Tuoksuorvokki, Viola odorata kukkii.
Vääntäkääs nyt minulle rautalangasta, että mitkä orvokit ovat monivuotisia ja mitkä yksivuotisia. (Luonnonvaraiset pikkuiset orvokit toki tiedän.) Jos siis istutan noita ''tavallisia'' keväisin myytäviä orvokintaimia kukkapenkkiin, ja annan siementää rauhassa, niin onko orvokeista minulle iloa tulevinakin kesinä? Vai ovatko nuo vain kausikukkasia? Mistä ylipäätään ostaessani tiedän orvokkien tarkan lajikkeen, kun niitä on niin monen näköistä ja kokoista tarjolla. (Tänään muunmuassa ostin muutaman orvokintaimen, mutta ei niissä lukenut kuin ''orvokki''.)
Minulla ovat nuo kaupan taimet joka vuosi jossakin määrin kylväytyneet ja seuraavana vuonna kukkineet. Niistä tulee vähän pienempiä kuin "alkuperäiset", mutta aina niitä jostakin puskee. Ei tosin ole niin paljon tullut yhtenäkään vuonna, että olisi uusien ostamiselta välttynyt.
Ainakin saat nauttia niistä orvokeista pidempään, jos vaikka vaan osankin leikkaat alas, sitten kun se alkaa olemaan "ränsistyneen" näköinen. Se kukkii tosi pian uudestaan.
Oletko huomannut mitään eroa pienikukkaisten ja isokukkaisten taimien kylväytymisen välillä? (Eipä tuo haittaa, vaikka uusia orvokkejakin hankkisin joka vuosi, mutta olisi ihanaa, jos niiden lisäksi poikasia löytyisi puutarhasta vähän sieltä täältä.)
En ole huomannut mitään eroa pieni- tai isokukkaisten välillä. "Vähän sieltä-täältä" kuvailee kyllä osuvasti niiden orvokkien putkahtelua.
Minä useimmiten ostan sinisen sävyisiä, ja sen takia minun itse kylväytyneet ovat enimmäkseen niitä. En muista olisinko ostanut ehkä pari-kolme muun väristä orvokkia ikinä yhteensäkään.. Joku hennon vaaleankeltainen joskus putkahteli puulaattojen välistä.
Monivuotisia on sarviorvokit, Raakin kuvassa olevat tuoksuorvokit, purppuraorvokit, ne luonnon keto-orvokit ( joiden siemeniä myydään niittykukiksi) ja varmaan jotkut muutkin. Kesäkukkana myytävät orvokit ( pienetkin) taitaa oikeesti olla kaksivuotisia, mutta aikaisella esikasvatuksella huijattu kukkimaan jo ekana vuonna. Mutta sieltä perennapuolelta löytyy noiden monivuotisten pieniä, vaatimattomia ja kukkimattomia taimia, kun tarkkaan etsiskelee. ;) Nää mustatkin (siemenestä alunperin kasvatetut) taitaa oikeesti olla keto-orvokkeja: Nyt iski epäilys, onko nääkin oikeastaan kaksivuotisia, mutta kovia kylväytymään, en tiedä.
Vuosien kuluessa nuo orvokit risteytyvät toistensa kanssa ja käsittääkseni risteymistäkin parhaat ja kestävimmät sitten jäävät elämään.
Kiitos vastauksista. Nuo orvokit ovat niiin kauniita!
Moonflowerin mustat keto-orvokit on tosi tyylikkäitä!
Nämä maanpeiteorvokit ovat olleet vihreinä koko talven ja nyt alkavat kukkimaan.
Tuoksuorvokki aloitti kukinnan
Sain eilen naapurilta aivan ihanan tuoksuorvokin. Se ei mahtunut mihinkään purkkiinkaan. Nyt se komistaa tulevan niittyni reunaa ja odottelee kaverikseen muita monivuotisia orvokkeja.
Nyt alkaa olla tosi monen näköisiä orvokkejakin kukassa.
Rakkilassa on söpöjä naamoja
Purppuraorvokin taimia ostin tänään yhdeltä taimitarhalta, jossa vietettiin puutarhapäivää. Kukan väriä en tiedä, kun taimet olivat jo kukkineet, mutta lehdet ovat punertavat. Siellä olisi ollut myös kirjavaa sarviorvokkia, mutta en niitä ottanut, kun ne eivät ole ennenkään meillä oikein menestyneet.