Oranssikeltano kasvaa kuivassakin, rehevässä paikassa suorastaan loistavan tehokas yhdistelmä purpurea rentoakankaalin kanssa.
Sattumalta istutin hurmehappomarjan oranssikeltanoiden taakse ja voi kuulkaas, miten jännä väriyhdistelmä niistä tulee varsinkin illalla, kun keltanoiden oranssit kukat menevät yöksi suppuun ja se suppu on väriltään sellainen "poltettu oranssi", hyvin voimakas, kaunis väri jonka jopa perheen miesväki on huomannut, koska eilen sain kaksi kommenttia ruusualuetta niiden eteen kaivaessani: "jääkö nuo kukat sitten piiloon?"
Oranssikeltano on näköjään aika kova leviämään. Kasvaa meillä melkein pelkässä savessa ja kuivalla paikalla.
oranssikeltanon leviävyys ja kasvun sinnikkyys tosi tehokasta. Parissa vuodessa alkoi jyrätä perennapenkin heikommat yksilöt näkymättömiin. Viime kevään ja kesän aikana siirtelin kasvustoa syrjään metsäisempään paikkaan ja hyvin näyttää nousevan. Myös perennojen seasta pinnistää edelleen elinvoimaisena. kukinta on kyllä kaunis.
Kuivalla kalliolla kasvavia, mäkitervakon lilaa, oranssikeltamon kirkuvaa oranssi, kalliomakssruohon pistävää keltaista. Luonto sekoittaa itse.
Houkuttelee päiväperhosia ja pörriäisiä
Se on kaunis pieni kukka, tykkään väristä kovasti. Mulla on sitä rasiallinen siementaimia mutten tiedä mihin ihmeeseen ne laittaisin. Oon ottanut opikseni ja kun mulle pentissä tietävämmät sanoo jostain että älä laita sitä perennapenkkiin niin nykyään uskon. Ja tää on yks sellanen kasvi