MMikähän muhkea toukka tuossa pihassa möllöttää? Kuvassa tulitikkuaski mittatikkuna…
Sirkkoja on meillä tänä vuonna paljon, ja kuulen ne. Ja ovat isoja
Minä.kun olen jo yli seitsemänkymppinen muori,niin nyt on pari vuotta,kun en ole kuullut niitten soittoa.
Viime viikon lämmöt saivat rusomuurarimehiläiset jälleen liikkeelle. Kohtasin niitä ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. Niiden sanotaan olevan monta kertaa parempia pölyttäjiä kuin tarhamehiläiset. Näillä erakkomehiläisillä ei ole pesänsuojeluviettiä, joten ovat leppoisia veijareita.
Muurarimehiläinen leviää Etelä-Suomessa
Mestaripölyttäjä, joka parveilee nyt talojen seinustoilla
Saksankirveli on Pyjamaluteelle mielipaikka suvunjatkamiseen ja muutenkin hengailuun.
Kun näin tuolaisen luteen, luulin sitä mahdoliseksi koloradokuoriaiseksi. Onneksi selvisi.
Söpöliini.
Seurailin tänään toisenkin ötökän puuhia.
Joku pistiäinen kaivoi hiekkaan kuoppaa, kantoi kivi kerrallaan montun pohjalta tavaraa ulos.
Valitettavasti hiekka oli niin kuivaa, että rakennustyöt keskeytyi sortumiseen.
Tässä kyhäämässäni hyönteishotellissa on monikin asia vinksin vonksin, mutta katto on ainakin hyvä. Vähän pitää vielä viimeistellä.
Mikähän ötökkä on käynyt paprikassa aterialla…
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Tällainen ”lapsisirkka” terassilla. Ainakin luulen että on ihan nuori koska on niin vähän ruskeaa selässä ja selkä on aika kapea vielä.
Kokoa oli, arvion mukaan 8-9cm + antennit
Hieno hepokatti!
Alemmat kuvat suurennoksia
Verannalla on vanha maalilla pilattu kaappi. Sen reunalle oli ilmestynyt tuollaista hienoa putua. En löytänyt siittä mitään uutta reikää. Mikähän on voinut olla asialla? Olisko joku pieni puuntuhooja voinut tuota tehdä, sitä paikkaa en vain löytänyt mistä putu on lähtöisin. Purun alta ei löytynyt mitään ötökkää.
Nyt on ollut tuollaisia puruvanoja istuinpölkkyjen luona ulkona, muurahaiset touhunneet pesäkolojaan ja menneet puuhun alakautta. Puupölkyissä mahtuu asumaan pieni yhdyskunta ja alkavat uudet kuningattaret lennellä ja etsivät uusia pesäkoloja.
Jäytiäiset eli jyrsijäkorennot (Wikipedia) on minulle uusi ötökkä. Nuo voi niitä hyvinkin olla terassilla. Luonnossa yleinen ja harmiton ötökkä, tykkää lämpimästä ja kosteasta.
Uusiin taloihin voi pesiytyä parin millin mittainen otus, joka pahimmillaan on merkki kosteusvauriosta | Rakennuslehti Uusiin taloihin voi pesiytyä parin millin mittainen otus, joka pahimmillaan on merkki kosteusvauriosta | Rakennuslehti