minulla on ollut onni periä vanha sähkökäyttöinen Singer, laukullinen pöytäkone, valotkin on siinä :)
poika putsasi,öljysi ja vaihtoi hihnan, nyt hurisee kuin kissa :)
painaa aivan älyttömästi,ei mikään muovikone todellakaan
ostokuitti oli mukana,ostettu Viipurista joskus 40-luvun alussa
aarre!
Jos savusaunan keski-ikä on 8 vuotta, niin jokunen savusauna on sitten ihan "vauvana" palanut, että tuo riikun kuvan savusauna on saanut paikallaan olla. Vai onko se monta kertaa palanut jo?
Minun lapsuuden kesämökkipaikalla oli savusauna ja se paloi ainakin 5 vuoden välein. Samoista hirsistä sitten uudelleen aina rakennettiin.
Kaunis on hyllykkö belgin laittamassa kuvassa. Minusta nuo olivat tosi arvokkaita, mitä muistaakseni jossain antiikkiliikkeessä jossain näin. Jos arabiaa, vielä arvokkaampi.
Kaunis on.
Belgin kuvassa on justiinsa sellainen lokerikko josta minulla on suurin osa lokeroista, mutta joitain puuttuu. Aikanaan koko keksintö pudonnut seinältä, sain sitten ne ehjäksi jääneet itselleni eikä irto-osia tunnu löytyvän oikein mistään. Belgi kyllä kirjoitti että olisi emalia, mutta taitaa kuitenkin olla posliinia? Muutamaan antiikki- yms. liikkeeseen olen ollut yhteydessä, tuo suomenkielinen on vielä harvinaisempi kuin ruotsinkielinen. Niin että jos jollain on tietoa mistä noita posliinilokeroita saisi hankittua niin vinkkiä minulle, kiitos
No höh, tietenkin lokerikko on posliinia , emali taisi jäädä päähäni siitä kun joissakin kuvissani samassa kansiossa oli emalisia vanhoja kattiloita kuvattuna.
Voi, suutarinkoneen kun saisikin jostain, sellaisen poljettavan!
Polkukonetta parempaa vehjettä ei kyllä ole, mies suhteemme aluksi
haukkui vanhaksi romuksi, mutta kun sai seurata huolellista oljyämistä
ja ikuisten mekaanisten osien kaunista liikettä, ei ole sen jälkeen
pahaa sanaa sanonut.
Olen perinyt parikin noita vanhoja Singereitä, yhden molemmilta isoäideiltäni. Anopiltani perin 60-luvulla ostetun täysin toimivan ompelukoneen, merkkiä en nyt muista. Se on anopin ensimmäinen oma ompelukone ja todella hyvin pidetty. Joka vuosi on ratakset ja muut osat öljytty ja huollettu.
Singerien jaloista on haaveena tehdä joskus ruokapöytä lisäämällä lasi niiden päälle. Tosin en tiedä raskinko koneistoja irrottaa, jonnekin ne tarvitsee sitten kuitenkin pistää säästöön
hmm, enpä tiedä savusaunan palamisesta, täytyykin kysellä äidiltä josko hän tietäisi. tilalta on palanut navetta ja itse talo, mutten muista saunan palosta mitään puhetta olleen koskaan. Tuo ei ole saunan alkuperäinen paikka, vaan on siirretty ja sitten kasattu uudelleen.
Meillä ruostuu pikkuvikainen suutarin poljettava kone saunan pukuhuoneessa. Mies ei sitä hävitä, eikä saa sitä missään korjattuakaan.
Uskoisin Pirkko-Martan piirongin pintakäsittelynä olevan vesipetsi ja selluloosalakka. Jos haluat säilyttää kaapin alkuperäisen pintakäsittelyn, kaikkein helpoin tapa pinnan uusimiseen on poistaa vanha lakka tinnerillä. Tinneri poistaa ainoastaan selluloosalakan ja jättää alkuperäisen vesipetsin puun pintaan. Petsatun pinnan päälle vain uusi selluloosalakka. Tinneri on todellinen myrkky, jonka kanssa tulee olla tarvittavat suojaimet ja ilmastoidut tilat.
Huonon ja hilseilevän lakkapinnan saa pois myöskin terävällä siklillä. Tämä toimenpide hävittää myöskin alkuperäisen petsin alta pois, mutta esim. Herdinillä on hyviä värejä joista löytyy varmasti sopiva. Esim. tumma pähkinä näyttäisi juuri tuolta sinun piironkisi väriltä. Eli ensin siklillä vanha lakka pois -> hionta -> vesipetsi -> kuivatus -> lakkaus välihiontoineen ja lopullisine lakkauksineen.
Tässä tälläinen suurpiirteinen ehdotus.
Ajanmukainen pintakäsittely säilyttää myöskin huonekalun arvon. Suosittelisin jättämään värilliset lakkapetsit pois, nekun ovat myöhempien aikojen keksintöjä.
Hirmusti tekisi mieli käydä ostamassa kirppikseltä sellainen vanha kaappi. Pinta kivasti krakeloitunut…olen kyllä aiemminkin todennut, että kannattaa, jos tekee mieli. Vessaan meinasin. Ja siellä on myös- ei nyt Planet Junior, mutta jotain sinne päin. Jos perustaisi meidän navetan vinnille puutarhamuseon
Olet oikeassa, hoyabella. Mulla meni jossain vaiheessa sivu suun sellainen vanha “renginpeili”, josta tykkäsin kovasti. Luin myöhemmin jostain, että olisi ollut kymmenisen kertaa ostohintaa arvokkaampi (mutta eihän sitä rahalla mitata, eihän). Jos jokin esine vetoaa, niin se on siinä.
Toivottavasti meidän kirppis on huomenna auki. Ostan sen planet-juniorin raaskun ja sellaisen ihme lapion kokoisen siivilän (jäämurskaa? tai jotain joskus kerätty). Se siivilä voisi olla hyvä nokkoskäytteen siivoamisessa. Ainakin hauskempaa voisi olla. Kiitos Hoyabella Kahton, onko se kaappikin vielä siellä. Siiehn meneekin lapsilisät.
Tässä juuri selainen noita antiikkisivuja ja löysin tänään kirpparilta ostamalleni vaasille hinnan. Se oli Kai Blomgvistin sign. ja maksoin siitä 3 €, netissä sitä pyydettiin 40 €...hups, kiva ostos
Tämän nätin lipaston kanssa samaan sarjaan kuuluu pöytä ja neljä tuolia, pieni pyöreä pöytä, ja sivusta vedettävä sänky. Täyspuisia kalusteita. Kulkukauppias on aikoinaan sarjan isovanhemmilleni myynyt, olisi kiva tietää kuka on valmistanut.
Tällainen koristekuvio on kaikissa kalusteissa.
Tänään oli Karhulan osto-ja myyntiliikkeen ikkunassa tuollainen posliininen lokerikko kuin Belgin aiemmin laittamassa kuvassa. Alhaalla oli vielä puiset rasiatkin tallella. Täydellinen esine, mutta valitettavasti ei ole miulla 800€ ylimääräistä, muuten olisin oitis ostanut.
Tällaiset löysin kellarista. Kottikärrynpyörästä ei ilmat lähde ja öljykannu pääsee kyllä sisälle koristeeksi.
Löysit kellarista?!?! Siis siellä oli tuollainen pikku kärry ihan yllätyksenä? Siis aivan ihana on se - käy vaikka aurinkotuoliksi
Olin joskus aiemmin sen nähnyt mutta en enää muistanut:) Pakko ottaa koristeeksi ensi kesäksi, vanhaan perunalatikkoon kukkia siihen kyytiin.
Onko ne halkokärrit? Kyllä tosiaan on tavaraa kellarissa, jos tuommoinen tulee yllättäen vastaan