Omena, Malus

Vanha halki oleva omppupuu on tehnyt hädissään vesoja, joista olen jättänyt muutaman kasvamaan, ja nyt huomasin, että suurimpaan on tulossa omenoita. Nyt jännityksellä sitten odotetaan, että millaisia omppuja mahtaa olla. Tämä vesa kasvaa kaadetun haaran kannosta joku parikymmentä senttiä maanpinnasta. Sillä on kavereita, jotka kasvaa maasta rungon vierestä, mutta ne eivät ole vielä yhtä isoja, eikä niissä ole omenoita tulossa. En ole kokeillut, mutta uskoisin, ettei niiden siirtäminen onnistu, vaikka voihan ne olla siemenestäkin kasvaneita.

Pitääkö tänä vuonna vähentää omenanraakileita pois puista kun on ollut niin kuivaa?  Kaksi vuotta sitten hankittu kihlajaisomenapuu teki viime vuonna ensimmäiset omenansa, neljä kappaletta mutta nyt on tulossa neljäkymmentä ja kaikki on kahdessa oksassa toisella puolella puuta. Rusakkoäiti on käynyt kiertelemässä tätä puuta joka päivä ja muut nuoret puut se jättää rauhaan. Miten pidän sen loitolla ettei opeta poikasiaan syömään omenia suoraan puusta?

Yritän avata uuden keskustelun… En löydä muuta konstia kuin lisää vastaus… Kaverin omenoissa on joka vuosi tämmöinen tauti. Mikähän lienee? Ensimmäinen kuva on viime syksyltä, jälkimmäinen tältä päivältä. 

lienee omenan kuoppatauti. boorin puute?

Omena päivässä pitää lääkärin loitolla.
Nämä jo monta lääkäriä;)

Olisko teillä suosituksia hyvistä, kiinteistä ja makeita omenoita tekevistä lajikkeista??
Pekkaa olen kuullut kehuttavan muutamalta taholta, mutta täällä varmasti on muitakin mahtavia ideoita uudeksi puuksi? :slight_smile:

Luulin pihalla kasvavan punakanelin, mutta se onkin aivan liian jauhoinen sellaiseksi. :doze:
Eli siis kaikki jauhoiset lajikkeet on pois suljettuja, ne kun ei sovi meikämandoliinin suuhun ei sitten millään, enkä pidä siitäkään että ne on pari päivää tippumisen/keräyksen jälkeen täysin biojätteiksi menevässä kunnossa. :crying:

Meillä on punakaneli ja jaspi kiinteät, eivä pehmiä/muumioidu nopeasti., Ovat syyslajikkeita. Uusia lajikkeita on tietysti tullut mistä minulla ei ole kokemusta. Bergiuksen voi sekoittaa helposti punakaneliin ulkonäöltään. Se on hienion punainen mutta mutta vähän jauhoinen. Se kannattaisi syödä melkein puoliraakana mutta toiset siitäkin tykkää, se ei kuulemma närästä. :slight_smile:

Eilen tuli Hankkijalta mainos jossa on Pekka tarjouksessa. Ehkä mä käyn sellaisen hakemassa jossahi välissä ja annan edelliselle puulle kyytiä sen tieltä, kun ei se muutenkaan ole mikään pihan kaunistus. :slight_smile:

Täällä uudessa paikassa on kolme nuorta omenapuuta. Kysyin edelliseltä omistajalta niiden lajikkeet. Hän sanoi että siellä on hänen muistaakseen punakaneli ja valkoinen kuulas, kolmannen nimeä hän ei muistanut.  Ilahduin siitä punakanelista, valkoista kuulasta en ole koskaan arvostanut. 
Nyt siellä yhdessä puussa kasvaa punapintaisia omenoita. Sisältä ne ovat osin läpikuultavia ja tosi pehmeitä. Ei voi olla punakaneli, eikös se ole kummiskin suhteellisen napakka vielä kypsänäkin ?

Punakaneli on napakka kypsänäkin eikä kypsy kovin aikaisin. Nyt en voi tarkistaa onko meillä kypsiä kun tänä vuonna ei tuo tehnyt omppoja.

Punakaneli on napakka ja hyvänmakuinen omena.
Sopii hyvin piirakkaan ja ihan siltään syötäväksi.
Pakastin siivuina viimesyksynä kuorineen ja olivat hyviä syödä pitkin talvea jälkkärinä.

Yllättävän isoja omenia kuivuudesta huolimatta.
On tainnut saada vahingossa vettä kun olen perennoja kastellut;)
Osassa vaan pihlajanmarjakoita. Muumiotautia tietenkin, mutta niistä ei olla.
Taas tuli hilloa keiteltyä. Ihan liikaa on taas tehty, mutten raaski kaikkia kompostoida.

Pientä yritystä tuhota omenasatoa juomalla :slight_smile:

Meillä vanhat omenapuut on täynnä matoisia ja muumiotautisia omenoita, ei niistä saa edes sosetta :frowning: Pitää alkaa vilkuilemaan Toria, jos siellä joku lähistöllä kaupittelisi omenoita halvalla tai ilmaiseksi.

Täälä hiton periferiassa ei ees kasva omenoja ja etelässä kuskataan kaatikselle hyviä omppuja.On se vaan niiiin epistä :frowning:

Joo,son tuossa lähellä,Vallovaarassa.Sillon myötäetunen lämmin paikka.Tässä meijjän pihalla jo toinen kokeilu omenapuille.Jossei nämä pärijää niin sitten en enää laita omenapuita.Ja eipä net välttämättä ehi joka kesä kypsymään :frowning:

Tekis kai sitä vaikka omenasosseita ja hilloja jos niitä joku meilläki söis. Ikävää jos kaikki pitää koittaa syödä yksin ja miesväki kantaa mieluummin lisäainerikkaammat hillonsa kaupasta. Mistä lie nekin marjat niihin hilloihin poimittu Tsernobylin metsistä tai jostain suurien valtateitten varsilta :ermm:
Oonpa monasti kiukkuspäissäni tuumannu että kaadan pokasahalla nuo puut!

Minulla on ja omenoissa kaikki vikaisia,pihlajanmarjakoi kaikissa ja muumiovikaisia lisäksi jo toista vuotta.
Sitte on yksi omajalosteinen puu tuolla metsän laidassa.Jalostettu villiomenapuun runkoon. Se kukki aika hyvin mutta vain yksi omena tuli .On yksinäisellä paikalla,puutarhan puut ehkä parinsadan metrin päässä. En vain muista minkä jalostetun puun oksaa käytin jalostukseen,toivoisin että se olisi Heta jonka jänikset söivät pilalle. Eli tunnistaako kukaan tuosta kuvasta on puoliksi vihreä ja punainen enkä tiedä onko kypsäkään kun en raaski ottaa puusta ja katsoa kun on vain yksi.

Rupisia omppuja näkyy täälläkin.
Sinä karmivana sadekesänä oli hirmuisesti ruven pilaamia pieniä omenen räähkiä. Nyt ei oo ainakaan sadesää niitä haitannut. Rupea aiheuttaa siis myös lämpö ja kuivuus? ei kai tuo rupi oo joku tauti?

Istutin pari päivää sitten ostamani syysomenapuu "Sariola"n. Punakanelia olin ostamassa muttei siellä Viherpeukaloilla Valkealassa ollut sitä. Pakko oli jotain hommata kun mulla oli 50 euron lahjakortti sinne, ja se menee umpeen lokakuun alussa.  Kuvauksen perusteella tuo Sariola olis ihan Punakanelin veroinen. Onko kellään siitä kokemuksia ?
Puu maksoi 35 euroa joten lahjakorttiin jäi vielä jäljelle 15 euroa. Täytyy käydä kukkasipuliostoksilla sitten myöhemmin kunhan ne sinne tulee syyskuun alkupuolella. Hommaan ehkä jotain sellasia sipuleita jotka voin tyrkätä siihen puun ympärille istutuskuoppaan. .