Onko sekoiteaineen laadulla vaikutusta kompostin toimintaan?

Tänään ensi kertaa tänä talvena koskin kompostiin muuten kun lisäämällä jätteitä. Olin ihan varma, että se on umpijäässä. Siellähän ihanat pikkuapulaiset (madot) olivat täydessä työssä, eikä jäästä tietoakaan. Mitään kuiviketta en ole lisännyt, jos ei vähäistä määrää kissan pellettejä siksi lasketa.

Tuhkaa ei kannata laittaa kompostiin eikä kompostoriin. Tuhka edesauttaa typen haihtumista. Tuhka kannattaa levitää suoraan niille kasveille jotka siitä pitävät.

…eivätkä kompostin hyvinvoinnille aivan välttämättömät pieneliöt tykkää yhtään emäksisestä olosta vaan lakkaavat toimittamasta tehtäväänsä: kompostiaineksen hajottamista.

Nannikka ilmaisin sanan huonosti. Ei kompostissa ole tuhkaa vaan kompostiaines oli niin kuivaa ja palanutta, että on olo muodoltaan tuhkan oloista. Pääsiäisenä sain ensimmäisen kerran “multaa” jälkikompostoitumaan. Kuinka kauan sitä pitää jälkikompostoida ja voiko sen sitten levittää mihin vaan? Kompostorin ohjeet ovat kadonneet, en pääse tarkistamaan.

Mie olen aina tyhjentänyt kompostorin syksyllä jälkikompostoitumaan ja keväällä ottanut käyttöön kasvualustaksi tomaateille ja kurkuille.

Biolanin Puutarhaopas (joka tuli postista ilmaisjakeluna) väittää, että puolivalmista kompostia ei saisi käyttää kuin katteena mullan päällä. Minä kun olen luullut, että se juuri sekoitetaan maa-ainekseen ja tungetaan kasvimaan perustukseksi mullan alle. “Puolivalmis komposti saattaa sisältää juurille vahingollisia aineita” väittää Biolan. Mitä mieltä olette tästä?

Minulla on pallokompostori, jossa ei ole alla mitään tyhjennysluukkua vaan kaikki on sekaisin sen mukaan miten ahkerasti jaksaa sekoittaa. Sekoitellessa huomasin että pohjakerros alkaa muistuttaa lantaa. Siellä on siis tämän yhden talven keittiöjätteet, hakekoneella tehtyä haketta, koivunlehtiä ja kanankakkaa. Kokonaisuus on ehkä liian typpipitoista ja märkääkin, olisi siis varmaan aiheellista ostaa sitä turvetta minunkin?

Mutta se, mitä aioin kysyä, oli siis se, mitä keväällä teen tälle “kompostilannalle”; eli olisiko syytä ostaa toinen pallo viereen ja laittaa se sinne jälkikompostoitumaan vielä vuodeksi, vai voinko käyttää sen jo nyt, ja onko se siroteltava omenapuiden juurelle katteeksi kuten Biolan väittää, vai voinko perustaa sillä kurpitsapenkin tai mansikkamaan?

Kyllä se pitäisi varmasti vielä jälkikompostoitua.

Itse meinaan kokeilla talven aikana tullutta multaa (ruokakompostorista) kurpitsan pediksi kevään haravointijätteen kanssa.

Kurpitsapetiin minäkin laittaisin.

Jälkikompostoituminen voisi hoitua myös aumassa kasvimaan laidassa, jos massan seassa ei ole enää selkeää kiintoainesta (mikä kiinnostaisi rottia ja lintuja). Tuskin jälkikompostoitumista varten kannattaa lämpökompostoria ostaa, kevyttä kesäkompostikehikkoa tai -astiaa voisi harkita.

Keskeneräinen komposti voi polttaa kasvien juuret, siksi se ei toimi kasvualustassa.

Rikkaruohotkaan eivät puolivalmiissa kasva.

Pintakatteena siitä valuu ravinteita hiljalleen maahan kasvien käytettäväksi, siksi se toimii pintakatteena hyvin.

Pintakatteeksi voit sitä keskeneräistä levittää omppojen sijaan kukkapenkkeihin tai jopa kasvimaalle kun viljelykasvit ovat päässeet vauhtiin.

Toki puolivalmista voi käyttää kasvupohjanakin. Tällöin raaka tai puolivalmis komposti laitetaan pohjalle, ja sen päälle 10-20cm multaa johon istutetaan kasvit. Tällä periaatteella voi tehdä lämpöpenkinkin, eli pohjalle maatuvaa tavaraa, sitten puolivalmista kompostia ja pintaan multakerros jossa kasvien juurilla on hyvä olla. Puolivalmis komposti sitten valmistuu kesän mittaan ja kun kasvin juuret ehtivät sinne asti, ei vioitusvaaraa enää ole.

Kiitos neuvoista. Luulenpa käyttäväni kompostit jo tänä kesänä, jos se vain on mahdollista, koska aion joka tapauksessa myllertää koko pihan ja tarvitsen paljon multaa ja lannoitteita.

Kertaanpa vielä opit yhteen kertaan; eli jos kaivan uuden kasvimaan paikalle 10-20cm syvän altaan, levitän sinne ne viimesyksyiset koivunlehdet, päälle kompostilannan ja sen päälle edellisten asukkaiden metsään kasaamat jo mullaksi muuttuneet lehtikompostiainekset, ja päällimmäiseksi kaupasta ostettua multaa, niin sitten voin aloittaa kurpitsanviljelyn. Voinko kasvattaa samassa kasvimaassa porkkanaa, perunaa ja kaalia, vai onko maa niille liian vahvaa? Perunaa kai ainakin joku kasvatti joskus kompostissa.