Mökin ihmekukka
Vaaleanpunaisena
3 sisarta
Kirjokierto
Koska kesäkukka kausi on päättynyt, alan taas siirtää innostukseni huonekasveihini.
Eilen sain äidiltäni kauan himoitsemani Palmuvehkan juuripalan, jonka itse kähvelsin mullanvaihtoprojektin yhteydessä
Onnellisena kolmen oksan omistajana istutin hänet suoraan ruukkuunsa ja en malta olla ihailematta.
Sitten keittiöön muutti Anopinkieli, joka myöskin on perua äidiltäni, juuripalasta ja pistokkaista (kähvelletyistä) kasvanut ihanuus on minulle todella tärkeä, sillä se on alunperin ollut edesmenneen mummoni. Kasvutahti kovenee yllensä näin talvella tällä minun yksilöllä ja tarkoituksena on saada muutama kaveri lähiaikoina. TAvoitteena on saada jättimäinen anopinkieli ruukku.
Lisäksi minulla on suuri Viirivehka, joka on kyllä sitkeä sissi ja mitä enemmän joutuu rääkkiin, sitä kovemmin kasvaa, Peikonlehti ja jättimäinen Kultaköynnös, sekä Lohikäärmepuu, joka tosin kaipaa poikkaisua ja uudelleen juurrutusta.
Kuvia näistä sitten jossain välissä ja nyt kun talvi tulee, niin saan uudet lajikkeet ostettua vihdoin ja viimein, viime talvi kun kului vastasyntynyttä kääröämme hoidellessa
Voisin laittaa tämänhetkisen huonekasvi listan (joka on tosi vaatimaton, toistaiseksi).
Kultaköynnös
Hienohelma
Tuoksutraakki
"pahapoika"
Palmuvehka
Anopinkieli
Tulilatva
Peikonlehti
Viirivehka
Rönsylilja
Pennimuori
Lisäksi onnistuin kuin onnistuinkin juurruttamaan vesilasissa 4 pientä Kelloköynnöksen oksaa, joten ehkä onnistun kasvattamaan köynnöksen sisäkukaksi
Tässä kun joulua kohden mennään, alkaa kukkapuodit laskemaan viherkasvien hintoja joulukukkien tieltä, silloin minua ei enään pitele mikään ja luulenpa, että tarvitsee lainata isän hiasea, että saan mukaani kaiken haluamani.
Vakkari kukkapaikassa oli viime marraskuussa niin muhkeat alet, että 2m korkea ja lehtileveydeltään 20-30cm omaava kultaköynnös olisi maksanut vaivaset 17e, mutta eihän se olisi meidän autoon mahtunut
Ehkä tänä vuonna…
Nyt sain muutaman uuden tulokkaan huonekasveihini
Eli mukaan lähti:
Kirjovehka
Ihmepensas
Peperomia “Amigo Green Split”, en tiedä suomenkielistä nimeä
Aasinkorva
Varsinkin tuo Kirjovehka on upea, niin suuri ja tuuhea
Täällä aletaan hiljalleen herätä talvihorroksesta. Ensimmäinen siementilaus tehty, kovin paljoa ei tarvitsekkaan tilailla, kun viime vuodelta on vaikka ja mitä ja tänä keväänä YRITÄN olla maltillinen.
Poika odottaa jo kovin, että saisi auttaa kylvämisessä.
Nähtäväksi kuitenkin jää taas, että miten täynnä on pöydät ja nurkat purkkia ja lootaa, kun kevät on lopuillaan
Kesällä oli pientä pohdintaa, josko Alppiruusu selviää talvesta parvekkeella.
Tuossa kun mittari meni hetkellisesti plussalle, niin näytti varsin eloisalta, joten toivoa on vielä. Katsotaan tilannetta keväällä uudestaan
Kiitos ihanista kuvista ja ideoista! Minäkin olen parvekepuutarhuri, kolmatta kesää nyt aloittelen siemenestä kasvattaen.
Krassit onnistuu mulla aina, samoin hajuherneet on aika helppoja myös partsilla. Suurin ongelma mulla taitaa ollakin ahneus, haluais niin tuhannen lajia laittaa ja kun tilaa on vähän, tunkee liikaa liian pieneen multatilaan sillä seurauksella, että kasvit kituvat. Näin mulla kävi viime vuonna salvioille ja kesäleukoijalle - sinun sarvileukoijat näytti onnistuneen hyvin. Pitäisköhön kokeilla niitä tänä vuonna… vaikka mulla on tilauksessa jo varmaan 30 lajiketta, en jaksa kaikkia edes muistaa…
Kressonia:
Kiitos kaunis
Sarvileukoijat onnistui hyvin ja siemeniä tuli turkkasen paljon, joten tätä lajia ei tarvitse ostaa marketeista pitkään aikaan. Tuli itsekkin laitettua liian paljon pieneen ruukkuun, mutta tänä keväänä taas viisaampi. Tuoksu on kyllä niin uskomattoman huumavaan hyvä, omaan nenään muistutti enemmän vastaleivottuja keksejä, se lämpöinen makea tuoksu kun uunin avaa, jumalaista
Minullakin noita lajikkeita piisaa vähän liialtikin, mutta jos jokaista on muutama, niin hyvin ne pärjää nähtävästi kaikesta huolimatta.
Ensi kesäksi olisi tarkoitus laitella vähän enemmän taas ajatuksen kanssa noita, mutta mitään en mene vannomaan, siemenholistina niitä tilauksia jotenkin vahingossa vaan tulee tehtyä ja kaupoista ne siemenpussit suorastaan vain liimautuu käteen
Tuossa ensi kuussa alan minäkin tuikkimaan ekoja siemeniä multiin, malttaisin tuskin odottaa
Sama vika mulla, sormet syyhyy jo.
Tänä vuonna ajattelin ruukkujen lisäksi ottaa pari kolme vanhaa puista viinilaatikkoa, vuorata ne jätesäkillä tai vastaavalla, täyttää mullalla ja tehdä laatikkoihin pieniä “kukkapenkkejä”. Varsinaista parvekelaatikkoa en voi ajatella, kun partsini on niin kapea ja lasit on hankalasti tiellä.
Onko parvekkeellesi mahdollista saada seinään hyllyjä tai mahtuuko sinne varasto hyllyä? Itsellä varasto hylly on kyllä niin hyvä, matalakasvuiset kukat ja roikkuvat kukat saa kivasti siihen jolloin lattia tilaa jää suuremmille laareille :)
Niin ja nyt meinasin taas vähän enemmän yhdistellä noita eri kasveja samaan ruukkuun, sekin säästää tilaa ja toki näyttääkin kivalta…onhan näitä kaiken maailman viritelmiä vaikka millä mitalla, millä saa pienestä tilasta kaiken hyödyn irti
On mulla yksi pienehkö hylly, köynnössäleikkö ja amppeli tai parikin tietty aina siinä vaatteidentuuletustelineessä riippumassa . Pitäis ehkä harkita vielä toisen hyllyn hankkimista, niin tulis tilaa lisää.
Kuvauksesi sarvileukoijien tuoksusta oli niin vaikuttava, että kävin jo parissakin nettisiemenkaupassa niiden siemeniä etsimässä ja olin vähällä ostaakin, mutta sitten muistin, että mullahan on jo heliotroopin siemenet hankittuina ja niidenkin tuoksun pitäis kai huumata päätä. Onko sinulla kokemuksia heliotroopista parvekkeella? Menestyykö?
En ole vielä heliotrooppia kokeillut, olen kyllä monasti meinannut siemeniä ostaa, mutta on sitten aina jäänyt.
Ainahan voi kokeilla ja oma kokemus kokeiluista on, että suurinosa viihtyy kuitenkin hyvin kaikesta huolimatta, joskin parveke lasituksilla tuppaa pääsemään keskikesän kuumuudessa väkisinkin pätsiksi, ainakin meillä kun on aika umpinainen, joten kastelun kanssa saa olla aika tarkkana juopoimpien kukkien kanssa Niin ja tokihan kukkimis aikoja voi vähän "fiksata".
Itse tutkiskelen kylvöstä kukintaan ajat ja kylvän sitten sellaisella aikataululla, että saisin kukkia pitkin kesää.
*Lisäyksenä vielä, että kurkkasin heliotroopin kukinta ajaksi heinä-syyskuu. Taisi tuo toukokuussa kylvämäni sarvileukoija olla jo elokuussa siemeniä tekemässä, joten heliotrooppi aloittelisi vasta niillämain kukintaa, riippuen tietenkin ihan miten aikaisin tai myöhään sen kylvää.
http://puutarha.net/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=2219, jos vain osasin oikein laittaa
Tuolla on paljon kuvia parvekkeista, kannattaa kurkata ellet ole jo nuita katsellut
Kiitti vinkistä. Joskus vuosi sitten taisin siellä käväistä, mutta sinne olikin tullut paljon uusia juttuja.
Sellaisen cottage gardenin tapaisen kun saisi partsille, niin olis upeeta…
Ihania kesäisiä parvekekuvia! Upea tuo sinun kelloköynnöksesi on ollut. Ja ihana parveke muutenkin, läpinäkyvää materiaalia tuo alaosakin, näyttää tosi valoisalta.
Minulla kasvoi viime kesänä parvekkeen puuristikossa kirjokierto ja päivänsini, mutta kirjokierto ei kerennyt kukkia lainkaan. Muutin siis elokuun puolessa välissä toiseen kaupunkiin, jolloin köynnökset muuttivat ristikkoineen sukulaisille. Aikamoinen operaatio muuten kantaa kaksi ruukkua ja ristikon vallanneet köynnökset ulos kerrostalosta, ilman että yksikään varsi katkeaa ja saada ne sitten vielä pötkölleen peräkärryyn ilman vaurioita! Mutta onnistuttiin!
Äiti on kasvattanut monena kesänä pensaskrassia, mutta se menee siellä äkkiä tosi keltaiseksi. Siis lehdet. Olisikohan lannoituksen puutetta? Miten ja millä sinä olet krasseja lannoittanut?
mystaga:
Krasseille olen yleensä tehnyt niin, että esikasvatan kylvömullassa toukokuun alussa ja kun siirrän ulos, on multana ollut sekoitus sitä ja mustaa multaa. Ovat minulla pärjänneet hyväkuntoisina kesäkuun loppuun, jolloin kukinta on lähtenyt hyvin käyntiin ja sitten olen vasta ekan kerran ravinteita antanut. Jos krassille antaa "liikaa" ravinteita, niin tuppaa kasvattamaan paljon ja isoja lehtiä ja kukkia ei sitten siunaannu paljoa.
Muttei tietenkään liian vähäkään ole hyväksi
Voin uskoa, että operaatio rehumuutto on ollut työläs, kun mietin jo pelkkää oman kultaköynnöksen muutto tuskaa asunnosta toiseen
Ja cottage garden ois kyllä aika hulppea