Omena, Malus

Tytär toi minulle paljon hillo-omppuja.
Pari 5 litran kattilallsita jo aiemmin keittelinkin ja tänään tein omenahilloketta, eli  keitin vaan osin rikki omenat, hiukan hillosokeria ja kanelia ja vaniljasokeria mausteeksi. hyvää tuli

Me istutettiin vajaa kymmenen vuotta sitten tuuliselle pellolle 48 omenapuuta. Rusakot ja pakkaset on niitä kurittaneet, niin että aiemmin ei niistä ole oikein paljoa satoa saatu kuin Salla lajikkeesta, joka tekee ihanan raikkaan makuisia pikkuomppuja. Tänävuonna yllättäen osa puista teki jo ihan kunnon sadon. Lauantaina käytiin poimimassa muutama pussillinen, mutta ei mun mielestäni riittävästi, että kannattaisi ajella mehuasemalle, mutta liikaa soseeksi ja kuivattavaksi. Mietinkin sitten, että olisi parasta saada ne puristeltua itse, niin ei tarvitsisi kerätä kaikkia kerralla ja kuskailla niitä jonnekkin puristeltavaksi, kun ei ole mehuasemaa ihan lähistöllä. Sunnuntai-iltana sitten tilasin Virosta käsikäyttöisen mehupuristimen, joka saapui eilen. Hetihän sitä oli kokeiltava ja nyt on ekat mehut itse puristettu, pästöroitu ja pakattu pulloihin ja pariin hanapussiin.

https://youtu.be/T0EFuelA9lE




Punakaneli, hyväntuulen omppo :

Ihana tuo sohvakukan omppukuva :heart_eyes:
Miten on,meillon puolikypsiä paratiisiomenapuun omppuja aika palijon.Mitä niistä voi tehä? Vai voiko mitään?

Syön hilloketta viilin, jugurtin, lättyjen , puuron ja rahkan kanssa,  vähän mitä milloinkin sattuu olemaan.
Tykkään omppuhillosta niin paljon, että sitä kuluu paljon meillä.

Kun vaan muistaa että ompuissa on paljon hiilareita. 

Kyllä minä olen syönyt joka päivä hedelmiäkin, vaikka olenkin ollut dieetillä.
En ole millään vähähiilarisella dieetillä, joten syön normaaleja ruokia, välttelen vaan lisäämästä ylimääräisiä sokereita ruokiin.

Eikä minulla ole koskaan ollut mitään häiriötä sokeriarvoissa, niin ei ole pakko vältellä mitään, kunhan kohtuudessa pysyy.
Esim. pelkkä rahka ilman mitään makeuden antajaa on liian ankeaa ruokaa minulle, siksi laitan mieluusti omppua siihen kun omena on ilman lisättyjä sokereitakin riittävän makeaa.

Mitähän pitäisi nyt syksyllä jo tehdä, kun omenat tuppaa olemaan matoisia? Ja mitähän niille keväällä pitäisi tehdä? Pihlajanmatrjakoita arvelen olevan. Kyse ei ole minun omenapuistani. Mulla on perheomenapuu, jossa vain yksi laji tekee isoja sose omenoita “Turso”. Tippuvat aina raakana myrskyssä ja pilaantuvat kolhun kohdilta, koviakin ovat.

Meillä on tänä vuonna omenat tosi hyviä, ei ole matosia ym, ja niitä on paljon.  Olen yrittänyt tarjota niitä vaikka mihin, mutta kaikilla on täällä niin paljon omenoita ,ettei kelpaa kenellekään. Paitsi yksi ,jolla oli hevosia kesähoidossa haki kolme kertaa parikymmentä kiloa niille. Nyt ne hevoset on jo viety pois, Pojan tyttären hevosille on niitä myös viety, mutta kun noita on niin paljon. Tänään soitin metsästäjille, että voisivatko viedä riistapellon laitaan noita syötäväksi, en tiedä hakevatko. 
viimeinen keino ennen lumen tuloa on kärrätä ne kasalle tuonne aidan taakse omalle pellolle, jos vaikka jäniksille, suopkoirille ym kelpais, tai sitten mätänisivät sinne.
Pihlajissa on tänä vuonna todella hyvin marjoja, ehkä se on auttanut, että omenat ovat niin puhtaita madoista . 

Meiltä on haettu ylimääräiset omenat riistan ruuaksi. Hakevat muualtakin ja hyvin kaikki tulee syödyksi kuulemma vaikka aika paljon niitä keräävät syksyn mittaan. Lienee mureampaa saalislihaa sitten metsästäjillä kun ovat omppoa syöneet. :slight_smile:

Anoppi myös antaa metsästysseuralle omenatarhansa ylijäämät ja saa sitten jonkun paistin vastalahjaksi. Osan omenoista hän myy ja osan laittaa mehuksi asemalla ja myy mehuna. Hirveä souvi, puita kymmeniä ja toivotaankin että hän jo myisi tilan kun siinä alkaa olla yhdelle vanhenevalle naiselle vähän liikaa hommaa.

Ei täällä metsästäjiä kiinnosta omenat, kai ne pitäisi itse kerätä ja viedä ruokintapaikoille, ja vielä paloitellakin kauriille, että metsästäjät sitten niitä voisivat ampua :w00t:. Sitä en kyllä ala tekemään, tippukoot maahan ja vien ne kottikärryillä tuonne oman pellon laittaan, maatukoot sinne, supikoirat ym tykkää.
Olen miettinyt ja päättänyt, että kun nuo omenat saadaan puusta pois, leikataan puut reilusti pienemmiksi, jos kuolevat niin kuolkoot. hyvänä omena vuonna ei kelpaa kenellekään, huononakin vuonna tekevät matosia rupisia omenoita, että en jaksa/viitsi noiden kanssa enää “taistella”.

Nyt pitää perua puheitaan, metsästäjät kävivät hakemassa pari saavillista omppuja :slight_smile:

Siirtolavallinen ylijäämäomenoita kertoo hs.fi/kaupunki

Varmaan ainakin 100/vuotias omenapuu.


​​​​

Oi teitä onnekkaita joilla on tuommonen"ongelma"

Tänään poimin pihapuista viimeiset omenat ja puristin mehuksi. Mehua on nyt tullut puristeltua yhteensä noin 80 litraa. Pästöroituna mehua on 23  kolmen litran hanapakkausta ja muutama pullo.
Vielä on poimittuja talviomenoita pusseissa, mutta enää en taida tällä kaudella enempää puristella, vaan loput omput menee syöntiin ja leivontaan.

Onko teillä käynyt jo pakkasia, joilla on omenoita puussa? Meneekö omenat pilalle pakkasesta?

Minä tässä kyselen mikä lienee minun omenapuussa vikana kun se tekee kyllä isoja omenia, jopa yli 0,5kg painoisia vihreitä kovia omenia. Syyskesällä niiden hedelmien sisälle tuli halkeamia jotka tummuivat. Jotkut halkesi aivan ulkopintaan saakka. Onko kyseessä jonkun hivenaineen puutos vai mikä muu? Pyydän vastausta teiltä joilla on tietoa.
Kiittäen Tansar-1

Kitkin ja muokkasin edellisten asukkaiden istuttaman nuoren omenapuun alustan tänään. Kaksi muuta puuta hoidin jo viime vuonna mutta tätä ei voinut silloin kun sen juurella oli maa-ampiaispesä.
Hämmästys oli suuri kun totesin että se oli istutettu paikoilleen pienisilmäisessä metalliverkossa. Muutama paksu juuri  oli siitä työntynyt  läpi vaakatasossa ehkä noin 5-10 cm syvyydessä. Sain sen verkon poistettua.
Luulen että maahan ei ole kummoista istutuskuoppaa puulle kaivettu (savimaa), todennäköisesti juuri sen syvyinen kuin on ollut se metalliverkolla ympäröity juuripaakku.
Tää puu tekee jo omenoita jonkin verran mutta suuri osa niistä oli sairaita. Oletettavasti lajike on Valkea kuulas.
Mylläsin nyt sen istutusalueen maan senverran mitä sitä kaivamaan pystyi (ei kovinkaan syvälle), kalkitsin ja laitoin kevätlannoitetta. Yhden säkillisen lisäsin ostomultaa.

Onko kenellekään tullut eteen tollasta että puu myydään metalliverkon sisällä ? Itelleni ei koskaan, mutta toisaalta en kamalasti hedelmäpuita ole ostellutkaan, vain muutamia vuosien varrella.