Ötökkä kompostissa

Huom kompostigurut, auttakaa! Kompostoriini on tullut uusi ötökkä jota siellä ei aikaisemmin ole ollut. Luulen että kyseessä on jokin hevosenlannasta tullut juttu, koska olen kompostoinut yli kymmenen vuotta enkä koskaan ennen ole törmännyt moiseen ilmiöön. Nyt sain muutaman säkin hepan lantaa ja olen sekoittanut sitä talouskompostiini. Ensiksikin huomionarvoista on se, että komposti on todella kuuma. Se harvoin höyryää kesällä, mutta kun avaan luukun, se aivan hohkaa kuumuuttaan. Siis kärpäsentoukista ei ole kysymys. Mutta kun sekoitan kompostimassaa, se on ihan täynnä pieniä n. 1-1,5cm valkoisia matoja jotka luikertavat kiireesti takaisin kompostin sisään. Ja kun sanon täynnä, se todellakin ihan kuhisee niitä matoja!!! YÄKS!!

Saan paljon hyvää ravinnerikasta maanparannusainetta kompostistani ja olen oppinut pitämään kaikista noista yököistä luikeroista kompostissa, mutta nuo madot kammottavat minua ja yököttävät todellakin!! Mitä matoja ne ovat? Ja ovatko ne edelleenkin vaarattomia ja ihan ok, vai pitäisikö lakata käyttämästä hevosenlantaa kompostorissa?

Alkuperäinen kirjoittaja: SyysSahrami

Väri, koko ja liikkuvuus viitaisi kyllä kärpäsentoukkiin...

Onpas kiinnostava probleema. Kärpästoukka on jo yli sentin pitkänä aika pullukka. Vikkelä kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Saisitko, SyysSahrami, napattua niistä kuvaa? Kuka muistaa mikä se hevosenlannassa elävä öttö oli, tosin se taisi olla paksu?

Kyllähän kompostissa aina joskus elämää on, mutta yleensä ne tuhoutuu kun lämpöä tulee tarpeeksi

Hiihaa minä arvasin ettei Rissa malta pysyä pois.... kukkanenniin

Nyt löytyi tietoa. Toukkia tulee hajun houkuttaman, syy: liian vähän seosainetta tai huonosti peitetty eläinperäinen jäte. Ratkaisu:

- huuhdo kompostin sisäreunat ja kannen sisäpuoli kuumalla vedellä, tiivistä kansi

- lisää seosainetta

- käännä toukkainen kohta kompostin sisälle (sisin osa kompostista on kuumin osa)

- jos ei auta käytä pyretriinipitoista ruiskuttetta tai kärpäsbakteeriainetta (?)

Löysin myös sen äsken miettimäni ötökän nimen: sarvikuonokas, tosin se on paksu. Vaaraton öttiäinen.

(Soo, hillasuo. Minäkin olen vain ihminen. Vaikkakin täydellisyyteen asti hiottu Sarkasmia)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Onpa Oulun seudulta löytynyt vähintäänkin arveluttavaa tietoa. Mennä nyt ruiskuttamaan kuumaa vettä kompostiin, puhumattakaan pyretriinistä. Vaikka tuo toukkainen kakka höyryäänkin, komposti ei toimi kunnolla. Talikko käteen ja pientä massan kohottelua, jotta kaasujen vaihto tapahtuu kunnolla. Kun lämpötila nousee yli kuudenkymmenen, toukat katoavat varmasti.

Tuollaiset ohjeet löytyy mm. Biolanin ja useiden kuntien jätehuollon ja teknisen keskuksen sivuilta

Ja monesta kompostoinnin ohjekirjasta löytyy nuo samat ohjeet.

Kompostin prosessit ovat elävien organismien aiheuttamia. Miten sinne panet myrkkyä niin, etteikö se aiheuttaisi niiden hyödyllisten kuolemaa? Kuuman veden holvaaminen kompostiin aiheuttaa vain materiaalin liiallisen kostumisen ja kiinteytymisen, mikä vain lisää ongelmia materiaalin kaasujen vaihdossa.

Jos ne on kärpäsen toukkia (joita aina meilläkin joskus, kun kompostoria huonosti hoidan) häviää ongelma tuota pikaa kun ne saa siivet:)

Hitsi kun huomaan nykyään ärsyyntyväni asiasta, kun ihmisest näkee eläimen niin mitä myrkkyä siihen laitetaan.

Ja niissä ohjeissa muuten lukee aina joka paikassa, että "jos ei muu auta, niin sitten myrkkyä".

Ei se noin käy, Kurpitsa. Jos siellä kärpäset alkavat lisääntyä, niitähän riittää. Sitä paitsi sisältö alkaa myös haista ilkeästi. Kärpästoukat kompostissa osoittavat, että materiaali on liian märkää ja painunut kiinteäksi, joten kompostia pitää pöyhiä. Kun se kuumenee kunnolla, toukat häviävät.

Mahtuuhan maailmaan niitä:) Siinä vaiheessa kun olen huomannut asian on yleensä kääntäminen riittänyt.

Katson onnisuisinko nappaamaan kuvan. En millään tuostu uskomaan että ne on kärpäsentoukkia. Niin kuuma se massa on ja kertakaikkisen mallikelpoinen muuten. Sekoittelen massaa talikolla usein ja sen koostumus on hyvä. Melkein uskallan sanoa täydellinen Nämä toukat eivät välitä kuumuudesta! Kärpäsen toukat tietääkseni elelevät pinnalla eivätkä pidä peittämisestä. Nämä luikeroivat syvällä kompostin uumenissa. Ja kärpäsiä ei ole kompostissa yhtään! Luulisi että niitäkin olisi edes muutama jos komposti olisi niille suotuisa.

Muutes Oulunseudulta,

sellainen paksu kuonokkaan kotelokin siellä muhii. Aina välillä sen näen ja käännän takaisin kuumuuteen missä se joskus kuoriutuu. Kammolla odotan sitä päivää kun se kömpii sieltä näkyviin. Saan luultavasti halvauksen. Mutta annan kyllä niiden oikeiden kompostin eliöiden elellä  siellä myrkyttelemättä. Mutta kärpäsiä en kyllä ala viljelemään!!!

Minulle tulisi ekana mieleen joku hepan suolistoloinen niistä SyysSahramin kompostin madoista, mutta kun en ole heppaihminen, niin en tiedä.

Empä usko, että hevosen suolistoloiset kompostissa elelisivät... yrrgh....toivottavasti ainakaan! Laitumelta niitä varmaan sontakakkaroiden kupeesta ruohonkorsilta löytää.

Urhg!!! Nyt vasta tekeekin huonoa!!! Mieluummin kärpäsentoukkia kuin suolistoloisia...

Mutta olenko oikeassa siinä että kärpäsentoukat elävät pinnalla eivätkä kompostin sisällä?? Millaisesta toukasta on lähtöisin se musta (n.1cm) multaa muistuttava koppakuoriainen joka elää kompostin pimennossa?