Omena, Malus

itsellä ei ole mutta ystävien erinomaisia sarioloita olen saanut syödä. heidän oikein aurinkoisella paikalla kasvava puunsa kypsyttää satonsa ennen kuin minun punakanelini kypsyy. päittäin on vaihdettu.
onko sinulla muuten uudella pihallasi entisten omistajien jäljiltä kuinkakin monta omenapuuta?

Minusta myös sariola on tosi hyvä omena.

Punakaneli taas maistuu minusta tunkkaiselle ja en muutenkaan pidä sen mausta ja rakenteesta lainkaan.
Itse tykkään mehukkaista, raikkaista omenista Pirja on mielestäni hyvä, mutta kovin aikainen ja ei säily kauaa.
Jätti melba on tosi hyvä, ostin sen edelliseen kotiin.
Samoin heta on hyvä, sekin jäi vanhaan kotiini.

Anopilla on joku tosi maukas keltainen, pitääkin kysyä taas sen nimi kun olen unohtanut.

Löysinkin aiemmista viesteistäni sen anopin omppupuun nimen, se on vuokko.
Todella maukas ja mehukas omppu.

En oo ainakaan nähnyt vuokossa muumioita.
Kysäisempä anopilta.
Vuokko pysyy jonkin aikaa puussa hyvänä, vaikka aika aikainen lajike onkin.

Anopilla on omenapuutarha, joten jonkin verran on tullut lajikkeita maisteltua :grin:. Mun (ja miehen) makuun on eniten Melba, ihanan raikas ja mehukas. Meille ei oikein omenapuut mahdu, mutta hillittykasvuinen versio melbasta potagerissa on. Sitten on pari pilariomppua, ne kun eivät vaadi tilaa ympärilleen, president ja joku toinen.

Vyöhykesuostius näkyi vuokolla olevan  kolmoseen asti, eli vähän arempi on.
Heta näkyi olevan V asti ja se on kyllä myös erittäin maukas omena.

Mammalla oli paljon omppuja, näitä vanhoja lajikkeita tietenkin, astrakaanin muistelen olleen aika hyvä.
Syksyisin kellariin laitettiin asettumaan wealthy lajiketta ja joulun paikkeilla alettiin syödä niitä.
Ihan tosi hyvän makuinen  hienon tummanpunainen omena, mutta ennen “kypsytystä” järkyttävän makuinen.

Meillä on Kalle Siren Päärynäomena onko teillä teillä kellään sitä?
Hedelmän pintaan tulee vanhentuessaan inhottava vaha onkohan niin että hedelmä on silloin jo ylikypsä?

Luin myös termin omenan “lasittuminen” oletteko kuulleet ja tietoisia tuollaisesta ilmiöstä mitä se on?

Omenan lasittumisesta en tiedä mutta valkea kuulas on kypsyessään läpikuultava vai onko se jo silloin ylikypsä. Joskus ollut sitäkin kasvamassa.

EN SUOSITTELE kenellekään perheomenapuuta, jossa yhtenä vartteena on lajike Turso. Iso, todella iso myöhäinen soseomena, jota ampiaiset rakastavat. En edes tykkää omenasoseesta, paitsi raastetusta omenasta piparjuuren kanssa. Muutaman kilon pudokkaita toin mökille kompostoriin. Kovia ja vihreitä, reikäisiä ja kuorittavia, maahan pudonneina mustuvat yhdessä päivässä. Ei vissiin saa sen vartettuja oksia poiskaan rungosta, muotopuoli kaatuu… vaan taidan vielä kokeilla sahaa :coffin:

Meillä on tullut monta vuotta peräkkäin huonosti omenoita. Joko on tullut vain muutama omena tai pihlalanmarjakoit ovat pilanneet sadon. Tänä vuonna omenoita olisi tullut paljon, mutta ei yhtään kunnollista. Sitä pelkäsinkin, kun pihlajissa oli vähän tai ei yhtään kukkia.
Meillä on vain yksi Valkea kuulas ja villipuu, jonka ainoa virka on toimia pölyttäjänä. Sen omenat ovat hyvin pieniä ja nekin pilalla.

Kiersin tänään keräämässä pudonneita omenoita ja huomasin kumman ilmiön. En muista nähneeni moista aiempina syksyinä. Tää on se perheomenapuu ‘Jaspi-Valkea kuulas- Huvitus’, jota leikkasin rajusti heinäkuun lopulla. Tästä seurannee se, ettei puu juuri kuki ensi keväänä.
.

Osa omenista isompia kun koskaan ja puhtaita.
Ihmiset lupaavat tulla hakemaan, mutta eivät tule kuitenkaan:/
Toinen kuivurillinen tänään menossa ja kattilallisen keitin hilloa.
Sääli kantaa satoa kompostiin.

Kurppa, tiedätkö mikä on kuvassa kädessäsi, siis ompon nimi… Naapurista sain maistaa saman näköistä ja se oli erittäin namia.

En yhtään tiedä. Hapan hillo-ja piirakkaomena.

Parhaimmat pudokkaista. Jokainen täynnä toukkia, kun halkaisin… Täysin muumioituneitakin on vaikka ja kuinka paljon. Että tympäisee!

Pirja on parhaan makuinen omena jota olen maistanut.
Taitaa vaan nopeasti mennä yli.

Rautatieomenapuu ulko-oven edessä ei ole vielä päättänyt, viettääkö se syksyä, vaiko kevättä, niinpä tekee juuri nyt molempia, mistäpä sen tietää, mille ensi kevät näyttää. Omenia se teki tänä kesänä vain muutamia, niistä saa hyvää sosetta, mutta tänä vuonna sekään ei onnistu.

​​

Pikkuparatiisi, ei ole Pirja. Meillä on se Pirja ja se on pehmeämpi ja makeampi ja se on varistanut kaikki omenansa jo elokuun puolivälissä. Hyvä omena sekin.

LeVä,samat sanat :frowning:

Meillä on monta hakijaa ollut ompoilla mutta jois jokainen vie ämpärillisen tai kaksi niin se ei tunnu missään mutta tulee hyvä mieli kun menevät hyötykäyttöön. Tai ei ne hukkaan mene muutenkaan, riistan ruuaksi haetaan kotipihasta niin ei tarvi kaatopaikalle viedä, kompostiin en ole laittanut niitä, tänä vuonna tosin ei ole paljoa muumiotautia mutta aina niitä jokunen löytyy ja mun kiompostissa ei tauti häviä.

,