Katselin juuri noita kääpiölajikkeita, siellä oli pari kivaa, Kovrovoje ja Plastun, toinen syys, toinen talviomena. Melkein se talviomena kiehtoisi, mutta muuten ei kyllä ole väliä. Onko jollain kokemuksia näistä? Juu ja vielä ainakin Sejanets zari talviomena vaikutti kivalta. Kaipa se täytyy tilata sieltä, toivottavasti en mene vararikkoon..
En tiedä, mutta vakaasti uskon että saan menestymään parvekkeella, niin iloinen olin tämänkin vuoden kasvien talvenkestävyydestä (vaikka olikin eikoinen talvi). Kunnon tila juurille ja hyvä suojaus. Silti ajattelin tuohon hieman puolivarjoon sen laittaa, koska auringossa on todella kuuma. Onko huono idea? Saa antaa muitakin vinkkejä.. :)
Ajattelin keskimäärin neljää metriä, vaikka vanhat känkkärät ovat leveämpiä. Ne pysyvät pystyssä niin kauan kuin pysyvät pystyssä (pariin aion varastoida vartteita). Uusien taimien oksien kolkkaamiseen mennee savimaassa parikymmentä vuotta - isoksikin kasvavilla.
Istutetiin viikko sitten muutama uusi omenapuu ja saatiin istutusohjeeksi että Pekka laitetaan Valkean kuulaan ja Ananaskanelin väliin. Onko siihen joku syy? Ja millainen on Pekka ja Ananaskaneli? En löytänyt tietoa täältä hakemallakaan.
Olisikohan se syy juuri se, että kun Pekka on pienikasvuinen lajike tummanpunaisine omenineen, niin tilaa riittää kahdelle isompikasvuiselle puulle siinä molemmin puolin.
Puiden pölytyssuhteista en tiedä, enkä kukkimisajoista. Niilläkin voisi olla jotain tekemistä asiassa. Joka tapauksessa Ananaskaneli ja Valkea kuulas ovat molemmat hyviä pölyttäjälajikkeita. Ananaskanelihan on kaneeliomenapuiden alkuperäinen perusmuoto, sanotaan >Hirvensalmen taimiston sivuilla. (http://www.omenapuu.com)
Löysin taas uutta tietoa: puiden juuret voivat tunkeutua salaojiin, viemäriputkiin ja talon perustuksiin. Koivu kuulemma voi tuhota rakennuksia ja putkia useankin metrin päästä. Ja minä kun suunnittelin omenapuurivistöä tuolle seinustalle, missä on talon ja tontin rajan välissä vain kolmisen metriä. Pitänee suunnitella uusiksi. Mitenhän laajalle omenapuun juuret levittyvät, kuinka paljon pitäisi olla väliä rakennuksiin?
Mulla on ollu se käsitys että juuret leviää suunnilleen yhtä laajalle alueelle kuin latvuskin. Omenapuulla ei kai oo yhtä voimakkaat juuret kuin koivulla?
Tässä mietin minkä lajin kanssa se pitäisi pölyttää Suomessa. Olen Googlella hakenut lisää tietoa, mutten tiedä onko kellään sellaista Miniatureaa omenapuuta.
Jossain vaiheessa tulevaisuudessa joudun itse pölyttää, kun se on lasitetulla parvekkeella.