Omena, Malus

Viime vuosihan oli järjetön omenasadon kannalta, ihan hirveitä satoja pitkin Suomea. Nyt vaikuttais olevan lepovuosi. Millanen sun viime vuosi oli ?

Viime vuonna valkea kuulas piti välivuotta. Se on yleensä tuottanut omenoita vain joka toinen vuosi. Nuo muut neljä vanhaa puuta tuottavat satoa pääsääntöisesti joka vuosi. Heitän niille keväällä hieman puutarhan yleislannosta. Tänä vuonna mulla oli ensimmäistä kertaa käytössä feromoniansa sekä omenoille, että luumuille. Omenoissa oli vähemmän madonreikiä aikaisempiin vuosiin verrattuna. Ainakin 50 vuotta vanhat luumupuut kukkivat keväällä hienosti, mutta satoa ei tänä vuonna juurikaan tule ja joku ötökkä on syönyt lehdet reiällisiksi.

Tässä kauden aikana on tullut tehtyä omenahilloa noin 15 litraa ja kärrättyä ainakin 11 kottarillista maahan pudonneita omenoita omaan metsään kompostoitumaan.

Tuoremehuaseman yrittäjä kertoivat kysyttäessä, että tänä vuonna mehuasemalle on tuotu vähemmän ja pienempiä eriä kuin viime vuonna. Ite ajattelin lähinnä sitä, että sato on keskimääräistä myöhemmässä.

Meidän kylässä kaikilla muilla omenia ihan järjettömästi paitsi miulla, onneksi.
Naapurilla valtavasta puusta repesi iso oksa omenien painosta.

Hei, uusi jäsen täällä!

Ostimme äskettäin maatilan Lempäälästä. Sen pihalla kasvaa kolme omenapuuta, joista haluaisimme saada satoa. Tänä syksynä ei ollut yhtään omenaa, mikä yllätti. Kyllähän omenapuiden sato vaihtelee, mutta että nolla omenaa…

Nähdäkseni näitä omenapuita on leikattu liian rajusti vuosia sitten, minkä jälkeen puut on jätetty kasvattamaan vesiversoja hullun lailla. Nyt nuo vesiversot ovat jo vantteria vesoja. Puut ovat panneet energiansa vesojenkasvatukseen.

Nyrkkisääntö on, että vaakasuorat ja alaspäin osoittavat oksat kantavat satoa, pystysuorat pitää poistaa. Näissä puissa kuitenkin melkein koko lehtimassa on noissa sadoissa pystyvesoissa. Jos leikkaisin pystyvesat pois, en tiedä, pysyisivätkö omenapuut hengissä. Paljon mitään kasvavaa ei jäisi jäljelle. Tulisihan pystyvesojen poistosta myös valtava “haavapinta-ala”.

Pitääkö minun leikata pystyvesoja vähä vähältä useamman vuoden aikana, kuten isompien oksien kohdalla tehtäisiin? Pitäisikö tällöin “harvennushakata” vai karsia alue kerrallaan?

Idea on aloittaa omenapuiden hoitoleikkaus pikimmiten, nyt kun lehti on pudonnut mutta plussasäitä vielä on.

Miten te, puutarha-netin omenapuuihmiset, pelastaisitte tällaiset puut satoa tuottamaan?

1 tykkäys

Ei tuossa paljon järkiä oo ollut leikatessa. Enpä osaa sanoa mitä tekisin. Viisaammat saa neuvoa.
Terveluoa joukkoomme :smiling_face_with_three_hearts:

2 tykkäystä

Onpa kaunis vanha pihapiiri! :heart_eyes:
Onnea uuteen kotiin ja tervetuloa palstalle. Toivottavasti joku osaa neuvoa!

2 tykkäystä

Tervetuloa tänne :slightly_smiling_face:. Ei ole vanhojen omenapuiden leikkaus mullakaan hallussa mutta senverran oon omenapuiden leikkaukseen perehtynyt että mieleen on iskostunut se ettei niitä kannata leikata syksyllä koska kostealla kelillä leikkauspinnoille tulee helposti tauteja ja puu sairastuu.

Netistä löytyy kyllä hyviä ohjeita vesiversojen poistoon, kannattaa vilkasta :+1:

1 tykkäys

Elokuussa ja keväällä olen aina vähän karsinu ettei tule vesiversoja,

Kävin tänään kaverin mökin pihalla ja koska en itse osannut vastata hänen kysymykseensä niin sanoin että kysyn puutarha.netistä jossa on puutarhaihmisiä joilla on kokemusta ja tietoa. Tontin maa on kuulemma hiekkaa.Hän on sinne istuttanut mm omenapuun, ehkä 5 vuotta sitten. Minusta näytti että puu ei ole pahemmin kasvanut siitä mihinkään, ehkä korkeutta jonkin verran. Runko ohuehko, ja oksia muutama lyhyehkö jotka varmaan olleet istutusvaiheessa jo aikalailla sellaiset.
Puun runko ja oksat on pinnoiltaan jäkälöityneet, vai onko se kasvusto jäkälää tai jotain muuta. Jäkälältä näyttää.

Hän kysyi minulta että mikä puuta vaivaa kun se on jäkälöitynyt. Huomionnarvoista on että muutkin pihalle istutetut hedelmäpuut kuten pari luumua ovat vastaavalla tavalla jäkälöityneet ja minun mielestäni kasvu on ollut tosi niukkaa. Vertaan omiin hedelmäpuuistutuksiini jotka olen tehnyt edellisen 5 vuoden sisällä. Maaperä on mulla kyllä savista eli en tiedä hiekkamaalla kasvavista omakohtaisesti. Hänen istuttamansa marjapensaat eivät myöskään olleet kovin alkua pidemmällä mutta en tullut kysyneeksi sitä milloin ne on istutettu.

Mitä sanotte tästä omenapuusta, kuva rungosta keskivaiheilta:

Kuvasssa takana näkyy toinen luumupuista, rimpula sekin siis.

1 tykkäys

Jäkälähän on puhtaan ilman merkki, vanhassa puutarhakirjassa neuvottiin syksyllä harjaamaan omenapuuta, koska tuholaiset voivat talvehtia jäkälän turvin. Linnunpöntöt ja lintujen ruokinta toimii samalla tavoin, nytkin talititit tutkivat omenapuuta ties kuinka monetta kertaa.

Oisko hiekkamaa ravinneköyhää, vähän tuoretta kompostimultaa keväällä ja kevätlannoitus auttamaan kasvuun. En ole mikään omenapuuasiantuntija, mutta mökillä köyhässä maassa kasvaa ihan kaikki huonosti. Onko heinikko ihan koko juuristoalueella runkoon asti, muistaakseni voi ryöstää ravinteita sekin nuorelta puulta.

2 tykkäystä

Ravinteet ja vettä tarvitsee. Jos hiekkamaa niin ehkei saa vettä riittävästi. Mun omenapuu kasvoi aluksi hitaasti mutta kun rakensin pihasaunaan siihen viereen ja saunavedet rupes valumaan puuta kohti niin jopa rupes kasvamaan ja omenoita tulee aivan valtavasti. Siitä huomasin että tarvitsee paljon vettä.

1 tykkäys

Kiitos Valtsu ja Kitikat. Mun ajatus oli myös että ravinnepuutos varmasti, sen kanssa pystyn varmasti auttamaan. Veden isompi saanti on ratkaistava jotenkin. Jäkälä oli se suurin kysymysmerkki mulle, ja sekin taitaa olla nyt ns. ratkaistu ongelma eli nähtävästi ei ongelma alunperinkään.

Harjaisin kyllä jäkälän pois, ei mahda olla hyvä rungolla.

Onkohan maan happamuutta mitattu? Taustalla näkyy havupuita, eli voisiko kyseessä olla liian hapan maa? Luumu varsinkaan ei tykkää happamasta maasta.

Meidän piha on kalliolla ja maaperä kallion päällä on kivistä hiekkaa. Tällä tontilla oli pieneen kokoonsa nähden paljon mäntyjä ja kuusia ja naapurissa on niitä vieläkin, eli maaperä on hapanta. Tontilla oli pari vanhaa kitukasvuista omenapuuta ja kun muita puita oli saatu kaadettua, istutimme kaksi lisää. Olen keväisin levittänyt tuhkaa omenapuiden juurelle ja ne vanhatkin puut lähtivät kasvuun. Kasvuun on tietenkin vaikuttanut myös isojen varjostavien ja haihduttavien puiden kaataminen.

Onko tietoa tuon omenapuun lajikkeesta? Meillä on pari pilariomenapuuta ja niiden oksat ovat juuri tuollaisia lyhyitä tynkiä ja puut kasvavat hitaasti.

2 tykkäystä

Muistelen että hän sanoi puun olevan Melba. Joku etuliite siinä oli myös mutten saa päähäni. En usko että happamuutta on mitattu, mutta kitukasvuisuus on siellä kaikkia hedelmäpuitä yhdistävä asia.

Istutuskuoppa ei ole ollut riittävän iso myöskään. Kysyin onko syvyyttä puoli metriä, ei kuulemma ole. Leveys myös pieni. Mietittiin siinä että vois yrittää sitä istutuspaikkaa parantaa näin jälkikäteen kaivamalla ympärille uutta kuoppaa johon kunnon multaa ja ravinteita. Luulen ettei sen puun juuret ole kovinkaan leveelle kasvaneet ja eivät vahingoitu siinä kaivamisen yhteydessä kun varovasti kaivaa.

1 tykkäys