Semmosta pilariomenapuuta kovasti haikailen. Tarjolla olisi pienen pihan lämmin paikka, hiekkaa metritolkulla alaspäin ja eteläseinusta kauemmas mahdollisesta kattolumesta. Vyöhyke IV ja vinkkejä kaipaan, suu napsuu jo. Kiitos.
Upean täydellinen sateenvarjomalliin leikattu, kompaktin kokoinen perheomenapuu meille mahtui ja on jo. Lajike Turso on ainoa 1/4 lajista mikä omppuja ikuna on tehnytkään. Isoja, kovia ja myöhäisiä soseomenia, sisältä mustuvat ja pilaantuvat, ei ehdi syötäväksi asti. Eikä meillä syödä hilloja saati soseita.
Åkerö omenapuu:
Istutin 4-v puun v. 2000 ja jo nyt näyttäisi kukkivan ensimmäistä kertaa!
Puuttuu vain että syksyllä kävisi ilmi sen olevan joku muu lajike…ei olisi ensimmäinen kerta kun nimilaput olisivat sekaantuneen taimistossa
Miulla on kolme omenapuuta. Hyvänä syksynä tulee omenaa aivan liikaa. Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi.
Ystävä sai halvalla jokunen vuosi sitten paljon hedelmäpuita. Isolle tontille mahtuu.
Sanoin että on joskus lirissä sadon kanssa.
Viime syksynä sanoi, että se tapahtui jo.
Liikaa tulee kaikkea, vaikka hän todella osaa jatkojalostuksen viinintekoa myten.
Metsästäjät tykkää omppoja viedä riistalle, isojakin määriä.
Valtsulle ja muillekin kysymys: kuinka saadaan aikaan täydellisen sateenvarjon muotoinen puu? Taivuttamalla vai leikkaamalla ja missä korkeudessa olette aloittaneet?
Miehen pihassa kasvaa nuori omenapuu, jonka olen siemenestä kasvattanut. Saattaa olla, että kukkii tänä vuonna jo muutaman kukan. Jos tekee hedelmän, pääsen tutkimaan, mitä sattui pölytyksen tuloksena syntymään. Jos on surkean huonoa maultaan, voin sitten oksastaa siihen puuhun muita lajikkeita.
Omenapuut ovat aivan täynnä nuppuja.
Saa nähdä kuinka käy sään suhteen. Onko pölyttäjille suotuisaa.
Isossa lirissä olen jos kaikki pölyttyisi.
Tuskin näillä keleillä on sitä vaaraa.
Mun kouvolalainen ystävä jolta oon saanut aina omppuja tarvitsemani määrän on kaatanut pois useimmat omppupuunsa. Viime vuonna sieltä en saanut enää yhtään omppuja, mut tais olla silloin huono satovuosi - se joka toinen vuosi. Eli jos Kurpalle tai jollekin muulle silleen kohtuuajomatkan päästä täältä tulee omppuja niin paljon että pula häämöttää niin mulla todennäköisesti tulee olemaan syksyllä omppusosetarpeille tarvetta
Viime kesänä ostin päärynän ja leikkasin siitä latvan poikki noin 150 senttiä korkealta. Taivutin oksat vaakasuoraan. Toiveena on matala hyvin hallittava puu. Nyt keväällä sen ylimpien oksien viimeiset silmut on tummunut kärjistään ja putosi pois kun pitelin. En tiedä kuinka puun käy mutta halusin kokeilla tuota “matalaa tyyliä”…
Pikkuparatiisi. Olivat ihan pieniä oksia mitä taivutin. Latvasta silmut kuivui mutta seuraavat silmut on ihan pirteitä, vielä ainakin. Olen koko ikäni mielinyt kokeilla tuollaista kasvutapaa ja nyt sen toteutin. Ikää niin paljon että kohta olisi jäänyt kokeilematta. Saman vuoden tai edellisen vuoden oksat hyviä taivuttaa. Myyjältä kysyin taivituksesta ja sanoi että voi vielä taivuttaa kesällä edellisen vuoden kasvaimia. Kokeile vaan rohkleasti. Minua harmittaa etten sitä ennen ole tehnyt.
Ensimmäiset kukat auki. Parin päivän päästä piha valkoisenaan.
Ekat avoinna täällääääkin.
Varmaan täälläkin kukitaan jo viikonloppuna.
Toinen puu alkaa olla upeimmillaan.
Bergius kukassa.
Pörriäiset on painaneet urakalla, kun katselin raakileiden määrää puissa. Huh huh.
Ehkä osa tulee pieninä ales.
Kertokaapa kokeneemmat oksien taivutuksesta. Oletteko koittaneet ohjata juuri puhjennutta versoa vaakatasoon vai vasta sitten kun siinä on oksa, joka on puumainen? Tuossa sivulla 1 joku opetti punakanelia omenapuuksi. Tuossa vaiheessako se tehdään? Minkä paksuista oksaa suurinpiirtein?
Viime vuonna ostin päärynän, taivutin siitä kaksi oksaa. Olivat noin kaksi vuotiaita. Nyt keväällä taivutin kaikki loput oksat paitsi muutaman ylimmän leikkasin pois. Puu on siis latvaton. Nyt se kasvattaa oksista ylöspäin vesiversoja, ne aion leikata syksymmällä. Se jopa teki 11 kukkaryhmää js nyt siinä on pieniä raakileita. Tämä on ihan oman mielen mukaan tehtyä kokeilua. Uskon että omenapuu käyttäytyy samoin kuin päärynä. Kaduttaa etten nuorempana kokeillut tuota pieniin omppopuihinkin.