Omena, Malus

Rillari ym: jotka on kylvänyt pink ladyn siemeniä, onko menestynyt ulkona maassa?

Granny smith ainakin on selvinnyt talvesta ja taitaa selvitä tästäkin, vaikka en sitä peitellyt millään.

Quu… ei ole vaivannut minun Hasselia… toistaiseksi. Ja on ollut myös hyvä talvenkestävyys Kyyjärvellä pohjoisessa keskisuomessa.

Bluedreams, Hassel on kasvamassa. Toivattavasti tuokin kappale on homeeton.
Pidän Åkeröä edelleenkin maukkaimpana talviomenana, vaikka muitakin on maisteltu.

Isäntä joulun aikoihin upotti jonkun omenan siemeniä kukkapurkkiin ja yks näköjään itäny, on nyt semmosen 10cm taimi. Nyt sitten heräsi kysymys että minkäslaiseen multaan se pitäis siirtää ? ja viihtyiskö viileessä vai ihan huoneenlämmössä paremmin, nii ja kantsisko kasvariin kesäksi viedä jos hengissä pysyy?? vai pitää sisällä vai miten ?

No, minä oon tappanu pari ompuntaimea sisällä. Eli ei se ainakaan ikkunalaudalla menestynyt. :smiley:

Luulisin ompun viihtyvän kartanolla

Minä tomerana olin ja autoin toveria ja kaivoin kukkapurkista pois ja istutin puutarhamultaan kissanhiekalla säestettyyn ja vein viileeseen eteiseen. aika näyttää.

kuva

ostin paikallisesta marketista kotimaisia omenis joiden sisällä oli jo siemenillä valmiiksi juuret, eikun multaan ja ikkunalle  nyt on jo toiset lehdet hätäsimpiin tulossakuvakevättä odotellessa saavat kasvaa ikkunallakuva

Aurinko helottaa ja puutarhaväki odottaa lähtökuopissaan jotta pääsis laittaan sormet multaan :slight_smile:

Ensimmäiset kukat auki. Kukkia tulee taas ihan tolkuttomasti, toivottavasti ei puoletkaan pölyttyisi

kuva

kukkia runsaasti… onneksi puu itsekin karsii/hylkää raakileista sen 50%… tosin sittenkin pitäisi vielä raakile harventaa.

Ei kai kukaan pysy harventamaan täysikasvuisen omenapuun raakileita?

Siitäkin on paljon plussaa, että raakileharventaa sieltä mistä pystyy, mun tapauksessa se on se mihin maassa seisoessa yletän. mm. alaoksiin tulee isompia ja parempia omenoita, ja oksia ei tartte esim. tukee millään seipäillä, kuten kuulemma tässäkin pihassa on edellisen aikaan tehty, vähentyy myös se valtava määrä mätiä omenoita puun alla loppusyksyllä.

Miun puut on niin valtavia ettei moneenkaan raakileeseen yletä.

Täytyy vaan toivoa ettei pölyttäjät jaksa noita pölytellä.

Näkymä yläkerran aulan ikkunasta.
kuva

Meillä on puolitoista vuotta sitten istutettu omenapuu, Pekka, jonka runko on suora ensimmäisen 40 sentin matkalta. Sitten se kääntyy vähän sivulle (siitä näkyy leikatun pois oksa), ja loppu kasvaa vähän mutkitellen, mutta kuitenkin melko samaan suuntaan. Korkeutta puulla on vajaa kaksi metriä. Puu on näköjään istutettu niin, että alkupätkä on suorassa, jolloin koko loppurunko kasvaa vinossa kulmassa. Siis kuin Y ilman toista yläsakaraa.
Pitäisikö sen antaa olla ja ehkä itse ohjautua lopulta pystysuoraan (tekeekö omenapuukin niin?) vai tukea kiinni keppeihin latva suoraksi? Vai kaivaa vielä puuta ylös ja istuttaa eri asentoon? Nyt ongelmana on, että kun oksia ryhtyy taivuttamaan suurempaan kulmaan, myös runko kallistuu lisää, koska liian pystyjä oksia on enemmän sillä puolella, jolle latva jo valmiiksi kallistuu. Siihen tietysti auttaa tukikepit, mutta mietin tuenko silloin rungon pystysuoraan vai siihen asentoon missä nyt on.   

Nuorta < 10 cm runkoa kannattaa mielestäni yrittää taivuttaa tasapainoon oksien kanssa, rungon mutkista ei niin väliä.
Muuten uhkaa vähittäinen kallistuminen ja kaatuminen. Omenalla on aika ohut juuristo, eikä mitään paalujuurta. Epätasapaino vääntää kevään pehmeässä maassa aina hiukan kallistumaa lisää, ja vanhemmat puut on joskus aika kummissa asennoissa.

Oma 30cm paksu kaneli on nyt ollut 10 vuotta tukitolpalla avustettuna melkein 45 asteen kulmassa. Juuristo on korjannut itseään ja puulla menee hyvin. Eihän nuo sidonta -ja tukitolpat  kaunistuksia ole, mutta siellä mistä omenapuu on kotoisin ei näin routiviin maihin ole tarvinnut opetella. Autetaan sitten täällä pohjan perillä mitä voidaan.   

Omenapuulle istutuspaikka. Onko huono istutuspaikka jos laitan omenapuun mongolianvaahteran paikalle. Ihan samaan paikkaan en saa kun aion jättää mongolianvaahteran kannon ja juuret maahan. Paikka olisi jasmiinin ja jonkun matalan punakukkaisen angervon välissä. Onko kenelläkään omenapuu ihan pensaitten vieressä tai sisällä. Tuo paikka tarvitsee puun ja omenapuu olisi mielestäni sopiva. Haittaako maahan jäävät mongolianvaahteran juuret omenapuun kasvua. Sopiva omenapuukin olisi valmiina.

Jatkan itse neljän tunnin mietinnän jälkeen. Sinne omenapuun nyt laitoin. Toivottavasti juurtuu tuonne vanhan puun juurien joukkoon. Jos joskus tulee omenia, voi olla vaikea poimia, mutta ei ainakaan siemennä niin kuin vaahtera ja mongolian vaahtera. Vaalea kuulas oli lajinimi.

En ehtinyt keväällä suojaruiskuttaa omenapuita lainkaan. Nää muutama viimeisen viiden vuoden aikana istutetuista puista alkavat olla satoiässä. Perheomena ja kääpiökasvuinen ‘Pirja’ kukkivat keväällä hohdokkaasti ja pölytyskin näyttää onnistuneen. Raakileita pitää poistaa, jotta oksat kestävät hedelmien painon. Yksi seikka taitaa tosin estää suuremmin sadosta nauttimisen. Raakileet ovat täynnä rupea ja osassa vielä esiintyy halkeamaa. Puut ovat vielä sen verran harvaoksaisia, ettei ilmavuuden pitäisi olla pulmana. Toki kulunut kasvukausi on ollut kostea ja sateinen.

Jäin sitten pohtimaan, onko tässä kyseessä kaksi eri asiaa: rupi ja sitten nuo halkeamat runsaista sateista ts. liian nopeasta kasvusta? Miten teillä muilla menee omenarintamalla?