Olympiakuisma, Hypericum Olympicum

Onko teillä kellään tätä perennaa? omani kukki nyt ensimmäisen kerran ja kun on kuivassa paikassa niin kukat lakastuivat saman tien. Onneksi pari oli tänään vielä auki
Kukan tieteellinen nimi on Hypericum Olympicum "Rose von Sharon".

En saa nyt millään kuvaa laitettua mutta pistän myöhemmin.

.

Paras kukinta on ohi mutta jotakin vielä näkyy.

Mistä olet hankkinut tämän?

Jalomarja, mulla kerran oli, muttei ollut toista kertaa… : ( Talvi vei sen, vaikka oli kivikossa. Kaunis kasvi se on, toivottavasti sulla on parempi onni sen kanssa.

Mulla on ollut tuo jo monta vuotta ja ihan savisen pellon laidassa jemmapenkissä ja hyvinhän tuo on mennyt.

Olen sen saanut yhdeltä ystävältäni siemeninä.

Silloin se on kotiutunut sinulle jo ja viihtyy : ) Minä ostin omani vuosia sitten plantsusta, se ei tykännyt olla meillä.

Kuisma, Hypericum

Kuismat on kuismakasvien heimoon kuuluva kasvisuku, johon kuuluu noin 400 lajia. Kuismia kasvaa kaikissa maanosissa muualla kuin trooppisilla alankoalueilla, autiomaissa ja napaseudulla. Suomessa kasvaa neljä sukuun kuuluvaa lajia. Monet kuismat ovat 10–50 cm:n korkuisia yksi- tai monivuotisia ruohoja tai varpuja.

Hypericum olympicum, joka tunnetaan yleisesti nimellä Mount Olympus mäkikuisma, on Hypericaceae-heimon kukkiva kasvilaji, jota tavataan Balkanilla ja Turkissa ja tuotiin Länsi-Eurooppaan. Sitä on viljelty laajalti vuosisatojen ajan sen suurten, näyttävien kukkien vuoksi, jotka ovat paljon suurempia kuin useimmat muut Hypericum-lajit.

(Lähde: Wikipedia)