‘‘Bergius’’ on minun suosikkini, kaunis punainen, mehukas ja jauhoinen. ‘‘Lavia’’ on hyvän mallinen puu luonnostaan, luomulajikkeeksi mainittu, hyvän makuinen.
Makuasioita! En sulkisi pois myöskään perheomenapuuta. Valmista perheomenapuuta en ole koskaan ostanut, mutta olen varttanut montaa lajia yhteen puuhun ja mukavasti on tullut satoa kaikista.
Blomqvistin ‘Pohjoisen omenat’-kirja kannattaa käydä läpi, siellä selostetaan sellaisia lajikkeita joita ei kovin usein ole viljelyssä. Herkullisin olis kuulemma Pekkala, mutta siinä on aika pienet hedelmät. Vanhoista ja kestävistä lajikkeista suositelluimpia olivat Suislepp (mulla jänis on syönyt 3 puuta-> siis pakko olla hyvää), Moskovan päärynäomena, Grenman ja Vaasan Talvi - ainakin näille korkeuksille. Myös Antonovka on ilmastollisesti erittäin kestävä, hyvä pölyttäjä, sekä satoa tulee joka vuosi, ja säilyvyys on hyvä vaikka laatikossa pihalla.
Bergius menee äkkiä ällöttävän jauhoiseksi ja mauttomaksi, mutta onhan se kauniin värinen…
No tuo jauhoisuus kyllä pistää miettimään, ei kuulosta kauhean makoisalta… Mua vähän houkuttaa tuossa ‘‘Bergius’’ -lajikkeessa luvattu nopea kasvu… Onko se edes oikeasti nopea kasvuisempi kuin muut? Meillä syödään aika vähän kuitenkin omenoita, mutta olishan se kiva jos se puu hyötykäyttöön tekis jotain… Tuleeko tästä lajikkeesta piirakkaa, hyvää sellaista? Pitää mun varmaan jotain perheomppuakin vielä tutkailla, ei kait sen leikkaaminen nyt niiiin vaikeeta voi olla…
minä laittaisin kaikesta huolimatta useamman hillittykasvuisen kuin vain yhden NOPEAkasvuisen, koska nopeasti=pitkiä versoja, paljon leikkaamista tai sitten tulee rönkkö puu…
Parasta olis, kun puu kasvais 20-30 cm vuosikasvuja. Vähällä kasvulla alkaa tuottamaan aiemmin.
Paikka on vaan yhdelle puulle, ainakin tällä erää. Ja tosiaan sen pitäisi varjostaa kasvaria lähitulevaisuudessa. Ja vaihtoehtoina on joko joku iso nopeakasvuinen pensas (en haluaisi), tai hyötykäyttöön jotain, ja omenaa mielisin. Mutta tosiaan, jos omenapuun laitan, niin olisihan se kiva, jos ne olisi edes jotakuinkin syötävää sorttia…
Palataan tuohon perheomppuun, paikallinen taimisto myy 2-7 lajiketta sisältäviä. 7 kuulostaa jo ahneelta, mikä ois järkevä määrä, siis, että sais edes muutaman ompun kutakin lajiketta?
Katso puuntaimea taimistolla. Vankka, terveen näköinen, hyvät oksankulmat ja oksanpaikat, olkoon sitten perheomenapuu tai yksi ainoa. Perheomenapuussa katso lisäksi kuinka hyvin on vartettu ja mihin kohtiin, onko repeämisen vaaraa. Jos on vaikea erottaa vartekohtia, varte on lähtenyt hyvin kasvuun. Huonon näköistä puuta ei kannata ostaa.
Jos otat vain yhden, niin ‘‘Antonovka’’ on sellainen peruspuu, joka sopii hilloon, piirakkaan, uuniomenaksi ja siihen on hyvä varttaa muita lajeja. Hyvään peruspuuhun saa aina lisää lajeja varttamalla. Varttamisen voi opetella, se ei ole vaikeaa.
Nyt on uusi omenapuu haettu, ja ostin vielä kuokkalan luumun ja hopeakuusen.
Minkä omenapuun ostit? Itse ostin pari viikkoa sitten Maikin ja Pekan, oli -50%. Ja nyt haaveilen vielä jostain kolmannesta kesäomenatyyppisestä taudinkestävästä lajikkeesta…
Maikki on armottoman arka muumiotaudille…
Sain takuuseen uuden Ahosen Lakkaomenan, kun vuonna 2006 ostin sellaisen, mutta onkin koristeomenapuu!
Soitin ma sinne ja lähetin kuvan, niin kehoittivat hakemaan uuden puun. Kovasti pahoitteli tapahtunutta. Ei ole heillä minun tietoon tullut koskaan saanlaista erehdystä!
Borgovskoje on mielestäni hyvä kesäomena, vanha lajike!
Joo Annaw, mäkin luin tosta Maikista netistä ja harmittaa vähän, mutta tuli nyt ostettua kun halvalla sai, eikä ollut siellä paljon valinnanvaraa… Kahtotaan mitä tuleman pitää.
Pitääpä tutkiskella tuota Borgovskojea!
Meillä täällä kolmosen ja nelosen rajamaan savisella maalla on omenapuina Punakaneli,Keltakaneli,Sariola,Antonowka,Rautell,ovat jo kookkaita ja myös iäkkäämpiä,omia istuttamiani,eli ei sukupolvien ikäisiä kuitenkaan.uudempia ovat Pirja,antoi eka omenat nyt,Särsö,muutaman komean omenan ja punainen Antonowka,ei vielä satoa,Huvitus menestyi hyvin ja tuotti satoa,mutta sen söi myyrät silloin pahana myyrätalvena,vaikka oli tosipaksu tyveltään.Samoin kävi Lavialle.Valkea kuulas ei menesty.
Sitten on epämääräinen määrä siemenestä kasvaneita,aika hyvän makuisia,
Kaikkein mieluisin maultaan josta minä henk,kohtaisesti pidän on Sariola,uudemmista en osaa vielä sanoa.Sariola on kuitenkin kamalan hidas ennenkuin alkaa satoa tuottamaan ja tarvii aina pölyttäjän,ei pärjää yksin.tämä meidän sariola on aika reppana,pelkään sen tuhoutuvan,on niin kallellaankin,että melkein suutelee maata.Siksi olen aatellut hommata uuden alkamaan.
Kerron siksi,jos jollekin olisi apua suurinpiirtein samoissa olosuhteissa.Paikkamme ei ole mikään paras mahdollinen puutarhan paikka.
Kokeilla kannattaa rohkeasti kun laittaa kunnon kasvualustan.sitten vain odottamaan satoa.
blanka, meillä oli ensimmäiset omenat Borgovskojessa, hyviä ovat ja varmasti lasten mieleisiä!
Tai oikeastaan jo viime vuonna siinä oli muutama, mutta yhtenä päivänä oli valtava ukonilma ja sellanen syöksyvirtaus joka pudotti kaikki omenat siitä raakileena, onneksi puu säästyi.
Sariola on hyvä, mutta sen kasvua pitää tiukasti ohjata, samoin kuin kanelipuiden. Muuten niistä tulee luutia.
Kehuvat että jos karamellimäisiä omppuja haluaa lapsille, niin sitten pitää olla Kultainen Kitaika.
Mulla kasvaa kylmällä paikalla seuraavia. Hyvin menestyvät, mutta kukat paleltuvat joinakin keväinä:
Puna- ja Keltakaneli
Antonovka
Maikki
Huvitus
Pekkala
Sariola
(Dolgon siementaimia)
Suislepp (hillittykasv)
Sandra (hill)
Pirja
Moskovan päärynäomena (hill)
Vaasan talvi
Grenman (hill)
Koit (hill)
Snygg (hill)
sitten on vielä joku hillittykasvuinen, mutta en muista nimeä. Hyvä se on koska maistuu jäniksille…
Borgovskoje mullakin on mietintä listalla. Onko maku Golden deliciousta muistuttava, kuten väitetään? Meillä ei nimittäin muita lajikkeita koskaan edes osteta.
kesäomenat menevät äkkiä ylikypsiksi - lajikkeesta riippuen läpikuultavan vetisiksi tai sitten jauhoisiksi… Pirja on paras vaihtoehto, jos ottaa vain yhden puun, ja se pitää olla kesäomena.
AamuAurinko, taitaapa muistuttaa!
Punakanelit vain kympin Prismassa, sitä siis pitää ohjailla, tarkoittanee oksien taivutusta ja leikkaustakin?
Mä itseasiassa luulen, että naapurin puu taitaa olla Borgovskoje. Tai siis ent. puu, ranka pystyssä enää. En tiedä kasvaako siitä enää puuta, tai onko tarkoituskaan… Siinä oli siis muumiotautia ja heidän hoitokeinonsa oli puun kaato. Yhden ompun nappasin ihan luvan kanssa maistiaisiksi kun seurasin puun tuhoa vierestä, hyvää oli, juurikin Golden delicious tyylinen.
Täytyy jalkautua lauantaina taimistolle ihmettelemään. Kyllä se on varmaan perhepuu hankittava kun en pääse päätökseen tästä lajikkeesta, jos siis löytyy semmoinen missä olisi edes yksi havittelemani lajike. Jos ei löydy niin sitten Borgovskoje pääsee meille. Uuniomput sitten ostetaan edelleen tiskistä
Särsö ja Åkerö Hassel ovat kasvaneet ja talvehtineet hyvin Kyyjärvellä eteläiseen suuntautuvassa hiesurinteessa…jo 7vuotta! Åkerö Hassel jopa hiukan paremmin kuin tuo Särsö!!