Omena, Malus

Onko kolmosvyöhykkeellä teidän nuorissa omenapuissa jo lehdet auki? Minä istutin 2006 2 nuorta omenapuuta, nyt n. 4- vuotiaita, Lobon ja Punakanelin. Molemmat ovat aurinkoisella paikalla. Kaneli on lehtensä esiin tunkenut mutta Lobossa ei merkkiäkään. Tiukasti se on maassa kiinni eikä myyrä ole päässyt kimppuun. Onko Lobo jotenkin hidas vai onko se vainaa?

omenapuutasi oletkos kastellut Lobo? kuivaa on ja vesi voisi tehdä poikaa. Älä heitä toivoa kaivoon... Meillä on vyöhyke IV virallisesti ja kyllä 2006 istutetussa on hiirenkorvat ellei peräti lehdetkin.

Sunnuntaina annoin vettä. Voi olla tosiaan että se on janoinen, Kanelin juurella on tulppaaneja ja niitä olen kastellut. Puu on äitienpäivälahja ja teki istutuskesänään yhden omenan, voi kun se ei nyt sanoisi hyvästejä.

Onko vileä liian myöhäistä leikata omenapuita. Mullaon kolme omenapuuta, kääpiö, koriste ja yksi on kait ihan joku tavallinen en muista merkkiä. Ne on istutettu 3-4vuotta sitten, mutta niitä ei ole koskaan laikattu. En oo leikannut kun haluan niistä korkeita joten oon ajatellut et ei sit kasva niin korkeaksi jos leikkaa. Mut ehkä niihin tulis vähän tuuheutta lisää. Lehdet on jo kaikissa.

Jos voi vielä leikata niin miten ja minkä verran?

Älä leikkaa juuri nyt kun kaikista kiihkein kasvun ja kehityksen aika on menossa, vaarana on että puu “vuotaa kuiviin”. Leikata voit loppukesästä (heinä-elokuussa) tai sitten lopputalvesta/alkukeväästä. Mutta keväällä ennen kuin silmut yhtään pullistuu tai sitten kesällä kun kasvu on loppunut, muttei lehdet ole vielä saaneet syysväriä.

Omenapuut aivan täynnä kukkia,

mutta vaan muutama kukkakärpänen ja mehiläinen oli tänään töissä.

Sama tilanne täällä.

Oksan päähän laitettu paino ei tarvitse olla montaa kiloa

Mahtaako punakanelilla olla ihan ominaisuutena se, että keväällä se lehtii myöhään ja lehtitupsujen väli on pitkä?

Vai pitääkö minun siirtää puu parempaan paikkaan?

Kyllä meidän Lobo taitaa olla vainaa surullinen. Ei merkkiäkään lehdistä. Nyt sitten funtsailen että miksi. Istutus tehtiin kumpuun ja maa parannettiin, puu juurtui, ei myyriä kimpussa. Kasteltu on kumpanakin kesänä 10 litraa/kerta ja heitetty keväällä vähän kanankakkaa. Syksyllä oli lehdet, nyt ei silmut ole edes paisuneet.

Onko mahdollista, että se olisi kuollut muurahaisten takia? Viime vuonna myyräspiraali oli koko kesän paikoillaan. Poistin suojuksen huhtikuun lopulla ja sinne oli kertynyt multaa ja muurahaisia. Näyttää kuin puun kuorikin olisi paikoin kesinyt suojuksen alueelta. Ei pahasti mutta...? Pitääkö spiraali poistaa kevääksi vai saako sen jättää paikoilleen?

Sand, minun punakaneli teki lehdet viikko sitten (III-vyöhyke) ja ei niitä tiuhassa ole. Luin jostain, että punakaneli on aika voimakaskasvuinen oksiltaan ja jyrkkäkulmainen. Minun punainen on täydessä auringonpaisteessa, joten luulisin että se on lajikeominaisuus?

Imikälle kiitos henkisestä vahvistuksesta :}

Mutta se runkoa suojaava verkkokiemura pitää poistaa kesäksi, ettei sen ja kuoren väliin tule sienitauteja tai muita tuhoja.

Ihan justihinsa ja justihinsa sain mahdutettua kaikki omenapuumme kukat samaan kuvaan. Tehtävä oli hyvin haastava, mutta mielestäni onnistuin kiitettävästi. Valtaisa sato syksyllä tiedossa, tässä on jo vähän pilaantumisenkin varaa. Mitähän sitä tekee tällä sadolla, kun ei varmasti jakseta kaikkia tuoreeltaan syödäno-jaa

Omena on arvokas hetelmä naurua koulussa opettajalle annettiin omena. Tsaarin hovissa taitavakätiset leikkasivat silkkipaperiin Tsaarin vaakunan ja päällystivät omenoita näillä papereilla. reiästä sitten luojan aurinko paistoi peittämättömän pinnan kohdalta vaakunanmuotoisesti omenan posken punaiseksi ja siihen syntyi vaakunan kuva. Alapa Maiku leikata sukuvaakunasi kuvia jo nyt, ettei heinäkuussa tule kiirus. Sitten lahjoittelet vaakunaomenoita vakikoiduille henkilöille.

Koska meillä ei ole sukuvaakunaa, käytettiin viimekesän 7 omenan sato ihan siltään. Leikattiin yksi omena kerrallaan muutaman päivän välein 4 osaan ja syötiin hartaasti imeskellen silmät kiinni. Kyllä oli hyvää ja kallista.hymyäallapäin

Saimme anopilta omenapuun,lajike nimeltä Huvitus,istutimme sen jne ohjeiden mukaan.Laitoin sitten juurelle kasvamaan rönsyleimua.Haittaako se?

Ajattelin että ei rikkaruhot saa sijaansa juurella.Ja onnistuuko pölytys kun pihassa on myös koristeomenapuu?Tai ainakin luulen sen olevan sellainen.naurua

Kyllä koristeomenapuu kelpaa pölyttäjäksi (jos kukkii samaan aikaan ja siitepöly edes jotenkin itävää). Esim. rautatienomenapuu on todella hyvä pölyttäjä.

Tuli vaan mieleen että voisiko ensi keväänä varttaa (vai jo aiemmin?) Sävstaholmin oksia (siemenestä kasvanut mutta parhaat omenat) mihin hyvänsä omenapuuhun?

Pähkäilen näitten mun omenapuitten kanssa. Pihaamme on viime kesänä laitettu huvitus ja valkea kuulas kasvamaan. Ennestään kasvaa vaan Makamik -koristeomenapuuta 2 kpl ja joku vissiinkin venäläinen laji. Niihin ei tullu nyt kukkia/nuppuja, lehdet vaan ovat auenneet ja yhtään paleltunutta oksaa ei talven jäljiltä ollut. Mutta nimenomaan nämä uudet näyttää tältä. Silmut kovin turvonneet, varovasti kun kuorta raaputtaa, niin alla vihreää. Kastellut olen. Paleltuikohan nämä keväisten yöhallojen takia. En ole leikannut näitä yhtään ja kuori on kauttaaltaan eheä, koska nämä olivat hyvin suojattuja talveksi. Olisin neuvoista todella kiitollinen

Tässä vielä toinen kuva

Tästä kuvasta jonkun verran näkee, että puut ovat alhaalta "kaljumpia" ja nuo turvonneet silmut ovat vaan oksien kärjissä.

Tässä vielä kolmas kuva vertailun vuoksi. Tämäkin omenapuu on uusi, ei yhtään kukkaa. kauppanimenä oli muistaakseni mummon omenapuu. Mutta lehdet ovat näin suuria ja aivan muutaman metrin päässä toisistaan kaikki kasvavat