Ihana aitta - onko se rakennettu noin, vain oletteko nostaneet sen ylös. Meillä olisi tuo projekti edessä, eli nosto, mutta kukaan ei oikein tiedä kuinka se tehdään.
Onpa aivan mahtavan komiat. Meillä pitäisi nostaa aittaa, mutta se on hirveän vaikeaa, kun aitta on osa piharakennuksia = niillä on sama katto. Aitta on todella kaunis, mutta jos sitä nostaa, niin katto repeää ja täytyy heittää hyvä liiteri menemään - no ehkäpä asia ratkeaa jotenkin. Silti IHANAT aitat sinulla.
Onpas ihanat aitat!
Meillä on muutamia vanhoja piharakennuksia, mutta niiden iästä ei tietoa. Talo on kyllä 1950 rakennettu (virallisesti laajennus vaan taitaapa olla vanha purettu pois), mutta samalla paikalla on jo ainakin 1700-luvulla ollut talo ja tästä kyläkeskuksesta on merkintöjä jo 1300-luvulta. Olen aina rakastanut vanhoja esineitä ja rakennuksia, joten melkein harmittaa, että oma talo ei ole niin vanha, pihapiiristä kyllä näkee, että on paljon vanhempi kuin itse talo. Ympäristössä myös tyhjillään olevia ikivanhoja rakennuksia, joita käyn ihailemassa...
Tietääkö kukaan minkä nimistä tämä sarja on.....varmaankin Humppilan Lasin ? T
oinen matalampi kuin tämä kuvassa oleva.
Sain tämän lipaston perintönä, pitäisi entisöidä. Mitä teen ensimmäiseksi? Ja muutenkin että olis kelvollinen. On vuosimallia -45.
Pirkko-Martta, ekana tarvitsee selvittää onko lipasto umpipuuta vai viilua, onko se lakattu (luultavasti), toimiiko laatikot, ja onko nuo kuvassa näkyvät vahingot naarmuja vai jotakin teipinjämiä tms.
Jos kaikki laatikot toimii, niin sitten niille ei tarvitse tehdä mitään. Jos laatikot ottavat vähän kiinni (näyttäisi että kaikki "kiskot" ovat puuta), niiden "luistoa" voi parantaa mäntysuopasaippualla, eli mäntysuopasaippuaa hierotaan siihen laatikon "kiskoon" ja "uraan", sen pitäis toimia, jos runko ei ole vääntynyt.
Jos siinä ei ole kovin suuria kolhuja, etkä halua sitä ihan uuden näköiseksi vaan haluat jättää sen hieman eläneeksi, niin sitten sitä kannattaa yrittää kiillottaa.
Jos taas haluat sen enempi uudennäköiseksi, niin sitten pitäisi yrittää hioa tai kuumentaa vanhat lakat pois ja tasoittaa pinta ja laittaa sitten uusi lakka tilalle. Uusi lakka kannattaisi minun mielestäni valita vanhoista materiaaleista, eli samaa lakkaa kuin alkuperäinenkin.
Lipasto on upea. Minä tykkään tuommoisista.
Umpipuuta näyttäis olevan. Naarmuja, teipin jälkiä on joitakin, muutamasta kohdasta paloja lohjennut, Laatikostot kulkevat huonosti, listat ovat puuta, mutta hyviä neuvoja sain.
Sitten koko kaapisto haisee myös ummehtuneelle, on ollut ainakin 20 vuotta autotallissa.
Jospa raahais sen hellepäivänä ulos ja alkais hommiin sitten. Ehkä taidan hioa ja lakata uudelleen. Katselin jo rautakaupassa siellä oli jotain tummaa petsilakkaa. Olisko sellainen hyvä?
Kyllä mun mielestäni petsilakkakin sopii, mutta koittaisin itse etsiä sellaisen lakan, josta väriä ei imeydy puuhun.
Ennenkuin alat hiontaurakkaan, niin koita varovasti johonkin näkymättömään kohtaan, vanha lakka voi hilseillä tosi helposti pois hiustenkuivaajan (tai kuumailmapuhaltimen) kanssa.
Naarmuihin voi tehdä itse korjauspastaa sahajauhosta (tai hiontapurusta), mutta sitä myydään myös valmiina. Minä en osaa sitä tehdä, tulee aina vääränväristä, mutta isäntä sitä mulle on vääntänyt. Jos siis kolhut ja naarmut on niin isoja, että ne haluaa korjata. Kaikkeahan ei tietty kannatakaan, kyllähän vanhalla saa olla jo elettykin elämä.
En minäkään ekspertti ole, mutta tulee tutustuttua kaikennäköisiin asioihin aina kun inspiraatio iskee. Entisöinti oli ajankohtaista muutama vuosi sitten, kun entrasin keittiön pöytää ja tuoleja sekä vanhaa piironkia. Silloin oli toista kuukautta hiontapölyä keittiö väärällään
Ummehtuneelle hajulle, luulenpa sen poistuvan ihan itsekseen sen entisöinnin myötä.
Kuvaa vaan, sillä en löydä millään.
Ei taida näillä ihan hiusten leikkuu sujua
Varmaan sujuu, ainakin lampailta
Kävin viime viikonloppuna pitkästä aikaa äitini synnyinkodin mailla, talo ja navetta ovat palaneet jo ennen syntymääni, mutta jäljellä asuttava aitta ja iki-ihana savusauna, jonka vanhimmat hirret ovat noin 200 vuotta vanhoja. Sauna on siirretty nykyiselle paikalleen jotakuinkin 1930-luvulla, ennen sotia. I
hania löytöjä aitasta! Pahus, ettei kamerani osunut niihin...Luistimia 40-luvulta, ukkini tekemiä jauholapioita, viitakkeita, lääkepulloja..
"Kiusaan" teitä kuvalla parilla vanhasta saunasta, jonka minä joskus perin.
Sauna ulkoapäin, oikeanpuoleinen "lisärakennus" toimii pukuhuoneena ja on rakennettu 40-luvulla, samoin sen puut ovat samalta aikakaudelta
Saunan sisältä, ihan kiukaan edestä. Karikkeet ovat kuivumassa, sauna valmiina seuraavaan lämmitykseen.
Lauteita ja seiniä. Kyllä, mustaa ja nokista on...
Kiukaan takaseinää.
Tänne kaipaan!
Tuo paikka onkin todellinen aarre!
NUUUh...tuli oikein savun tuoksu nenään, siitä onkin jo monta vuotta, kun pääsin löylyttelemään savusaunassa, se olikin oikein '' elämysmatka ''
Savun tuoksua, tosiaan! Tänään suihkussa vieläkin savu tuoksui hiuksista, vaikka reissun jälkeen tullut peseydyttyä jo jokusen kerran :). Hieman tervainen tuoksu, ei niin kovin savuinen kuitenkaan...AH!!
Mummon vanha ompelukone, minun nykyään. Täysin käyttökuntoinen, ompelee paksuakin tavaraa.
Tässä suoja päällään.
Tämä on minusta iki-ihana vanha esine, joka on aina kuulunut mummolaan. Pienenä minua kiellettiin koskemasta tähän kun pelkäsivät että tiputtaisin nuo emaliset laatikot. Hyvin vanha, äitini mukaan saattaa olla seitsemisen vuosikymmentä ikää tällä. Ei ole minun.
On iki-ihana, KAUNIS! Voi kun tuommoisen löytäisi!
Tuo hyllykkö on todella arvokas ja kaunis, Arabiaa varmaankin..