Onko vattukärsäkäs tämän näköinen? Löytyi Olgan latvasta.
Olisikohan tuo se kärsäkäs, joka katkoo versojen latvoja. Nyt en muista nimeä, mutta tuollainen harmaa ja pieni se oli. Vanhalla puolella niistä keskusteltiin, mutta en nyt äkkiä löytänyt paikkaa. Koppiaisia voisi katsella vaikka tässä linkissä.
Kiitos linkistä, Jussa. Auttanee kesällä jos/kun kaikkea kummaa löytyy.
Löytöpaikka ainakin sopisi katkojalle - oli aivan latvaverson päässä. Yritin hakea kuukkelilla. Löytämäni vattukärsäkkään kuvat mielestäni melkein täsmäsivät mutta epävarmuus kuitenkin jäi.
Muotoilu tökki taas vaihteeksi - antoi kuitenkin (ehkä) korjata.
Mikäköhän käpristää omenapuun lehtiä - oisko keskustelun alussa mainittu omenakemppi? Kevätruiskutus tuli tehtyä mutta vain kertaalleen.
KasperIT-sivulla kerrotaan "Yöpakkasten aiheuttamia vioituksia esiintyy lehdissä.." Oisko tuo käpertyminen pakkasen töitä?
Mimmoinen otus on omenankukkakärsäkäs?
Seuraava lainaus on KasperIT:n sivulta: "Omenankukkakärsäkäs on yleistymässä ja sen tarkkailu on tarpeen."
Onkohan tulossa uusi riesa kääriäisten ja koiden seuraksi..
Voisiko edellä vattukärsäkkääksi epäilemäni otus olla luumu- tai omenaleikkuri? Tuli kirjakaupassa selailtua jotain ötökkäkirjaa, jonka mukaan vattukärsäkäs on “harvemmin ruskea”. Otus oli Olgan latvassa pahanteossa kun löysin sen.
Minullakin on ompussa kurttuisia lehtiä, luulin pakkasvaurioiksi kun uutta suoraa on tullut latvoihin. Lähempi tarkastelu osoitti, että lehden sisällä on ollut elämää, pieni punertava punkin näköinen sieltä tuli ulos, mutta en tiedä onko se se tuholainen…
Näköjään ötökät kurttaavat erinäköisesti kuin pakkanen.
Huomasin eilen yhdessä kurtturyhmässä kirjavan lehden. En valitettavasti älynnyt ottaa kuvaa, mutta KasperIT-sivustolla on hyvin samannäköinen kuva - kuvatekstinä “Omenankoiranputkikirvan vioitus”.
Vuokkiksen viestissä “lauantai, 16. kesäkuuta 2007 - klo 19. 21” on kauniisti katkaistu versonpää. Nyt usea viime vuonna hankittu tai vartettu omenantaimi on katkottu samalla tavalla. Vanhoissa puissa en vielä ole huomannut katkoksia. Vaikka Jussan mielestä versokääriäisestä ei ole suurempaa haittaa, niin kysyisin kuitenkin saako versokääriäisiä millään myrkyttömällä tavalla vähenemään? Kun vielä kauriit/peurat käyvät taimia hoitamassa, niin joidenkin vartteiden pituuskasvu on jäänyt tosi vähiin - parin toissavuotisen pituus on alle puolen metrin.
Jossakin on neuvottu hävittämään luonnonvattupöheiköt puutarhan läheltä, koska vattukärsäkkäät pesivät niissä. Olen vaan ihmetellyt, että eivätkös ne sitten viihdy jalostetuissa vadelmapöheiköissä…
Niitä voisi ehkä koettaa pyydystää liima-ansoilla, joita mansikanviljelijät käyttävät todetakseen niiden esiintymistiheyden.
Itse olen vain toisinaan, - jos pudonneita versonpäitä on ilmaantunut paljon -, poiminut ne pois ja heittänyt uuniin. Kuvittelen, että otukset ovat munineet niihin…
Hmm.
Olen tainnut sotkea vattukärsäkkään ja versokääriäisen tuhot keskenään. Vattukärsäkäskö siis leikkaa versot kauniisti poikki?
Uudet taimet ovat ryteikköistä ojaa lähempänä joten ilmankos vioitukset ovat niissä eikä vanhoissa puissa.
Juu, ja minä sekoitin joskus vattukärsäkkään ja koivunkäärökärsäkkään.
Vattukärsäkäs katkoo versojen päitä ja koivunkäärökärsäkäs kietoo useita lehtiä yhteen rullalle kuin sikaarin ja munii sinne sisälle. Vattukärsäkäs on harmaa ja koivunkäärökärsäkäs on kullanhohtoisen vihreä ja punainen. Molemmat n. tulitikun rikkipään kokoisia. Niistä löytyy keskusteluja kovakuoriais-sivuilla vanhalla puolella, kun laitat siellä hakuun nuo nimet viestien teksteistä.
Mtt:n sivuilla puhutaan omena- ja luumuleikkurista, mutta tietoja niistä ei liiemmälti ole. Lieneekö sama koppiainen kuin vattukärsäkäs... Sivut löytyvät esim tästä.
Kiitos tiedoista, Jussa. Luulin alkukesänä Olgan latvasta löytämäämi otusta vattukärsäkkääksi, mutta se oli reilusti tulitikun päätä suurempi. Jotakin pahaa sekin latvalle oli tehnyt.
Leikkurit taitavat olla eri otuksia. Omenoissa on joskus arpeutuneita jälkiä niinkuin jokin olisi käynyt kolon tekemässä. Oliskohan ne leikkurin tekosia.
Minulla on kaksi omppupuuta, tosin olleet vasta pari vuotta. Nyt olen miettinyt, että voisiko niiden ympärille, joka on kuorikkeen peitossa, istuttaa jotain matalaa perennaa tai jotain maanpeitekasvia? Kummin parempi...
Mikäköhän tollaisia kuoppia tekee? Kuoppatautiko? (Tää on ehkä väärän otsikon alla mutten löytänyt parempaa)
Ei ole varsinaista tietoa tuosta, mutta kyllä nuo mielestäni näyttäisivät olevan jonkin otuksen syöntijälkiä, varsinkin jos niitä on vain toisella puolella omenaa.
Omissa omppopuissani käyvät vieraisilla närhenpoikaset, jotka hakkaavat raakileisiin jälkiä. Ne jäljet ovat kuitenkin toisenlaisia. Niissä näkyy nokan haukkaus pitkänä, kapeana arpena.
Scaleo, minulla ainakin on useiden omenapuiden alla villiintynyttä mansikkakasvustoa. En ole siitä huomannut olevan muuta haittaa, kuin että torjuntaruiskutuksia ei oikein voi tehdä mansikan kukinta- eikä marjomisaikaan. Olen siis jättänyt ruiskuttamatta. Tänä vuonnahan ei ole tarvettakaan, kun pihlajanmarjakoita ei juurikaan omenan kimpussa ole, pihlajissa kun on marjat...
Täytyy yrittää ensi vuonna katsoa, käykö joku tökkimässä. Sinänsä vinkeää, että muissa puissa ei vastaavia vioituksia ole - ja tässäkin puussa vain muutamissa pudokkaissa.
Joo, tänä vuonna tuli kelvollisiakin omenia, joten pääsee ihmettelemään vikuutuksia. Viime vuonna kaikki meni koille…
Istutin alkukesästä punakaneli-kääpiöomenapuun ja se on alusta lähtien voinut aika huonosti. Siinä on ollut harmaata seittiä, ei lehtiä juuri ollenkaan ja loppukesästä / syksystä lähtien rungon alaosassa on ollut oransseja pilkkuja. Mikä on hätänä, onko mitään tehtävissä vai nykäisenkö irti? Ja jos nykäisen, voiko samaan paikkaan istuttaa muuta? Menetys ei olisi ihan kauhea, kun on tosiaan vasta siihen istutettu eikä oikein minkään näköinen vielä. Maksoihan se tietenkin jotain... Tätä ketjua lukiessa olen kyllä ajatellut, että kannattaako omenapuuta laittaakaan, kun siinä tuntuu uhkaavan niin monenlaiset ötökät ja taudit.