Omena, Malus

Eihän nyt kenenkään ole pakko omenapuuta pitää, kirveellä nurin. Meidän vanhalle omenapuuvänkyrälle käskettiin näyttää kirvestä.

Tottelemattomana kuitenkin kasasin sen juurelle haravointilehtiä ja kuivaa heinää. Peittelin ohuella kerroksella multaa, ettei naapurisopu kärsi. Omenapuu palkitsi minut täysin, alkoi virkistyä kaikin puolin, kukki ja omenoi. Mitään rupea tai hyönteisjälkiä ei ompuissa enää ollut. Kallellaanhan polo toki oli, mutta samalla oli se muotopuu johon tuikkuvalot syksyllä laitettiin. idean tähän löysin Ruth Stoutin kirjasta Vaivatonta puutarhanhoitoa ja kohdasta omenapuun kateviljely.

Mutta jos kalliin ja arkkitehtuurisesti eleettömän pihan rumennuksena on väärän muotoinen tai sairas omenapuu, niin roundupilla lähtee - tappaa sisällä ja puutarhassa, kuten se toinen hyönteismyrkky kans. Tai sitten kaulaamaan. Wuh ja pois. Uskoisin, että muovisia omenapuita on jo markkinoilla, jos ei nyt niin vuonna 2010.pla pla plaaa

Niinpä niin, makuja on monia:)

Vanha ränsistynyt puu voi olla todella kurja, etenkin jos piha on pieni. Joskus aina kannattaa luovuttaa, kaataa puu ja ehkä istuttaa uusi.

Kangasalla viihtyvät omenat yleisesti hyvin, mm Kerppolan kartanon mailta on useita omenalajikkeita edelleen markkinoilla. K:ala on vain vähän hankala paikkakunta, siellä saattaa olla pienilmastollisesti IV-V aluetta ja toisaalta II-aluetta. Kannattaa siten valita hyvin kestävä lajike jos uuden puun istuttaa.

Kuori tosiaan pystyynjätettävän puun rungosta n 15-20cm korkuinen osa ihan paljaaksi, eli koko rungon ympäri kuoreton rengas. Tällöin puu kuolee pystyyn.

Ihan mielenkiinnosta, miksi haluatte pihalle jäävän pystyynkuolleen puun?

Koetin miettiä syytä mutta oma mielikuvitus ei riitä, omena kun ei keloudu ja toisaalta laajalatvuksisena se on köynnöstueksi liian suuri. Ja kyllä, olen ihan oikeasti utelias :slight_smile:

Minkälaisia kokemuksia teillä on nuorien omenapuitten oksien taivuttamisesta vaakatasoon? Valkea kuulas on aika lailla pystykasvuinen ja ajattelin, että tarttiskos tehä jotain?

Tunnistaako kukaan, mitä muhkuroita kasvaa omenapuuni rungossa ja onko tauti kuolemaksi?

Puu lienee yli parikymmentä vuotta vanha (rungon halkaisija noin 10 cm) ja nuo oudot nypyläiset kasvaimet olivat puussa jo kymmenisen vuotta sitten, kun sain pihan haltuuni. Ovat tainneet kylläkin laajeta. Puu tuottaa satoa ja on muuten hyvinvoivan oloinen. Lajike tuntematon.

Metsätähti, omia omenapuun oksiani taivuttelen laittamalla hiekalla täytettyja muovipusseja oksille. Ei kovin kaunista, mutta toimii. Omenapuuni ovat aivan liian lähellä suuria mäntyjä ja kärsivät selvästi. Nyt onneksi puut on kaadettu.

Perheomenapuussamme on ensimmäistä kertaa paljon nuppuja. Muutama kukka on jo auennut. Mutta pölyttäjiä on tosi vähän. Viime vuonna kuulemma joku virus tappoi niitä, ja nyt on vielä kylmää ja tuulista ja sateista.

Kohta aukeaa kukat... onko nämä miten arat pakkasille? Toivottavasti on kuitenkin pörriäiset liikkeellä päivisin.

Uskon, että tästä asiasta on keskustelua ollut, mutta en nyt millään haulla löydä. Eli olen lukenut kahdenlaista tietoa omenapuiden oksien taivuttelusta; voiko sen aloittaa jo nyt keväällä? Jossain oli ohje, että vasta juhannuksen jälkeen?

Ei kenelläkään sattuisi olemaan kuvaa puusta, jossa on oksakulmia käännetty vaikka naruilla?

Zibuli,

nuo kuvat ovat vaivanneet minua jo päiväkausia ja koetin hakea selitystä. Epäilen että siinä saattaisi tehdä työtään hedelmäpuun aitosyöpä, vaikka lähteeni mukaan sen pitäisi esiintyä juuressa.

Ilmeisesti puu tulee toimeen vaivansa kanssa, mutta en tiedä voiko se levitä muihin ?

Toivottavasti joku muukin antaa lausuntonsa.

Eleonora,

oksien taivuttelu on järkevää aloittaa sitten kun uusi kasvu on edennyt pitkälle. Jos nyt taivutat, niin uusi kasvu vääntäytyy ylöspäin - taivuttamaton kun on - ja oksasta tulee S-mallinen.

Mielestäni oksakulma on sellainen kun se on, jos se on huono eli “rullaa” kuorta ollen murtumisaltis, ei taivutus muuta kuin oksan suuntautumista.

Olen jostain lukenut, että paras aika taivutella omenapuun oksia olisi heinäkuu. Itse teen sen aina silloin. Aikaisemmin olen laittanut kepit (keppien päähän reiät) nurmikkoon ja niistä narut oksiin. Tänä vuonna ajattelin laittaa jotkut painot, etteivät kepit häiritse nurmikonleikkausta.

Heinäkuu olisi kai parasta aikaa siksi, että silloin taipuminen tapahtuu jo parissa viikossa nestevirtausten takia. Muulloinkin kai onnistuu, mutta on hitaampaa.

Viisaammat korjatkoon nämä tiedot, mutta näillä on meillä menty. niin

Kiitos vaivannäöstä Lotvonen, huh, aitosyöpä kuulostaa jo sanana pahalta… pikaisen kuvahaun (Agrobacterium tumefaciens) perusteella totean, että se näyttääkin samankaltaiselta. Kasvain ei kuitenkaan ole samalla tavalla pallomainen kuin jossakin löytämässäni kuvassa, vaan varsin litteä, ja nuo möykyt sijaitsevat tosiaan oksien alla, yli metrin korkeudessa.

En siis asu Suomessa, ja voi olla (ja toivon, jos se on vakavaa!), ettei tätä tautia (jos se on joku muu kuin aitosyöpä) esiinny siellä. Muita hedelmäpuita ei ole onneksi ihan vieressä. Pölytys kuitenkin näyttää hoituvan vai lieneekö tuo itsepölyttyvä. Istutin syksyllä n. 40 metrin päähän pari päärynää ja luumun, saa nähdä miten ne pärjäävät. Minua huolestuttaa eniten mesisieni, jota näillä seuduilla esiintyy. Se mahdollisesti tappoi pihastani vanhan mispelin.

Joka tapauksessa parasta lienee vain nauttia puun antimista niin kauan kuin niitä riittää. Viime syksynä tuli hyvä sato, josta riitti jopa helmikuulle asti. Gardeners’ Worldistä sain hyvän vinkin omenoiden säilyttämiseen: läpinäkyvään muovipussiin muutama reikä haarukalla, puolen tusinaa omenaa per pussi, ja pussi kiinni. Säilyvät mehukkaina, mielestäni parempina kuin paperiin käärittyinä.

Oksien taivuttamisesta olen ymmärtänyt, että olisi parempi taivuttaa oksat maahan (keppiin, tiileen tms.) kiinnitettävän narun avulla kuin ilmassa roikkuvilla painoilla, sillä tuuli voi heiluttaa tällaisia painoja ja vahingoittaa oksaa.

Kiitos tiedoista! Ei muuta kuin nappaamaan vielä painot pois....minkäs luonnolleni teen...silmän isku. Teen aina ensin ja kysyn/mietin vasta sitten...Liittyyköhän tähän oinas-tähtimerkkiinhymy

Jos sinulla on jo painot siellä, eikä niistä ole haittaa muuten, niin kyllä taivuttaminen nytkin onnistuu. Heinäkuussa se vain sujuu nopeammin (silloin muistaakseni noin kaksi viikkoa taivutusta riittää). hymy

No, mulla on kaksi niin pinetä puuta, että painot on nopea ottaa pois. Näin jossain vinkin, että oli valettu painot sementistä (olutmukeihin). Tein semmoisia (mutta pienempiin mukeihin) ja laitoin niihin valmiiksi koukut. Olin niin intona, että pakkohan niitä oli heti kokeilla (ja tosiaan kysellä vasta sitten).

Meillä on ollut painona saviruukkuja. Ne on ihan sieviä - kuin pieniä savikelloja, riittävän painavia ja niihin on nurinpäin käännettyinä näppärä kiinnittää naru pohjareiän kautta.

Meilläpä oli painoina viime keväänä pihakiviä juuttinaruun sidottuina. Ai että oli naapureilla ihmettelemistä, kun puut olivat niin kä-sit-tä-mät-tö-män rumia monta kuukautta (pidin vanhoille puille koulutustalkoot ja koristeet roikkuivat oksilla huhti-kesäkuun). Mutta hyvin toimi: isoinkin puu taipui nätisti, ja nätiksi. Eikä tartte enää ohikulkijoidenkaan katsella poispäin naurua

Omenapuumme tänä keväänä leikannut puutarhuri sanoi että taivutuspainon pitäisi painaa noin kolme kiloa jos vanhempia oksia taivuttelee. Pihakivet taitavat olla aika lähelle sitä - meillä olisi jemmassa unikiviä, niihin saa sidottua narunkin nätisti. Taidankin käyttää niitä.

ennen kuin ripustatte kolmekiloisia kivenmurikoita mihinkään aikaan kesää minkään ikäiseen omenapuuhunne, käykääpä ihan huviksenne kurkkaamassa vanhalla puolella esim ketjua hennon omenapuun leikkaus