Laitoitko oksavahaa liitoskohdan ympärille…
En. En ollut sitä ostanut kun yritin ekaksi raivoisasti metsästää sitä varteteippiä ja sen kanssa se vaha olis ollut tarpeetonta. Nyt sit en enää muistanut koko vaha-asiaa. Meni syteen tai saveen, tuolla ne nyt on ja thats it.
Hyvältä ne näyttää noinkin, peukut onnistumiselle.
En todellakaan tiedä varttamisesta yhtään mitään kuin vaan sen kun olen ostanut taimia jotka on vartettu ”johonkin”.
Se tieto ei kerro minulle mitään kuin että olen saanut tapettua sitä ihanaa pikkupuuta jota ostin ja siitä tulikin joku ”paju” joka olikin se alkuperäiskasvi
Nuu, näköjään siinä on hommaa varttaa itse
Eikö se varttaaminen pidä tehdä runkoon???
Annan tuon homman ihan suosiolla ammattilaisille
Nuu, eli on helpompi ostaa se tietyn lajikkeen omppupuu ihan kaupasta
Mulla ei tuollainen näpertely sovi lainkaan.
Vartteet pitäisi ottaa talvella jo… Kokeilin joskus niin että siirsin oksia puusta toiseen suoraan. Laitoin viiston leikkauksen. Katkaisin myös oksan ja kokeilin siihen vinoksi leikattua oksaa. Kolmas kokeilu, viilto puun kuoreen ja sinne työnsin vartteen. Ei onnistunut yksikään. Luulen että vika oli siinä kun en ajoissa ottanut niitä siirrettäviä oksia. Siis jo talvella. Säilyisivät lumen alla tai jääkaapissa muovipusissa.
Joo ne pitää ottaa talvella kun puu on lepotilassa. Ja säilyttää tosiaan siellä hangen alla että pysyvät myös lepotilassa siihen saakka kunnes ne vartetaan siihen puuhun. Se puu mihin vartetaan saa olla hiirenkorvilla mutta ne vartteet lepotilassa. Huhtikuu on ajankohta milloin varttaminen tehdään, toukokuussa on jo myöhäistä. Näin opiskelin tätä asiaa
Viimeisin omppupuu maksoi alle 8 euroa hankkijan syysale korista …en kanssa ole varttanut kun syysistutuksissa ale tuotteet on edukkaita. Anopin muisto puu oli kallis normalihintainen kirsikkapuu madisson rose.
Ei ole helppoa varttaa vanhaan puuhun tikkailla seisten, mutta yhden onnistuneen oksan olen tehnyt ja viime syksynä ensimmäisen omenan saanut Kyse ei ollut siiitä, etteikö omenapuita saisi halvallakin, vaan siitä, että pihassa kasvaa vanhoja puita, joihin olisi kiva varttaa hyvän makuisia lajikkeita. Itse tilasin varteoksat Hirvensalmen taimistolta jossa on hyvä valikoima varteoksia ja tarvikkeita, myös sitä kätevää filmiteippiä. Itse en sitä käyttänyt, mutta kun myöhemmin ostin omppupuun, johon myymälässä sai vartettuna haluamansa oksan, niin varttaja sipaisi liitoskohdan kiinni tuolla venyvällä filmiteipillä. Kävi kätevästi.
Omenapuut aivan täynnä nuppuja. Jos pölytys onnistuu voi syksyllä olla taas pulassa.
Oi kuinka ihana ! Ja aatella että tuossa on omenan alku !
Kukinta alkamassa, mutta sää ei suosi pölyttäjiä.
Onpa kaunis maisema!
Silloin kun tähän muutin oli omenapuiden kukkiessa pölyttäjiä tuhansia. Tänään näin kaksi:(
Piti vielä kuvata
Kävi joskus mielessä laittaa mehiläisille yksi “talo” pihaan. Niistä vain on liian iso työ vanhalle. Hunajakukkaakin koekasvatin niitä silmällä pitäen mutta nyt olen koko ajatuksen unohtanut.
Tänään pölyttäjiä jo reilummin:)
Kävin sadekuurojen välillä haravoimassa omenanraatoja puiden alta. Niitähän riittää, myös puissa jokunen.
Isoja, suurin osa puhtaita.