Taidan siis jättää ainakin toistaiseksi neljännen omenapuun hankkimatta, vaikka juuri tuo yllä mainittu Antonovka hieman houkuttelisi.
Ei kai ole jo liian myöhäistä istuttaa puita? Kuvittelin pääseväni istuttamaan edellisellä viikolla, mutta taitaa mennä ensi viikkoon. Remontin takia piha muistuttaa tällä hetkellä lähinnä hiekkakuoppaa ja siellä reunalla nököttävät hankkimani kirsikan, päärynän, luumun ja omenan taimet. Asun II-vyöhykkeellä.
Åkeröt ovat harvinaisen isoja mutta pudokkaissa on ollut siemenkodassa hometta. Olisiko sadekesän ongelma?
Åkerön ominaisuuksiin kuuluu siemenkodasta lähtevä tauti. On sille jokin nimikin, mutta eipä tule nyt mieleen. Åkerö olisi hyvä talviomena, mutta tuon ominaisuuden takia ei meilläkään enää sitä lajiketta ole.
Åkerö Hassel pitäisi olla terveempi. Pian pääsen maistelemaan ja vertailemaan, kun on molempien vartteissa omenoita ja ne on samassa puussa.
Mun opus sanoo näin: Åkerö mätänee joskus sisältä. Sen sijaan lajikkeen viljelysmuunnos Valkea Äkerö on osoittautunut terveeksi ja hyvin säilyväksi. Åkerö kypsyy tavallisesti joulukuussa. Säilyy edullisissa olosuhteissa huhtikuuhun asti. Arvokas herkku- ja kauppaomena. I-III. Ostin vahingossa tavallisen Åkerön, kun tollanen valkea piti ostaa. :-/
Meilläkin yksi Åkeröpuu, jonka omenat ovat isoja ja vaaleita. Viime vuonna sato oli hyvä, mutta tänä keväänä ei edes kukkinut eikä ainoatakaan omenaa tullut. Oikuttelee taas kerran!
Pitää varttaa. Tuurilla voi siemenistä saada huippuhyvän omenapuun, mutta yleensä ei! Omenankasvatushan olisikin superhelppoa, jos siemenistä saisi emojen jälkeläisiä. Luonto lisää vaikeusastetta!
Myrsky ja tuulet eivät ole saaneet näitä putoamaan,kypsyvät myöhään.
Löytyi sattumalta Kuopion yliopiston papru:
http://www.uku.fi/sbi/Pohjoisethedelmapuut2008.pdf
Voipi kiinnostaa sopivalla korkeudella hedelmäpuita harrastavia.
Sellaisia neuvoja kaipailisian että. Olen istuttanut kääpiöomenapuut muutama vuosi sitten laudalla kehystettyyn reiluun kohopenkkiin ja nyt maa on painutnut ja lautakehykset ovat tavallaan tyhjillään. Voinko keväällä lisätä siihen maata niin että kehys olisi taas täynnä? Ollaan kaikki päärynä luumu ja kirsikkapuut istutettu niin ja kaikille pitäisi tehdä sama homma.
Floora, miksei, kunhan muistat, ettet peitä puiden juurenniskaa.
sitä juurennistaahan mie juuri pelkäänkin että entä jos se peittyypi kun maata pitää kuitenkin aikas reippaasti lisätä tai sitten purkaa vaikeasti yksi lauta pois. Pitääpi koittaa jättää keskelle sellainen ilmarako että ei laita siihen runkoon saakka multaa.
Eikö oikeasti voisi ajatella sellaista kivipoteroa puun juurelle? Minä sitä illalla kuumehoureissa mietin vakavasti.
Rungon ympärille alue, jolle ei multaa vaan vaikka hiukan soraa ensin, sitten vettä hyvin läpäisevä suodatinkangas tms. ja tuommoisia nyrkin kokoisia kiviä. Mikäs täs olis se, ettei toimisi?
joo sitä miekin illalla mietiskelin että jos siihen laittaisi reilunkokoista soraa ja kiveä nätisti päälle niin ei olisi rungon vieressä monttua ja samalla olisi myyrällekkin tekemistä kun ei pääsekkään kaivautumaan
Sehän voisi olla ihan siistin näköinenkin. Sen katsoo, ettei vettä kerry juurenniskan alueelle, siinähän sora auttaa myös.
Tästäpä johtui mieleen, kun kaveri oli viime kesänä puutarharetkellä Ruotsissa, ja olivat siellä käyneet ilmeisesti jossain Steiner-tyyppisessä puutarhakoulussa tai sellaisessa. Siellä oli tehty jonkun todella vanhan omenapuun pelastusoperaatiota mm. siten, että olivat pikku työkaluilla kaivaneet juurenniskaa ja juuristoa esiin rungon ympäriltä. Maa-aines korvattiin sitten soralla. Olisikohan tuossa takana jonkin sortin kosteudenestohommeli kun kerran on vaihdettu läpäisevämmäksi maa rungon lähistöllä?
Seuraa täysin epätieteellistä tekstiä ja vastuu on täysin lukijalla8) Olisiko omenapuu kovin arka sille juuriston täytölle, sillähän ei ole ilmajuuria. Kukas kumma se oli, joka on tehnyt kukkapenkit vanhojen omenapuiden juurelle, kun piha ei ole kovin iso. Joku, joka ennen oli täällä, mutta kirjoittelee nykyään Klorossa...kuka muistaisi? Kävin tarkistamassa, se on Vinca.
Muoks: häneltä joskus kysyin, että ovatko puut moisesta kärsineet ja hän sanoi, että ei - kukat kärsivät kun hän kerää omenoita
Ilmajuuria? :o
Tai mitä liekään niitä pintajuuria mitä on koivuilla ja männyillä8)
Aa juu ne Noin ollen minä olen ainakin tehnyt väärin tuon meidän omenavanhuksen kanssa kun olen päinvastoin tällännyt sinne juurelle kaikenmaailman kärhöä sun muuta.
Täysin epätieteellistä tämäkin pohdinta, tulipahan vaan mieleen että välttämättä ei pelkkä sorakaan sitten olisi ehkä pahitteeksi.