mahtaisiko löytyä omenapuun tuholaisista?
Voi olla ollut ihan mikä vaan öttiäinen, en minä niitä tunnista, enkä tullut ajatelleeksi, että niitähän on monia. Enkä itse asiassa sen paremmin tutkinutkaan, kun omenat heitin menemään ![]()
Meille tuli paljon ja hyviä omenia viime kesänä, pihlajassakin oli paljon marjoja.
Omenat vaan kuuman hienon kesän ansiosta kypsyivät tosi aikaisin. Tuuli pudottin Punakanelit maahan ja Antonovkatkin kypsiä, joka harvoin ehtii täällä.
Varttaako vai vain katkaista?
Kasaantunut ja katolta tippunut lumi on painanut metrin korkuisen jänissuojaverkon pahasti perheomenapuutamme vasten ja murtanut isoja oksia (paksuin varmaan kolme senttiä paksu). Ne joutunee nyt keväällä (kunhan lumet sulavat) katkaisemaan. Puu on kääpiöivä Sandra, johon on vartettu kaksi muuta lajiketta. Tehnyt jo vähän satoa.
Mietin tässä kannattaako ne isot oksat vain katkaista vai kannattaisiko katkaisukohtiin varttaa uusia jalo-oksia? Mistähän niitä jalo-oksia saisi? Onnistuuko varttaminen tumpelolta? Pitääkö katkaistut oksanpäät joka tapauksessa suojata jollain vahalla tms? Sahallako katkaistaan vai millä työkalulla helpoiten?
Puussa on vähän turhan pystyjä oksia ja jyrkkiä oksakulmia. Ehkä tässä voisi parantaa puun muotoakin jos osaisi. Laitan lumien sulettua kuvaa puusta.
Tiedäkö missä kohtaa puussa varttamiskohdat ovat? Jos et ole varma, ne löytää kyllä siitä, että puun kuoressa on hieman paksumpi kohta jossa on selvästi näkyvä “sauma”. Jos oksat eivät ole poikki vartekohdan alta, voisi tilanteen mukaan harkita voisiko oksaan jättää mahdollisimman paljon jalo-osuutta ja yrittää saada puun lykkäämään siitä uutta versokasvua, josta sitten taivuttaisi ja leikkaisi uuden oksanjatkeen. Silloin varttaminen olisi tarpeetonta.
Sinänsä myös varttaminen oksan tynkään varmaan onnistuisi kiilavartteella. Jalo-oksia tietääkseni saa tilata joiltain taimitarhoilta. Hirvensalmella ainakin on ollut tarjolla ihan varttamispaketti, en ole tosin vielä koittanut tilaamista. Itselläni on vielä hyvin vähän varttamiskokemusta, ja talvipakkaset olivat sabotoineet vartteet, joten en osaa sanoa helppoudesta tai vaikeudesta mitään. Ehdottomasti kannattaa hankkia vahaa jalonnuskohtien suojaamiseen kuivumiselta.
Oksien sahaaminen kannattaa tehdä mahdollisimman terävällä sahalla, jolloin leikkauspinnasta tulee siisti. Fiskarsilla on kahvan sisään painuva hiukan kaareva oksasaha, joka on tähän hommaan aivan täydellinen. Oksa kannattaa katkaista kahdessa vaiheessa, joista ensimmäisenä katkaistaan suurin osa halutusta pituudesta (voi tehdä vaikka voimasaksilla) ja lopuksi sahataan pieni pätkä lisää pois niin että jää siisti leikkauspinta. Katkaistun oksan suojaamisesta ja suojaamatta jättämisestä on monta mielipidettä, joidenkin mielestä siitä on hyötyä, joidenkin mielestä ei, ja jotkut jopa sanovat, että voi olla haitallista. Ota siitä nyt selvä.
Kiitos, Puunainen. Kyllä ne varttamiskohdat on niissä oksissa nähtävissä ja katkeamakohdat varttamiskohtien yläpuolella ainakin tällä hetkellä lumesta näkyvissä oksissa. Ehkä siis vaan leikkaan.
AArrggh… Jänöt ovat syöneet kaikki kääpiöomenapuut n. 1m korkeudelta. Istutettu viime vuonna eli nuoria taimia. Lisäksi olivat syöneet 1 päärynäpuun samalta korkeudelta. Karmean näköisiä tappeja. Mites näiden kanssa tehdään? Lähtevätkö kasvuun ja mitenkähän nopsasti,jos niin tekevät? En usko että on runkoa järsineet, vetäneet vaan kylmästi poikki, kun ovat päässeet kurottamaan suojien yli.
Miulla ainakin luumupuu haaroi ihan hyvin viime kesänä vaikka pupelit oli kynineet sen oksat aika tarkkaan.
Puremis/katkeamiskohta vaan siistitään puutarhasaksilla nyt heti, pätkä pois leikkaamalla (ettei jää mitään röpelöitä ja kuorivaurioita) ja sitten katsotaan miten lähtee keväällä versomaan
Jalo-osa on kuitenkin tallella koska noin ylhäältä onneksi pätkivät!
Joo, ei muuta kuin siistimään katkaisukohta ja varttumaan uusien versojen kasvamista. Metrin korkeudella ei ainakaan tarvi pelätä, ettei jalo-osaa olisi jäljellä. Minulla on yksi päärynäpuu joka oli melkein kuollut, mutta säilytti sen verran elämää jalonnusosassa (n. 10-15 cm korkeudella maasta) että se kannatti pitää hengissä. Parin vuoden aikana se on kasvattanut versoja, joista olen karsinut yhden suoran ja vahvan uudeksi rungoksi ja poistanut muut. Vanhasta rungosta jääneen tyngän siistin myöhemmin juuri tuon uuden rungon muodostavan oksan yläpuolelta, niin ettei siihen jäänyt tappia. Ensi keväänä tuosta voisi ottaa vaikka kuvankin tänne, mutta nyt se on käärittynä suojuksiin ja lumikinoksen sisällä.
Tuleeko vesiversosta kunnon satoa tuottava oksaa?
Ei. Niin sanotaan. Käytännössä ainakin minun mielestä meidän vanhassa puussa kuitenkin on ylöspäin sojottavia versoja, jotka aikaa myöten ovat kasvaneet kovasti isoiksi ja tuottavat kyllä omenoita.
Vesiversoista voi koulia ihan kunnon oksiakin. Itse olen taivuttanut niitä ekana kesänä vaakatasoon, ja ihan kunnon oksia niistä tuntuu tulevan. Voi myös odottaa seuraavaan vuoteen ja odottaa että ne haarovat, ja sitten katkaista juuri ensimmäisen haaran alta. Olennaista on saada kasvu suunnattua sivulle.
Suurin ongelma vesiversossa on ettei se ole tiukasti kiinni puun ytimessä vaan on ihan siihen pintaan kasvanut, joten se herkemmin repeää irti. Leikkaamalla tilannetta voi parantaa, eli ei anna oksan kasvaa kovin pitkäksi ennen kuin se on pari vuotta vanha.
pistin vähä aikaa sitten omenapuun siemeniä multaan ja ne iti! nyt haluaisin hoito ohjeita 2 senttiselle omenapuun alulle. kaupan omenista otin siemeniä ja kuivatin ne.
eikö kukaan tiiä mittää
Tämä on keskustelupalsta eikä pelkkä kysymys-vastauspalsta. Kysymyksiin vastaaminen on vapaaehtoista. Odottele kärsivällisesti jos joku vastaa. Voit myös kokeilla googlettaa, netistä löytyy varmaan ohjeita.
Olemassaolevia ketjujakin kun selaa taapäin, voi löytää vastauksia kysymyksiinsä, niin varmaan tästäkin ketjusta.
Niko, mulla on siemenistä (emä Antonovka, Kadett, villi mettäpuu)kasvatettuja taimia. Anna vettä ja toukokuussa varovaista lannoitusta, vaihda isompaan ruukkuun, kun on noin 10 cm korkea. Epävarmaa on tosin, saatko ulkomaista perää olevaa? kaupan omppua menemään talven yli sisällä tai ulkona. Ulkona voisi mennä lavassa.
Mun kylvöt on talvelta 2005-2006 ja nyt noin metrin korkuisia. Kadett-emon siemenlapsen istutin toissa talvena, siinä oli punaisemmat lehdet kuin muilla ja talvehti hyvin.
…ja syksyhän se istutusaika oli…vissiin mentävä nukkumaan.
kiitos kaikille