Taisit Valtsu olla oikeassa. Katsoin kuvaa tarkemmin. Luultavasti ruhjoin sen syksyllä viereistä taikinamarjapensasta poistaessani - en vain enää muistanut. Löysin vanhan kuvan jossa vamma näkyi heikosti - talven aikana jälki on kuivanut ja vaalentunut.
Kiitos kriittisyydestä!
Poistan kuvan ketjusta ettei jää vääriä tietoja.
Edenin uusinnan katsoin tänään telkusta ja menin sitten vanhasta omppupuusta sahaamaan kaksi isoa oksaa. Harmi kun ei tullut otettua ennen ja jälkeen -kuvia kun se puu heti alkoi näyttää paremmalta. Ylhäältä ja aikas keskeltä otin kaksi isoa vihtaa pois. Toinen oli läpimitaltaan varmaan 6-7 cm, toinen puolta pienempi.
Mulla on muutkin omenapuut vielä leikkomatta. Taidan mennä nyt ennen kuin tulee pimeä.
Kuinka pitkän aikaa kevätruiskutteen laittamisen jälkeen on pakkasesta haittaa?
Kysymystä pukkaa: Mimmonen on antonovka kasvutavaltaan, onks kuin suurikin, vai hillittykasvunen?
Kirjaviisauden (Krannila-Paalo: Omenapuu) mukaan “Puu on leveäkasvuinen ja vaatii tilaa”. Kasvaminen riippunee kasvupaikastakin: savimaassa ei mikään puu tunnu alussa kasvavan. Leikkaamalla saanee puun pidettyä halutussa koossa.
Istutin viime syksynä kolme omenapuuta. Tein niille isot istutuskuopat ja heitin sinne palanutta lantaa, hiekkaa, multaa… Leikkasin puita maaliskuussa. Nyt katselin puita ja niiden silmut ovat ihan hirveän pienet siis todella pienet ja rungon myötäiset (en osaa selittää). Vuosi sitten istutin rautatienomenapuun ja siinä on jo isot silmut. Ovatkohan omenapuuni mennyttä?
Suututti, niin kun epäilin omenapuiden kuolleen ja menin nyhtäsemään yhden silmun irti. Se olikin sisältä ihan vihreä ja kostea. Elämää siis löytyi. Ehkä ne siitä lähtee kasvuun…
Ei kai se nyt yhteen silmun menetykseen kuole, odottele rauhassa, on vasta huhtikuu.
Joo ei varmasti kuole yhteen silmuun. Ja ihan totta nyt on vasta huhtikuu eli eipäs hätäillä.
Tulin tosi onnelliseksi tänään kun kaikki omenapuut ovat talvehtineet hyvin ja silmut ovat jo osasta melko pulleita. Viime kesänä laitettiin viisi omppupuuta kokeeksi. Ainakun luulen, että tässä voiton puolella ollaan, kun maakin on jo sulanut, jotta saavat vapaasti vettä
Olen perustamassa puutarhaa Helsinkiin, Maununnevalle ja haluaisin sinne pari omenapuuta, yhden kesäomenan ja yhden syysomenan. Mitä lajikkeita suosittelette? Olemme jo sen verran vanhoja ihmisiä, että hedelmiä saisi tulla kohtuullisen pian. Pidämme makeankirpeästä mausta ja hedelmamalto saisi olla mielellään kiinteä. Lisäksi tietenkin toivon, että lajikkeissa ei olisi kovin paljon tauteja (rupea, muumiotautia, …).
Näitä kysymyksiä tällä palstalla on varmaan ollut paljonkin, joten suokaa anteeksi, jos otan esiin aiheen, joka tuntuu kuluneelta. Minulle tilanne on akuutti ja entisiä kokemuksia on vain Oulusta (lajikevalikoima aika suppea) ja Upsalasta, jossa meillä oli vain vanhoja ruotsalaisia lajikkeita.
Minä päädyin kesäomenassa Vuokkoon.
Näin kerrotaan: Hedelmä keskikokoinen tai suuri,
vaaleankeltainen. Maku sokerisen hapokas, ei hapan. Malto rapea ja erittäin mehukas. Kesäomenaksi hyvä varastosäilyvyys. On myös varhain satoiässä. Talviompuksi valitsin Åkerön, mutta sillä kestää jopa 7 vuotta tuottaa satoa.
Minun taas pitää vielä tämä kesä seurata, tapahtuuko punakanelissa ja Snygissä riittävää kasvua vai onko ne siirrettävä parempaan paikkaan - kauemmas suurista männyistä.
Vuokko teki kaksi maukasta omenaa ensimmäisenä kesänä.Åkerö on oikukas, lobokin on varmempi, mutta rupisuus vaivaa joskus.
Vuokko teki ensimmäisenä syksynä kaksi maukasta omenaa.åkerö on oikukas.Talvikaneli on punakanelin ja lobon risteytys.
Vuokko on OK, mutta itse istuttaisin ensin kääpiörunkoisen Pirja -puun. Kokemusteni mukaan se on hyvin aikainen, joka vuosi satoisa, makoisa, ei erityisen sairas (ja parempi kuin Huvitus).
Kiitos vastauksista. Pirjaa olen kuullut jonkun muunkin kehuvan. Sama ihminen sanoi minulle suoraan, että meidän ei pitäisi punakanelia istuttaa, jos itse haluamme päästä nauttimaan hedelmistä.
Olen myös kuullut vihjeitä hyvistä venäläisitä lajikkeista, jotka sopisivat luomupuiksi. En ole aikonut ruveta käyttämään myrkkyja, joten terveiksi tiedetyt lajikkeet olisivat erityisen mielenkiintoisia. Onko kellään kokemuksia näistä?
Luumukin (anteeksi otsikon omena alla) minulla on ollut miettimisen alla, mutta eilen päädyin ostamaan omajuurisen Kuoppalan luumupuun. Sen pitäisi muilta ominaisuuksiltaan olla Viktorian kaltainen, mutta lisäksi talvenkestävämpi. Toivottavasti viihtyy meillä.
Moi,
Meillä on 3 omenapuuta, jotka ovat tiensä päässä ja erittäin sairaita. Seudun asukkaiden mukaan omenapuut eivät menesty alueella. Kaataisimme puista kaksi ja yhden jättäisimme, mutta haluaisimme tappaa sen pystyyn. Kuinka tämä omenapuun pystyyntappaminen onnistuu?
millälailla sairaita?
tappaminen kuulostaa pahalta…
Missähän kohtaa omenapuu tulee tiensä päähän? Mun iso puuni on todennäköisesti peräisin 40-luvun lopulta. Olen sitä pikkuhiljaa muotoillut itseni näköiseksi ja varttanut sinne kymmenkunta uutta lajiketta, eli teen siitä perheomenapuun. Samalla se toimii kärhötukena.
Vaan kaipa se pystyyntappaminen käy samalla lailla kaulaamalla kuin muittenkin puitten, eli kuorien runkoa muutaman kymmenen sentin matkalta, jolloin nestevirtaukset estyvät.
Kehottaisin nyt vielä harkitsemaan. Valokuva auttaisi kummasti asiaa, niin tiedettäis, mistä todella puhutaan.