotaan miten käy!
Miten ytidän okrien kanssa on käynyt? [Ensi vuotta ajatellen.]
Aika huonosti on kasvaneet, ruukuissa ovat, enpä taida ens vuonna kasvattaa ollenkaan. Tai sitten alkavat kasvuvauhdin vasta loppukesästä.
Piti lisätä vielä kun voi että ovat ehkä noin 20 cm pitkiä, siis ne 3 kapaletta jotka jäivät henkiin.
Mulla jäivät (nekin) sellaisiksi tyngiksi, hyvä jos 10 senttiä korkeita.
Taidanpa satsata energiani munakoisoon.
Ei onnistunut okran kasvatus. No tietääpä ettei ens vuonna hairahdu tähän kasviin.
Jokos tällä rintamalla riehutaan? Minulla oli 3 siemenkirjeestä poimittua siementä kaikki itäneet. 2 iti heti ja kolmas nousee. Valtava kasvuvoima niillä näkyy olevan! Hojoskat tulee minikasvarin katosta läpi justiinsa..
Laitoinpa kuitenkin tätä kasvamaan, kun siemenkirjeestä omia (Israelin siemeniä) otin sieltä, tällaisia ovat nyt tällä hetkellä, huomenna koulin omiin purkkeihinsa.
En ole aikaisemmin kokeillut kasvattaa okraa, mutta nyt sitäkin on tulossa. Taimet ovat aika hujoppeja, mutta niissä on vasta parit lehdet. Ongelmana on, että uusimmat lehdet ovat aina hyvin keltaisia ja muuttuvat vihreiksi vasta vähän kasvettuaan. Onko tämä jokin okran ominaisuus, vai vaivaako taimiani puutos? Kuinka tuhoon tuomittu yritys okran kasvatus avomaalla on? Kuinka paljon satoa yhdestä kasvista voi tulla, siis teoriassa?
Siirsin okrat kuukausi sitten isompiin ruukkuihin ja hetken aikaa ne kasvoivat aika hyvin. Lehdetkin muuttuivat tummanvihreiksi. Sitten ensimmäiset nuput kuitenkin tippuivat pois ja kasvit ovat alkaneet taas kellastua. Onko okran ravinnetarve aivan valtava, vai voivatko kasvit kellastua jostain muusta syystä? Annoin kanankakkaa niille. Mikä voi aiheuttaa nuppujen tippumisen ennen aukeamista? Okrani ovat olleet ulkona lämpimällä eteläseinustalla sekä kasvihuoneessa.
Jatkanpa tätä monologia vielä sen verran, että okran ravinnetarve vaikuttaa todella runsaalta, koska keltaisuus hävisi kanankakalla. Noin viikon kuluttua kasvit alkoivat kuitenkin taas kellastua ja jouduin lannoittamaan lisää. Okrat myös kasvavat hillitöntä vauhtia, kunnes juurilta loppuu tila. Minun okrani ovat isoissa ruukuissa kasvihuoneessa ja mietin, pitäisikö ne sittenkin siirtää avomaalle. Yksi okra kehitti ison nupun, mutta se ei aennut ollenkaan, vaan ruskistui ja terälehdet tippuivat pois. Epäilisin syypääksi kuumaa säätä, mutta okranhan pitäisi viihtyä lämpimämmässä kuin tomaatti. Kukan kanta on tosin pullistunut ikään kuin siitä olisi kehittymässä hedelmä, joten toivon parasta.
Okrat eivät sitten ehtineet kuin kymmensenttisiksi, kun niihin jo ilmestyi kristallipalloja (minisellaisia).
Ja ne taitavat ennustaa, etten tänäkään kesänä tule maistamaan okraa.
Tästä ketjusta ei mielestäni käynyt ilmi, mutta onhan kyse vihannespunkista? Tosin, en suurennuslasillakaan mitään elollista havainnut.