Orapihlaja: Helmiorapihlaja, Crataegus x mordenensis

Siirrän tähän muutaman aiemman helmiorapihlajaa koskevan viestin muualta.

Onko helmiorapihlaja piikitön? Ja pärjänneekö se täällä E-Pohjanmaalla? Kukaan kokeillut?

Minun helmiorapihlajallani on toinen talvi menossa, viime pakkastalvi ei sitä tappanut, jospa ei tämäkään. Piikkejä en siinä ole huomannut.

Nelosvyöhykkeellä olen, mutta järvi-Suomessa, miten eronnee kasvuolot meillä toisistaan?

Minun tekisi kamalasti mieli juuri helmiorapihlajaa oikein näkyvälle paikalle ja ikäänkuin näköesteeksi. Siksi olisi niin kurja jos ei se täällä pärjää. Ja samasta syystä juuri tuo puu olisikin niin ihana ko. paikkaan. Pitää nyt vielä pähkäillä, voi olla etten ensi kesänä kerkiä siihen istuttamaan vielä yhtikäs mitään. :confused:

Helmiorapihlajan kukat ovat läheltä katsottuina kuin pieniä ruusunnuppuja. Väri oli haaleampi kuin olin kuvitellut ja olen ehkä istuttanut puun liian kuivaan paikkaan kun lehdet näyttävät tuolta…

Nyt minulla sitten on semmoinen, helmiorapihlaja!
On se niin ihanaa. Nyt vaan pitäisi raaskia istuttaa se johonkin… Millaisissa kohdissa olette saaneet omanne viihtymään?

Mulla on 3 vuotta sitten istutettu helmiorapihlaja, joka ei kasva ollenkaan - päinvastoin, jänikset syövät enemmän kuin kasvaa ( oksia, ei runkoa ole syöty) Paikka on aurinkoinen, kuivakin ajoin mut kyllä siinä ympärillä perennat hyvin kasvaa. Onkos tämä oikukas kasvun alussa vai mikä sitä vaivaa :frowning:

Ei mun mielestä mikään oikukas. Pari vuotta tuo on tuossa paahteisessa rinteessä ollut ja kasvanut melkoisen paljon sinä aikana.

Voi nyyh! Kaunis helmiorapihlajani on hengiltä. 2007 hankittu parimetrisenä, ja nyt oli eka kesä kun se teki todella paljon kukkia. Sitten vain kuivui kesällä pystyyn. Vieressä olevat muut pensaat ja perennat on aivan vihreänä ja ne tuntuvat tarvitsevan enemmän vettä kuin orapihlaja, eli ei se varmaan kuivunutkaan ole. Ja kasteltukin on kun paikka on aika läpäisevä. Joten onkohan nämä kaunottaret jotenkin lyhytikäisiä. Vähän on kallista puuhaa jos 4 vuotta kestää ja useamman kympin maksoi.

Nyt se tönöttää siellä kaikki lehdet ruskeina ja mistään kohtaa ei kuoren alta löydy vihreää vaikka kuinka raaputtaisi - sanoo hän kynnet säpäleinä. Voi kyynel! Pitäisikö moinen raasku jättää kuitenkin talveksi vielä pystyyn - vartettuhan se on, joten juuresta ei tule kuin ties mitä…

Kyllä kai sille on jokin tuho käynyt, pakkasvaurioita talvella tai myyrät tuhonneet juuriston?

Mulla on käynyt samoin. Pikkuhiljaa kesällä alkoi ruskettua. Ajattelin, että olisi kärsinyt kuivuudesta, mutta mikään ei auttanut. Nyt täysin ruskeat lehdet ja kuori halkeillut. Upea, iso ja KALLIS puu oli. Hankittu n. 4 vuotta sitten.

Annemamma, olen pahoillasi puusi puolesta. Otetaanko me keväällä puut ylös ja katsotaan miltä juuristo näyttää? Kaisaliisan vinkki myyristä oli aika hyvä, pakkasvaurioihin en usko kun oli metri lunta joka puolella ympärillä.

Ajattelin oksien pakkasvaurioita.

Luulen että meillä vanha omppupuu on kärsinyt talven pakkasesta, koska osa oksista on kuollut kesän aikana.

Tässä vielä kuvat puusta. Jostain syystä kuori on haljennut. Ei mitään toivoa toipumisesta…

Voi, otan osaa! Mulla on täällä sama suru. 2-3 vuotiasta puuta nakerteli viime talvena jänis rungosta, mutta ei ympäri. Miksi hitsiläinen piti ihmisen olla laiska ja jättää puu suojaamatta? Kesällä lehdet oli vielä vihreitä ja rungosta tuli koko ajan uusia oksanalkuja jäniksen nakertaman kohdan alapuolelta. Nyt parin viikon sisällä lehdet ovat kuivuneet ja puu näyttää kuolleelta. Mitähän ihmettä tuolle tekisin? Voinkohan leikata sen siitä jäniksen pureman alta rungosta…? Silloin jäljelle siis jäisi vain 70 senttinen rungon tynkä. Turha varmaan nyt leikata talvea vasten, mutta entä sitten keväällä? Että myyrätkö olis asialla…? Muita pensaita / puita ei ole kuollut ympäriltä, joten en usko, että olis myyrä syypää.

Myyrien/jänisten/pakkasen jäljiltä puu voi vielä herätä keväällä eloon, mutta kuolee kesän mittaan.

Vauriokohdasta voi puuhun päästä myös sienitauti, joka tappaa puun.

Annemamman puun rungon vaurio näyttää pakkashalkeamalta. Sellaiselta mikä tulee puun runkoon kevättalven pakkasilla, kun sää vaihtelee pakkasen ja lämpimän välillä.