(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Huomasin parissa nuoressa (viime syksynä istutettuja) omenapuussamme ötököitä. Silmuissa on mustia pisteitä ja avautuvat lehdet ovat vähän käppyräisiä ja niissä on ruskeita pilkkuja. Mitään liikkuvaa en puusta löytänyt, mutta mikähän tuholainen mahtaisi olla kyseessä.
Ruiskutuksia emme ole tehneet, mutta nyt on kai pakko jollain käsitellä jotta saadaan puut terveiksi.
Olisikohan lehtikirvat käyneet kemujansa pitämänsä ja jättäneet p-skat jälkeensä?
Itse "pesen" lehtikirvojen valtaamia omenapuun oksien kärkiä vaan vedellä, pienemmät onnistuu kastelukannun kanssa, mutta isompia täytyy ruiskutella letkun kanssa. Toisaalta, mä en tiedä, onko lehtikirvoista omenapuulle mitään isompaa haittaa...
Mikä riivattu järsii omenan kukat jo nuppuina eikä nuo lehdetkään kovin hyviltä näytä, nupusta jää vain musta torso,
ihan kun ruma reikäinen hammas.
Viime keväänä kävi tälle puulle ihan samalla lailla, talon toisella puolella on puu, jonka kukat ovat säästyneet.
Miten pitäisi toimia, jotta saisi tällaisen tuhon estettyä ? Puita ei ole ruiskutettu keväällä.

Herätys kaikki omenapuunötökkämestarit ! Mikä järsii kukat mustalla karrelle, löytyykö apua vai haenko sahan
Ei sitä moista rupuskaa viitsi katsella kun ei omppujakaan tule.
Kyllä noita ruttuisia lehtiä aina alkukeväästä on meilläkin, kun en tee mitään ruiskutuksia enää. Oletan niiden olevan joidenkin kirvojen aikaansaannoksia, mutta yleensä ne ajan mittaan loppuvat ja lehdet
alkavat kasvaa ihan normaalisti, enkä ole noilla mitään vaikutusta satoon huomannut olevan.
Luonnollinen torjunta alkaa toimia aika nopeasti, tässä hämähäkillä pyydykset valmiina..

...ja leppäkerttukin etsii syötävää omenapuusta.

“Kun en tee mitään ruiskutuksia enää”…ihanaaa. Istuta omenapuiden alle samettiruusuja, pietaryrttiä ja kylvä kehäkukkaa ja krassia
Ja pari onttoa puunrunkoa pihtihäntäisiä varten:)
Omenakemppiä, veikkaan kiurunkannuksen ongelman aiheuttajaksi. Itsekään en ole koskaan omenapuita millään ruiskutellut, mutta jos tuho on niin totaalinen, että puun hävittäminen on toinen vaihtoehto, niin kevätruiskutteella tuosta pitäisi päästä.
Rissa, mitä pihtihäntäisiä? Syövätkö ne tuholaisia vai ovatko ne itse tuholaisia?
Meriva, joku muu voi olla eri mieltä, mutta minusta pihtihäntäinen (sellainen musta vikkelä otus, jolla on sarvet peräpäässä ja ennenvanhaan kaivautui tuhmien ihmisten korviin) on positiivinen otus. En nyt muista hänestä kaikkea, mutta minä olen suojellut (kiipeää yöllä omenapuuhun syömään kirvoja ja kemppejä, toivon).
Saksassa tapasin kauan sitten kotipuutarhurin, jolla riippui puissa oikein kaupasta ostettuja pesiä pihtihäntäisiä varten. Parissa taisi sellainen kököttääkin. Petohyönteinenhän pihtihäntäinen on ja nuo pesät pitivät kotipuutarhurin onnellisena. :>)
No vautsi vau, taas viisastuin
Kukapa se aloittaisi pihtihäntiäisten pesien rakentelun ja kaupustelun täällä Suomessa.
Ei niiden pihtihäntäisten hyyssäämiseen kovin kummoisia tarpeita vaadita (eikä tässä tehoyhteiskunnassa varmaan riitä kysyntää moiseen). Hyvin ajaa asiansa puun juurelle asetettu reiällinen saviruukku, joka on täytetty kostealla lastuvillalla (pihtihäntäiset tykkää hämäristä, kosteista paikoista. Pakko kyllä myöntää, että parhaan pihtihäntäiskasvattamon saa varmaan, niin, että unohtaa pahvilaatikon kuistille pariksi kuukaudeksi. Sieltä alta niitä sitten löytyy 
Pihtihäntä kaiversi pesän pullojukan varteen, otin hengen siltä tuholaiselta. Ja viime kesänä pesiytyi Rossioglossumin ruukkuun, yritin hukuttaa sitä aina kastellessa. Sai jyrsittyä viimeisen bulbin tyven pilalle josta levisi kuivamätä versoon. Jos joku haluaa pihtihäntiä lemmikeiksi niin mie voin lähettää. Vaihtariakaan ei tarvita.
Yhtään en tiedä, mikä rossioglossumin bulbi on. Vähän veikkaan jotain orkideoihin viittaavaa (Olen järjestelmällisesti kiertänyt kaikki orkidea-otsikot). Katsopa tuolta orkideojen ja muiden otsakkeesta niitä orkideoiden kasvuterraarioita tai mitä ne on. Oliko se nimim. bulbi, jolla on aivan mahtava osasto. Tuskin siellä ainakaan yksi pihtihäntä ongelmia aiheuttaisi. (Mutua.)
Sorry, nimimerkki taisi olla bulbo. Mutta kun nimimerkillä ei pysty hakemaan, niin pitää keksiä jotain muuta.
Nyt kaivattaisiin apua ja kipeästi!!
Meidän omenapuuhun on parin päivän aikana ilmestynyt "harsoa" oksien välille. Näyttää vähän hämähäkin seitiltä, mutta on harsomaisempaa. Puusta on myös useita kertoja laskeutunut seittiä pitkin max 5 mm:n pituisia pieniä keltaisia toukkia. Mistähän tuholaisesta (?) on kyse? Millä ne saisi häädettyä? Tekevät puun ilkeän näköiseksi ja ovat inhottavia, kun laskeutuvat puusta suoraan pöytäryhmän ympärille. Onko omppusato tämän kesän osalta menetetty? Nyt on suru puserossa... :(
Voi kun joku osaisi auttaa, huoli on kova... :(
Enpä osaa sanoa, mikä hyönteinen on kyseessä, mutta vaikuttaisi jonkinlaiselta kääriäiseltä. Jos puu ei vielä kuki, niin itse ruiskuttaisin sen jollain torjunta-aineella, esim. Malasiinilla tai Karatella. Siis jos niitä toukkia on paljon...
Jos puu on kukassa, on parempi odottaa kukinnan loppumista, ennen käsittelyä.
Tai siis jokin kehrääjäkoi, sitä tarkoitin. Viime kesänähän tuomen kehrääjäkoi teki harsojaan runsaastikin tuomiin. Tässä voisi olla kyseessä omenankehrääjäkoi.
Näistä on keskustelua vahalla puolella, esim. tässä