Omena, Malus

Omenapuu ei kärsi muista kasveista. Jossain puutarhoilla jopa neuvovat istuttamaan omenan kaveriksi kärhön tms. Meilläkin on kaikilla kolmella omenapuulla kärhö seurana, ja hyvin voivat kaikki. Ainut vaan että siperian- ja alppikärhöjen kasvuvauhti on hiukan kovempi kuin omenapuiden, mutta siitä selviää leikkaamalla kärhöjä jos ei puu enää näy alta :wink:

Heksu, eikun siis juuri niin, että voi tehdä kukkapenkin tai vaikka laittaa kärhön kasvamaan ompun juurelle, sitä ei haittaa vaikka täyttelet juurialuetta…

Juu juu, kyllä ymmärsin myös että voi istutella. Enemmänkin pohdiskelin niin päin, että kun meillä on tuossa tuo tosi vanha puu, että mitä se mahtaisi hyötyä tuosta sorahommelista. En vaan ilmaissut tarpeeksi selkeästi ajatukseni kulkua :wink:

Eikai se sorakaan sitä haittaisi - jokin aluskate vaan ettei tule siitä läpi roskaheinä. Toisaalta sora on sitten syssyllä täynnä lehtiä?

Täs steinerhommassa oli katos kaivettu reilusti maanpinnan allekin (yli puolen metrin syvyydeltä tms.)ja pois kaikki maa rungon kohdalta juuristosta, siellä oli vaan juuret törröttämässä ja sitten soraa laitettu tilalle.

kyllä mie uskallan varmaankin lisätä sitä maata puun alle ja rungon lähelle soraa ja tälläänpähän sinne kärhöäkin kasvamaan kun niitä ei voi koskaan olla liikaa:) Siihen hommaan on vielä aikaa mutta hyvin suunniteltu oliko se puolixi tehty:)

“Omenapuu ei kärsi muista kasveista.” Epäilen tätä asiaa. Minulla oli Huvituksen taimen juurella istutettuna kesäkukkia usean vuoden ajan. Paikka oli painanteen laidalla että vesi ei seisonut siinä missään tapauksessa. Mutta Huvitus sai kuorimädän ja kuoli muutamassa vuodessa. Olen vakuutettu siitä että kesäkukkien säännöllinen kastelu toi puulleni tuhon. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta

Jos nuoren omenapuun lähellä ei saisi olla edes heinikkoa, ei siinä varmaan saa kasvaa mitään muutakaan. Vanha omenapuu kestää kyllä paremmin jonkin seuralaisen. Omenoiden keräämisen ja lehtien haravoimisen takia en omien omenapuitteni alla kasvata mitään, mutta isolla tontilla on muutenkin tilaa.

Omenapuun tyven kastuminen jatkuvasti kesäkukkien tms kastelun yhteydessä kyllä taatusti haittaa omenapuuta. Tosin tässäkään tapauksessa syynä eivät ole kasvit vaan kastelu. Itse en missään nimessä istuttaisi omenapuun juurelle kasveja joita täytyy kastella!

Itselläni on omenapuiden ympärillä kärhöjen lisäksi mm. krookuksia, idän sinililjaa, keltapäivänliljaa, mesimarjaa ja vuokkoja. Niitä ei tarvitse kastella. Lisäksi omenapuut on istutettu harjuun eikä ihan tyvellä ole tietenkään mitään, kyllä ne lähimmät kasvit ovat siinä puolen metrin päässä rungosta. Mutta omenapuun alla ne silti ovat, omenapuulla on iso latvusto.

Pipu, heinikko ja perennat ovat eri asia. Nurmikko vie enemmän ravinteita kuin perennat, voi pahimmassa tapauksessa tukahduttaa pikku hiljaa nuoren puun ja ruohonleikkurilla kolhii runkoa helposti. Kannattaa tutustua alan kirjallisuuteen, sieltä löytyy paljon tietoa.

Lotvonen, kuorimädän esitäjänä voi liikakastelun lisäksi olla mm. liian syvään istutus ja liian lähellä olevat kasvit mitkä estävät tyven "tuulettumisen".

No juu, aikanaan kyllä puutarhakoulussa oli noita omenapuujuttujakin ihan mukavasti, joten tietoa kyllä löytyy. Ja omassa pihassa on useampikin omenapuu,niin vanhoja kuin meidän istuttamiamme. Omien omenapuitten alle en silti istuta mitään muita kasveja. Tämä taitaa olla yksi niitä asioita, joista ollaan monta mieltä. Kukin tehköön tyylillään.

Perennat ainakin helpottavat hoitoa. Ei tartte mennä leikkurilla rungon lähelle.

Meillä on muutama ikiaikainen puu ikiaikaisessa kukkapenkissä tai aivan kukkapenkin vieressä. Ovat vanhoja ja lahoja mutta työntävät uutta versoa joka kevät tolkuttomasti. Taas keväällä täytynee katkoa kovalla kädellä. Muuta haittaa kukkapenkin kastelusta ei ole havaittu.

Mulla on 2006 istutetun kaneliomenapuun ympärillä musta katekangas n. 30 cm säteellä ja sen suojana haketta.

Sitten puuta ympäröi perennapenkki, on lähinnä tulppaaneja ja narsisseja ja kevätkukkijoita: vuohenjuurta, lehtoakileijaa, sammalleimua, hopeahärkkiä ja vuorenkilpeä. Vähään tyytyviä. Lannoitus tapahtuu siten vain keväällä. Kastelen vain, jos on tosissaan kuivaa, koska silloinhan se puukin tarvitsee vettä. Kesäkukat tarvitsee jatkuvaa lannoitusta, mikä ei liene puun talvenkestävyydelle hyvästä? Ainakin toistaiseksi puu voi hyvin.

Lotvonen, minulla kuoli ilmeisesti kuorimätään satoikää lähenevä Lavia. Sen juurella oli vuohenputkea (punastus) ja olin lisännyt vuosien varrelle liikaa katetta sen juurelle, vaikka tiesin kyllä juurenniskan haavoittuvuudesta. Ihmettelin, kun se ei keväällä tehnyt kunnon lehtiä, koko kesän näytti niin kärsivältä. No ei ihmekään, runko paljaana tyvestä, ei mitään mahdollisuuksia. Myyräntyötä se ei ollut. Hiljan kaadoin sen ja teen siitä kärhötuen. Harmitti kyllä, mutta istutin tilalle muuta kaunista.

Vielä on aikaista, muttei puutarhaunelmille. :slight_smile: Haluaisin pihaamme kääpiörunkoisen perheomenapuun, lajikkeet ovat vielä auki, kernaasti hyviä syömäomenoita, jotka saisivat kypsyä vuoron perään, ja yksi “piirakkaomena”. Yritin etsiä tietoa netistä, mutten oikein löytänyt taimitarhoja, joilla olisi niitä valikoimissaan. Olisin kiitollinen, jos joku tietäisi neuvoa paikkoja, joista voisin sellaisia kysellä!

jaguarundi,

viisainta olisi kysyä omenapuu.com eli hirvensalmen taimisto.

Olisiko tilaa enemmälle kuin yhdelle puulle ? Yhden puun tuotto ei saata vastata odotuksia.

Voisitko ostaa puun, kasvattaa sitä yksirunkoisena ja ympätä siihen parin vuoden välein aina uuden lajikkeen? Esim. Pirje, Kaneli, Lantun talvi ja vielä Antonovka ?

Viime keväänä kuljin puiden perässä taimitarhalta toiselle, ja monilla oli perheomenapuu myynnissä, joten kyllä pitäisi löytyä. Muistaakseni oli Agrimarketissakin. Sen kautta voisi selvitä taimistokin.

Jotkut “oikeat” taimitarhat tekee tilauksen mukaan omena- ja tai perheomenapuita, vaikkapa asiakkaan vartteista, jos on joku hyvä lajike

jota haluais uusia.Tai valmiissa perheomenapuissa ei ole sopivaa lajitelmaa.

Kaikki “perheomenapuut” mitä olen nähnyt myynnissä ovat olleet rakenteeltaan sellaisia että on oksastettu sivuhaaroja. Se on kaupallisesti ymmärrettävää että saadaan kerralla kauppatavaraa. Minusta haittana on se että eri lajikkeiden oksat kasvavat eri tavalla. Itse olen kokeeksi vuosien mittaan liittänyt aina uutta lajiketta edellisen jatkeeksi “yksirunkoiseen” taimeen niin että rungossa on pätkät joka lajiketta josta voi kasvatella mieleisensä muotoisia oksia.

Olen vain utelias, Lotvonen. Montako vuotta rakentamiseen menee ja montako lajia olet saanut mahtumaan?