Omena, Malus

Kun katsoo 2. kuvassa omenan yläpuolella näkyvää lehteä, lehden sisäpuolella minusta näkyisi jotain vaaleaa rykelmää, kun suurentaa kuvaa. Voisivatko vain olla kirvoja, jotka imeneet lehdestä nesteet.

1 tykkäys

Millä ja mihin aikaan kesästä lannoitit? Lehtien värit viittaa vahvasti liikalannoitukseen. En anna enää mieheni lannoittaa hedelmäpuita, koska hän tappoi muutaman nuoren puun roiskimalla liikaa apulantaa puiden juurille.
Tulipoltteessa vihreät lehdet vain ruskettuvat, joten siitä ei pitäisi olla kyse.

1 tykkäys

Kiitos vastauksista. Alkukesästä lannoitin kevätlannoksella, taisinpa kesällä antaa lisää kun lannoitin nurmikkoa. Syksyllä elokuussa sitten syyslannosta- :grimacing:
Puu on istutettu suurella huolellisuudella, rungon ympärillä myyräverkko ja lisäksi ympärille aika tiheä verkko maahan kaivettuna jäniksiä ja myyriä varten. Toiveena että saisi lopultakin omenapuun. Kirvoja pitää tutkia sitten jos se vielä tuosta toipuu kesäksi, ehkä en niitä osannut syksyllä katsoa.
Olosuhteissa ei pitäisi olla moittimista.
Pitää laittaa tuo tekoäly kirjanmerkkeihin, en ole koskaan siihen tutustunut. Kiitos vinkistä.

1 tykkäys

Vielä jokunen omena jäljellä. Hyvin säilyneet eteisessä muovikorissa.

6 tykkäystä

Tosi hyvin säilynyt :clap: :+1:

1 tykkäys

Muistin tänään hakea muutaman omenan autotallista. Hyvin ovat säilyneet.

3 tykkäystä

Viime kesän omenasato oli mahtava. Edelleen ihmettelen sitä kuinka omput olivat virheettömiä ja madottomia, ja se sadon määrähän oli aivan ennennäkemättömän huikea. Saadaankohan ens kesänä omppuja ollenkaan :thinking:

Mie toivon ettei tulisi. Saisin ystävältä kuitenkin.
Viime syksy oli aika rankka.
Viimisiä omenia olen laittanut lintulaudan alle. Mustarastaat tykkää.

Kurppa, laitatko ne maahan kokonaisina vai lohkoina ? Mä oon silloin tällöin laittanut lohkoina mutta mulla on tuntuma ettei mustarastaat eivätkä muutkaan oo niitä nokkineet.

Aluksi puolitin, mutta nyt olen laittanut kokonaisena. Ainoastaan kota jää.

Kokeilen huomenna , pitäis muutama omppu jääkaapissa olla.

Marras/joulukuussa kokeilin omppoja linnuille, laitoin lohkoiksi vaan ei ne kelvannut. Silloin ei kyllä näkynyt mustarastaita. Kahdeksalta oli tänään mustis lintulaudan alla ja lumi oli peittänyty ne jyvät maassa mitkä laitoin toissapäivänä. Ne ilmeisesti tulevat silloin syömään useimmin kun lumi peittää ruuat.

Nyt on pakko vähän leijua, kun sain hankittua itselleni muutaman varteoksan lajiketta “Hidden Rose”!

Nyt vartteet ja perusrungot odottavat jääkaapin alalokerossa lämpöisempiä säitä jotta pääsen kokeilemaan varttamista… Puutarhakoulussa kyllä vartettiin kerran harjoitukseksi, mutta sen jälkeen en ole varttanut, eli toivottavasti onnistuu näillä kallisarvoisilla jalo-oksilla eikä mene kaikki vaiva ja raha hukkaan, kun näitä ei oikein meinaa mistään Suomessa saada.

Laitan tähän pari kuvaa millaisesta omenasta on kyse, sehän on tuollainen ulkoapäin pieni ja ruma - mutta sisältä paljastuu kaunis malto ja maku on kuulemma erinomainen :slight_smile:


7 tykkäystä

Keltakanelin kukintaa 22.5.2025. Ensin kuva etelän puolelta:


Ja samaan aikaan saman puun pohjoispuolelta:

Ero hämmentää. Etelän puolella on esteetön päivänpaiste, pohjoisen puolella katettu terassi ja sen takana (monen metrin päässä omenapuusta) talo. Voiko pelkkä terassi lämmittää noin paljon?

4 tykkäystä

Meillä pieni päärynä kukkii pohjoisen puoleisilla oksilla, etelän puolella pari kukkaa. Talon seinä on pohjoispuolella 4-5 metrin etäisyydellä puusta. Vaalea seinä hohtaa myös valoa…

2 tykkäystä

Näyttää siltä, että kaikki kuusi(!) vartetta ovat lähteneet kasvuun :slight_smile: Nyt pidän taimet ruukuissa loppukesään asti ja ennen talvea kaivan ne maahan. Vartosteipit poistan vasta joskus ensi vuonna.

Tällä omenalla on muuten myös vaaleanpunainen kukinta, eli silmänruokaakin on luvassa hedelmien lisäksi :slight_smile:

2 tykkäystä

Meillä Kultaiseen Kitaikaan tullu kirvat,lehet ihan käpristyneet :tired_face:
Ja eipä taijja tulla omeniakaan,jatkuvat sateet ja pohojostuulet kukinta-aikana :grimacing::grimacing:

Minulla Kultaisen Kitaikan kalusi hirvet niin perusteellisesti, ettei se enää selvinnyt. Tilalle istutin kesälajike Borgovskojen.Puutarhuri kehoitti laittamaan talveksi sille 2 m korkean verkotuksen. Näin itse kuulemma tekee omilla pihallaan.

1 tykkäys

Kävin eilen pyynnöstä hakemassa omenoita 6 isoa ostoskassillisista kahvipakettiin vaihtaen. Tyttö otti yhden kassillisen. Kuivurissa alkaa kuivia ja aamu alkaa omppupiirakan teolla.

:shaking_face:Laitoin kylmiöön ja jääkaapin vihanneslokero on täynnä. Itse olisin antanut olla puussa viikon pari,. Tulee roskaa kun omenoita on nurmikolla, halusi ravistella viikonlopuksi siistiksi ennen nurmenleikkaajien tuloa. Kahvipakettiin ja aroniasankollisern vaihto. Ensi viikolla alan mehustaa, soseuttaa, hillota uunissa ja umpioida. Lisää pyysivät hakemaan, emmin vahvasti.

2 tykkäystä

Vein eilen mökiltä tuoremehuasemalle 44 kg omenoita ja hain iltapäivällä 24,5 litraa pastöroitua mehua hanapakkauksiin pakattuna. Näitä nautitaan tulevan talven aikana. Tuoreista olen paistellut useampaan otteeseen kauraomenapaistosta.

2 tykkäystä