perheomenapuut on ihan p–stä, repeää jossain vaiheessa varmasti.
Mikset laittaisi hillittykasvuisia omppupuita, niitä voi istuttaa vaikka metrin välein riviksi rajalle. Ei kasva 2-3 metriä korkeammaksi. Leikata ei voi paljo mitään.
No mä vähän epäilevällä kannalla olinkin, kiitos vahvistuksesta. Mutku ois niin kiva ku ois iso omppupuu… Tilanpuolesta kyllä kääpiömallinen ois parempi. Voikun oliskin joku raja jolle vois vielä jotain istuttaa, vähänkö hyvä idea. Vuosikymmen siinä varmaan menee ennenku minkään mallinen omenapuu alkaa saada kunnolla kokoa. Semmoset “piiskat” on mun mielestä vähä hassuja tämmösen vanhan talon pihassa…
Aamuaurinko, istuta mahdollisimman pian niin kyllä se vain kasvaa! Ja kyllä ne valmiit ruukkutaimet ovat jo paljon piiskaa isompia.
hillittykasvuinen omppu mahtuu vaikka kukkapenkkiin. -ei tule isoksi, ei tule liikaa satoa, ja kukkii.
On niitä piiskoja ennenkin vanhojen talojen pihaan laitettu, siitähän ne isotkin ovat alkaneet Keväällä ostin uuden puun, siinä on korkeutta reippaasti yli 2m, ei se nyt niin piiskalta näytä, eikä ollenkaan hassulta, kun vähän laajentelin perennapenkkiä sen juureen. Toinen pieni puu on marjapensaan seurana.
Nyt on omenapuun lajikkeen tieto hukassa…!
Omena on punainen ja aika pieni, hieman keltaista on joissakin kyljessä. Hedelmäliha on vaaleanpunaista ja maku hieman mieto mutta kivan hapokas. Hillosta tulee punaista, mikä oli minulle uutta kun tottunut vaaleampiin sävyihin. omenoita alkoi kypsymään heinä-elokuun vaihteessa mutta suurin sato saatiin elokuun puolessa välissä. Ikää tällä puulla on nyt n. 15 vuotta ja korkeus n.3 metriä.
Osaako kukaan sanoa mikä lajike on kyseessä?
AnnaW:lle vastaan vielä lainaten itseäni jostain reilun vuoden takaa kompostikeskustelusta :)Joitain vuosia sitten oli juttua kokeista ja tutkimuksista joiden perusteella:
“Ammattiviljelmillä (joissa tietenkin jokainen ylimääräinen ja aikaa vievä työvaihe maksaa) on kokeiltu menestyksekkäästi urearuiskutuksia omenapuiden alustoilla.
Eli ureaa liotetaan veteen ja sillä ruiskutetaan lehdet omenapuiden alla.
Urea nopeuttaa huomattavasti niiden maatumista, joka johtaa siihen ettei jää keväälle enää kuolleita lehtiä, joissa sieni-itiöt voisivat muhia.”
Eli ei kai se sinänsä ole mitään ureahehkutusta, se nyt sattuu vain olemaan melko helposti saatavilla olevassa muodossa olevaa tujua typpeä tähän tarkoitukseen toimivaksi huomattuna.
Eikä mielestäni niissä kokeissa ollut tarkoitus jättää omenoita puiden alle? (en ainakaan muista) vaan nimenomaan puhuttiin lehdistä.
Useammassa lähteessä silloin asiaan törmäsin.
Niin no miksei samalla voi kerätä niitä lehtiä pois, jos niissä taudinaiheuttajat muhii - samoin kuin mustaherukan ruosteiset lehdetkin? Muutamalle omenapuulle keräävä ruohonleikkuri toimii hyvin.
Tallinnan päärynäomena
Pekka
Miks ostaa ureaa kun pystyy itsekin tuottamaan? Se potta sinne nurkan taakse, hopi-hopi
eikä mitään, kun vessanpytyn sisään pujautetaan tavallinen ämpäri, ei siihen kukaan uskalla koskea ennenkuin on riittävän täynnä. Puolikaskin riittää, ja lämpimällä vedellä 50% lantrattuna on erinomaista kompostiherätettäkin! toimii ainakin meillä
Tänä vuonna ei omenoissa ole ollut muumiotaudin ympäröimää reikää. Minne ampiaiset katosivat?
Soitin äsken puutarhalle josta olin ostanut lakkaomenapuun muutama vuosi sitten.Epäilin että ei ole oikea lajike ja laitoin kännykällä kuvan sinne.
Äsken sieltä soitettiin ja pahoiteltiin että on sattunut virhe, onkin koristeomenapuu todennäköisesti.
Saan käydä hakemassa uuden puun sieltä! Eli takuu pelaa! Olisi vaan pitänyt jo viime vuonna soittaa kun epäilin, niin oisi jo uusi puu ollut vuoden kasvamassa.
Mekin kaadettiin kolme istutettua pihlajaa ja laitoimme alueelle 2 omenapuuta, valkeakuulaan ja Lepaan melonin. Ja aiomme panssaroida puut niin, ettei rusakoilla ole mitään mahdollisuuksia iskeä teräviä hampaitaan herkulliseen kuoreen!!
No nyt mulla on loistava paikka omenapuulle! Jos vielä tänä syksynä, ens vloppuna, sen saisin ostettua ja multiin, niin hieno homma. Sen päätehtävä on tulevaisuudessa maistua maukkaalta sellaisenaan, herkulliselta piirakassa sekä taivaalliselta uunituoreena jäätelön kanssa. Sivutoimenkuvaan kuuluu varjostaa ens kesänä valmistuvaa kasvihuonetta. Nyt sitten tarvitaankin Teidän apua rakkaat puutarhaystävät, kuka tämän tehtävän täyttäisi parhaiten täällä IV vyöhykkeellä?
Ajattelitko AamuAurinko vain yhtä puuta? Vai onko niitä tai koristeomeoita jo ennestään? Paremman sadon saa jos on parikin puuta toisiaan pölyttämään. Ja niiden kukkimisen tulisi tapahtua suht samaan aikaan. Hyvä apu pölytysparien hakuun mtt:n linkistä. Ja jos myyjä neuvoo ostamaan vaikka kaksi talvikanelia niin ne eivät ole hyviä pölyttämään toisiaan.
Jos ihan yksittäinen puu oli aikeena niin perheomenapuu on hyvä muutaman lajikkeen kokoelma yhdessä rungossa. Niitä vain joutuu leikkomaan tasapainoisen kasvun saamiseksi. Tai sitten pitäisi löytää jokin hieman itsekseenkin tuottava lajike, en tiedä kuin borgskoijen joka voi tehdä hieman hedelmää yksinkin. Hyvä lajikelista mm. pohjoiseen soveltuvista lajeista löytyy mm. Hirvensalmen taimistolta.
Huvitus ja Pirja ovat mielestäni hyviä peruskesäomenoita, oikein makeita ja lapsillekin mieluisia puolestaan Borgovskoije ja Oton omena.
Tässä on naapurustossa sen verran monta omenapuuta, että ainakin rajanaapurin yksinäinen valkea kuulas (?) on tehnyt isosti omenoita. Ja yhdellä rajanaapurilla on useampikin puu, hyötyjä sekä koristeita. Mä oon selannu paikallisen taimiston valikoimaa ja omenapuu.com:ia, ja voin sanoa, että oon vaan enemmän pihalla… Vaikiaa! Onko kellään tälläsestä kokemusta ‘Bergius’?
Tuo perheomppu on suljettu pois, viittaan aiempiin keskusteluihin, sivu pari taaksepäin.
yksi hyvä omena on lajike nimetään ‘Esteri’… maukas, runsassatoinen, kestävä ja aika tervekin! löytyy Blomqvistin taimistolla varmasti…