Onnenpensas, Forsythia

Onnenpensas on avannut ensimmäiset kukkansa täällä Espoossa!

Hei! Meidän onnenpensaiden kukinta onnistui vain puolittain. MItenkähän niitä oikein pitäisi lannoittaa??

Ei kukkinut täälläkään paljoa tänä keväänä ,ainostaan jokunen kukka oli alaoksissa. Viime vuonna oli aivan täynnä.

Ostin viime syksynä raaskuna onnenpensaan ja laitoin sen maahan. Olen odottanut sen heräämistä herkeämättä koko kevään eiliseen saakka, jolloin hermostuin ja ostin uuden pensaan tilalle. Haluan välttämättä tällaien kirkkaasti kukkivan pensaan myöhemmin kukkivien pensashanhikkien kaveriksi portin pieleen. Kun sitten olin kaivamassa entistä kasvia ylös huomasinkin, että sieltähän oli nousemassa kaksi versoa. Ne olivat vain sentin päässä mullan pinnassa. Istutin senuuden tulokkaan siihen paikkaan ja siirsin sen vanhan kasvin uuteen paikkaan, missä se saa rauhassa kehittyä ja kasvaa. On aika kestävä mutta hidaskasvuinen pensas.

Keltainen väri sattuu pahasti silmiin ladon punaista seinää vasten…

Höps, nautitaan vaan kaikesta kauniista ja kaikista väreistä!

Samaa mieltä kuin Merlin, voimavärit kunniaan ja niistä ammennetaan iloa elämään.

Ekaa kertaa aikoo onnenpensas meiläkin kukkia, se jonka sain taimenvaihtajaisissa joltakin joskus. Honkkarista ostettu Hollannintuonti on nipin-napin hengissä.

Mitenkäs tuota onnenpensasta voisi leikata ja missä vaiheessa. Viime syystalvella laitoin muutaman saadun “raipan” maahan ja olisivat tietty nätimpiä kun olisivat vähän tuuheampia. Silloin oli niin onnettomat juuret, etten raaskinut istuttaessa leikata ja nyt on silmuja ja muutama kukkakin tulossa.

Voiskohan onnenpensasta lisätä oksapistokkaista? Mietein, että meijän porukoilla on mielettömän kokoinen vanha pensas, jota täytyy aina välillä leikata pois auton kulkureitiltä, raapii auton maalin kamalaksi. Ihmiset on jo tottunut konttaamaan alta:D

En ole ihan varma, mutta muistaakseni voi ja jos kerran leikata täytyy niin leikkausjätehän kannattaa hyödyntää vaikka tuloksesta ei olisikaan varma. Itse olen saanut taivukkaasta lisätyn onnenpensaan eli sekin on mahdollista.

kokeilu kannattaa aina
pistokkaista lisättävistä pensaista on tietoakin…

Leviää myös jonkin verran juurivesoista. Ainakin meillä näkyy piippoja pensashanhikin seassa.

Kiitos mumimyy, tässä todiste kukkimisesta! Laitoin ruukun syksyllä maahan, siinä kukkii, nyt pitää istuttaa se kunnolla!

Onnenpensaan "kukintaa". Tuleekohan tästä puskasta ikinä nättiä? Olisin jo aikapäiviä heivannut menemään mutten halua, kun on rakkaalta ystävältä lahjaksi saatu. Kasvattaa tuommoisia rumia melkein kuin alasleikatun pajun versoja jotka eivät kuki, ja tuolla maanrajan risukossa sitten on muutama avuton kukka. Ottaa hermoon.

Odota rauhassa. Kunhan vähän kasvaa, kukinta varmasti runsastuu. Älä lannoita liian typpipitoisilla lannoitteilla.

Kiitos, Emo. Yritän kestää. :slight_smile: Puska on nyt neljä vuotta tuossa ollut.

Hankalin, meillä oli joskus kovin samannäköinen onnenpensaan raasku. Varmaan parikymmentä vuotta eikä koskaan juurikaan kukkinut, vaikka paikkakin vaihdettiin.
Sitten sain ystävän komeasti kukkivasta pensaasta pari juurtunutta versoa, ja sehän kukki mukavasti jo muutaman oksan taimena. Ja on joka vuosi isompi ja runsaskukkaisempi.
Eli olen vakuuttunut, ja mielestäni myös viisaampien teksteistä lukenut, että näitä on erilaisia kantoja, toiset oloissamme paremmin viihtyviä kuin toiset.

Tyttären onnenpensaat kukkii, niitä on kaksi.

Mullakin kukkivat ekaa kertaa nyt molemmat, vähän mutta kuitenkin. Toinen on saatu jossain taimenvaihtajaisissa ja toinen hollantilaista alkuperää Honkkarista tms.