Yöllä oli tosi kylmä, mutta en siltikään jaksanut raahata taimia sisään. Ratkaisin illalla ongelman niin, että suljin lasit ja pesin peittopyykkiä. Kuivausrumpu kun puhalsi puoleenyöhön, riitti siitä kosteaa ja lämmintä ilmaa koko yöksi sisälle ja levisi parvekkeelle, jolloin lämpötila pysyi mukavassa +15C
Ja aamulla kävin äkkiä avaamassa lasit, kun aurinko alkoi paistaa, heti oli noussut yli 20C lämmöt.
Tänään pitäisi lajitella pidettävät ja luovutettavat taimet, pakko pitää itsensä kurissa, etten ala vetistelemään ja pitämään liian montaa taimea
Tässä vähän taimista kuvia kimpassa. Nyt kun katsoo, niin kylläpä olen osannut olla riehumatta noiden siemenien kanssa, paitsi että noita suorakylvettäviä on kyllä sisällä ja varjoisissa paikoissa itämässä vaikka kuinka paljon JA onhan tuossa Muulinkultakorvakin kesälomaa aloittamassa
Tässä on pääosin ylimääräisiä taimia, lukuunottamatta Tähtilobelioita ja Apinankukkia. Saapi nähdä mitä niistäkin kasvaa lopulta
Pojan kylvämät Retiisit. Sitä ilon määrää kun huomasi niiden putkahtaneen pinnalle
Huh mikä homma takana.
Sain melkein kaikki tomaatit paikoilleen parvekkeelle, mutta loppui valo, joten huomenna jatkan.
Toivotaan, että pysyvät elossa tuosta siirrosta, kun ei mennyt ihan suunitelman mukaan ajattelemanis hellä siirto
Sain myös Kelloköynnöksen ja kaksi Keisarielämänlankaa laitettua. Tein nyt niin, että nuo kolme menivät samaan ruukkuun, sillä laskin, että jos viime vuonna siinä jaksoi porskuttaa se hullu kolmen taimen kello alias kuristajaköynnös, niin jaksavat nuokin kumppanit
Ja taas olikin sopivasti meidän lasten kummisetä käymässä ja totesi, että "jaahas, seuraavalla kyläilyllä onkin kaivettava se viidakkoveitsi mukaan" En voi käsittää mistä moinen ajatus, minähän olen hillinnyt itseäni tänä vuonna
Ja sitten, surun paikka…
Tänään oli Alppiruusu ihan lerpallaan. Järkytykseni oli kamala, kun totesin tuhon…Poika oli miehen valvonnassa hääräämässä parvekkeella muutama päivä sitten ja kaatanut järkyttävästi vettä ja ei siinä vielä kaikki, tökkinyt ilmeisesti yhdellä suurella tukikepukalla juuriston ihan silpuksi
Niin kun sitä vaalin ja hoivasin ja voi hyvin, epäreilua sanon minä. Ei poika tuosta sättejä saanut, VAAN MIES!! En tietenkään silloin edes ajatellut mitään tarkistella.
Mutta katsotaan nyt, ei tuosta varmaan enään mitään tule, harmillista kyllä.
Povasivat hallaöitä, kai sulla on harsoa tai muuta lämmikettä tomskuille? Itse ajattelin odotella ensi viikon puoleenväliin ennen arimpien kasvattien ulosistutusta (sitä paitsi multa loppu kesken, 80 litraa män ja saman mokoman tilasin lisää, toimitus ens viikolla…)
muoks. ja voi surkeus sen alppiruusun kanssa, pienten kanssa pitäis silmät olla selässäkin
Joo niin pitäisi ja mieskään kun ei ihan ole noita rehuihmisiä, niin ei ymmärrä, että ne juuret on hyvin tärkeät ja ei niitä sovi antaa raadella.
Ei ole harsoja, mutta tuolla pysyy yli +10 lämpö, kun pidän parvekkeen oven auki ja lasitukset kiinni. Heti jos avaa illalla lasin, niin oikein tuulahtaa kylmä naamalle, eli lämpimänä pysyy. Kävivät taloyhtiön miehet tiivistelemässä noita laseja alkuviikosta, niin heti huomaa, että lämpö pysyy paremmin sisällä silloin kun haluaa
Mutta jos oikein pahalta alkaa näyttämään, niin on tuolla varuiksi kasveille nuttua.
Eilen paikalleen istutetuista vähän kuvia.
Maskotkat. Laitoin kaupan Basilikan toisen kaveriksi, ajatuksena myös, että ilmoittaa nopeammin jos on kylmä Toiseen ripottelin vähän salaattia tulemaan, kun sitä menee niin nopeasti meillä, että kovin pitkään se ei sielä kuitenkaan säily.
Joo, olen huomannut saman - yleensä n. 10 astetta lämpimämpi kuin ulkona, ja kylminä öinä ovi sisältä auki varuiksi - oikea citykasvari jeee!!!
Muutamat nuput
2 Outdoor girlia ja yksi Microtom
Ja sitten tämä yksi Tumbling tom yellow. Näyttää niin huvittavalta, että tuommoinen raasu yksinään tuolla isossa keikkuu, mutta kaipa hän sitten kasvaa ja täyttää kesänmittaan asumuksensa
Ja sitten Kelloköynnös ja pari Keisarielämänlankaa (‘‘Giant Rose Edge’’).
Viime yö oli kyllä tosi kylmä, mutta sain kuitenkin pidettyä partsin tarpeeksi lämpimänä, sillä seurauksella, että mies valitti nenän olevan huurussa
Tuossa kun heti aamusta piti käydä tarkistamassa, että kaikki ovat hengissä parvekkeella, huomasin, että Maskotkat puskee hirmuisesti nuppuja. Toivotaan, että tomaatteja myös tulisi reilusti, kun vielä ei ihan tungokseksi asti noita ötöjä ole liikenteessä, tosin nuo suurimmatkin nuput taitanevat aueta vasta jonkin ajan päästä
Hieman oli päässyt kylmä puremaan Keisarielämänlankojen alimpia lehtiä, mutta muuten näyttää ihan hyvinvoivalta ja muutkin kasvit hengissä. Nyt pian niitä hieman lämpimämpiä kelejä kiitos, jo ihan minunkin mieliksi
Mulla parvekkeen aamulämpötila siinä 15 asteen tietämillä, kun sisäovi auki koko yön ja parvekelasien kaihtimet alhaalla eristämässä kylmältä.
Keisarielämänlanka kiipeää iloisesti jo metrin korkeudella ja pukkaa jo toista kukkaa. Sinnikäs kuin mikä
Lämmintä vois tosiaan jo tulla, että sais tomaatit kumppaneineen ulos - multaakin sain eilen taas 80 litraa lisää, eiköhän tuo jo riittäis…
Minä olen ehtinyt tuhlata jo melkein 140l multaa ja kaikkea on vielä laittamatta lopullisiin paikkoihinsa
Ja sama satsi pitäisi hakea sekä lannoite laatikko, vähän ylijäämää kun jää, niin kesän mittaan voi painuvaa multaa vähän ehostaa
Kaikki kasvit selvisi koleasta jaksosta hengissä ja kasvutahti on mahtava. Aina sitä jaksaa ihailla vuodesta toiseen. Varmasti tuo hetkellinen koleus ja nyt alkanut lämmin antavat rehuille semmoisen potkun persiiksiin, että silmissä sumenee kun innostuvat tosissaan
Nyt on Apinankukkaa ja Keskipäivänkukkaa laitettu samaan parvekelaariin. Molemmat kun näyttävät tykkäävän auringosta, niin ehkä viihtyvät keskenään. Tosin nuo Keskipäivänkukat on vielä ihan naurettavia, mutta ehkä nyt sitten alkavat kasvaa, jos eivät, niin onpahan sitten apinoilla enemmän tilaa
Ildi tomaatti alkaa olla jo sen verta iso, että olisi pakko saada siirrettyä piakkoin lopulliseen paikkaansa, kasvaa niin järkyttävää vauhtia
Pakko laittaa muutamia kuvia lellikeistä, kun parissa viikossa on kasvaneet ihanan paljon
Ananaskirsikka oli keskittynyt kasvattamaan juuria, vihdoin sain suurempaan ja heti alkoi rehennellä lehtien kasvamisella. (tosin eipä nuo vielä niin suuret ole siltikään )