Paapelon parvekkeella (I)

"cottage gardenia" varten ostettuna/tilattuna jo ainakin:
heliotrooppi, nemesia, silkkikukka, laventeli, matalia ja korkeita tuoksuherneitä, leijonankitoja. kesäkynttilä, salkoruusu, koristetupakka, ketunkello, pioniunikko,tarhapetunia, punapellava, keisarielämänlanka, kelloköynnös ja krassit tietty (alaska, black velvet ja milkmaid)…

ja sitte erilaisia yrttejä, rukolaa, kevätsipuli ja amppelitomaatti sekä salaattisekoitus, jotka ajattelin laittaa toiselle partsilleni (mulle on siunaantunut niitä kaksi), josta pitäis tulla sellanen keittiökasvitarha muutamalla kukkivalla kukalla höystettynä…

Tammenlehtisalaattia koetin kasvattaa toissa kesänä, mutta siitä ei tullut mitään, rukola sen sijaan onnistuu hyvin. Tuo sekoitus on sellaista pienilehtistä.

Tuosta milkmaidista en ole varma viitsinkö laittaa ollenkaan, se on jotenkin niin pliisu. Ehkä joku punanen köynnöskrassi olis parempi, jos suostuu kiipeämään ylöspäin köynnöstukea pitkin. Mikä se sinun Night & Day on, köynnös vai pensas? Krassit on vaan niin ihania

Tulee varmasti hieno :slight_smile:

N&D krassi on köynnöstävä. Tumman punaista ja ihan vaaleaa. Oletkos kokeillut Kanariankrassia? Siinä on kauniit lehdet ja nätit “töyhtömäiset” kukat ja kiipeää ihan itsekseen, minulla oli yksi, muttei ehtinyt kukkia. Tammenlehtisalaatti kyllä onnistui hyvin, iskin vain multaan ja vähän harvensin liikoja alkuja ja annoin kasvaa :slight_smile:

N&D kuulostaa ihanalta. Mistä olet hankkinut? En oo missään sitä nähnyt.

Kanariankrassikin olis hyvä vaihtoehto mutta ehkä turhan keltanen… hmm, pitää miettiä.

Ihan tilasin tämän sivuston nettikaupasta viimevuonna :slight_smile: Nätti kyllä on, suosittelen :slight_smile:

Eipä näytä tänä vuonna löytyvän :frowning: Pitänee etsiskellä jostain muualta.

Jos Kressonialla on ostettuna krassit Black Velvet ja Milkmaid, eikös se ole ainakin lähes sama kuin krassi Night&Day, joka on käsittääkseni seos just näitä kahta lajiketta tai ainakin vastaavan värisiä pakattuna samaan pussiin?

On kai, mutta black velvet on lyhyt pensaskrassi ja milkmaid iso köynnöskrassi, ja haluaisin köynnöstukeen kiipeilevän krassin, joka ei olisi niin väritön kuin milkmaid yksinään… black velvetin ajattelin kyllä istuttaa siihen juurelle ryöpsähtelemään alaspäin - vaikka toisaalta sillä on kyllä taipumus kasvaa tuota luvattua pariakymmentä senttiä huomattavasti pitemmäksikin, ainakin alaspäin - onnistuisko sitten köynnöstukea pitkin ylöspäinkin… pitänee ehkä kokeilla, ellen muuta keksi :slight_smile:

Kyllä tuolla oli nyt nimellä

Pensasköynnöskrassi Night & Day.

Pituudeksi sanovat 35cm, mutta omani oli kyllä paljon pidempi, ei toki köynnöskrassin veroinen, mutta kyllä ne oksat puoliväliin hyllykköä kuitenkin tulivat vähintään :slight_smile:

No niinpä olikin! Vanhuus ei tuu yksin…

Taidanpa tilata sen, jos keksin jotain muuta hankittavaa vielä sen lisäksi, jos en, niin yhdistän milkmaidin ja black velvetin ja katson, mitä tapahtuu  Kiitti!

Sorruin!
Laittelin multaan sussuja ja Apinankukkaa 
Aikainen lintu madon nappaa…tai sitten ei. 
Paistoi vain niin kauniisti ja keväisesti aurinko tänään, että ihan melkein väkisin ne siemenet eksyi kaapista käsiin 

Nyt saa jo sortuakin :wink:

Niin minäkin itselleni vakuutin :smiley:

Jos edes toisen lupauksen pystyn pitämään itselleni näissä kevään kylvöissä, eli sen, että kohtuus kaikessa :wink:

Apinankukat ovat itäneet, nyt se on kewät  28.1 laitoin ja 1.2 sitten taimia kivasti löytyikin. 
Laittelin eilen Lobelian siemeniä neljään purkkiin maltillisen määrän. Tänään laitan kahteen purnukkaan kuukausimansikat, jos ehtisivät taas tehdä pikkuisen satoa ennen syksyä
Toivottavasti pysyy tämä mopo lapasissa jatkossakin, olen melkein järkyttynyt, että tilaa on vielä ruhtinaallisesti tarjolla 

Mä olen toistaiseksi onnistunut pitämään mopon kurissa, vaikka tiukkaa tekee… kylvölaatikot tuossa kutsuvasti könöttää vino pino siemenpussukoita vieressään, kylvömullankin hankin viikonloppuna valmiiksi, mutta olen vakaasti päättänyt vielä odotella, kun lisävalotilanne on aika surkea  Vaikka lasitettu partsi aikaistaa kesää varmaan ainakin kuuakudella ja heliotroopit ainakin ajattelin laittaa multiin hyvissä ajoin - mutta siis en ihan vielä  (aurinkoisena päivänä ilma on kuin huhtikuussa mutta pilvisää palauttaa mieleen karun totuuden… ääh)

Onnea vaan sun mansikkamaalle - mulla tuli viime vuonna pari hassua rupista mansikantapaista, ei menny ihan putkeen

Minullakin viimevuonna meni niin pitkälle mansikoiden kylvö, etten ehtinyt kuin pari hassua saada omaan ja lasten suuhun.

Toivotaan, että nyt vähän parempi menestys :slight_smile:

28.1 kylvämäni Mustasilmäsusannan siemenet on alkaneet itää. Tällä hetkellä 1/4 valkoisista ja 3/8 oransseista 
Näille siis tein esikäsittelyn ennen multaan laittoa (hioin pinnan ja liotin vedessä) ja kyllä voin sanoa, että näyttäisi toimivan. 
Viime vuonna ei meinanneet itää millään ilman pientä "rohkaisua".

Minä olen aina kylväny ilman raaputtamatta Suskit ja hyvin on itäneet, yleensä 8/10 itää. Mutta ei kai se rapsuttelu haittakaan. Suskit on ihania, mullakin tänä vuonna valkoisen siemeniä odottamassa

Minulla on varmaan sattunut aina huonommat siemenet pusseihin :wink:

Viime vuonna laitoin varmaan parikymmentä siementä yhteensä ja taisi yksi jopa putkahtaa ilman avitusta pinnalle, loput lojui reilusti yli kuukauden tekemättä mitään ja kun kaivoin lopulta siemenet mullista, ei näkynyt edes viitteitä elosta.

Sitten rapsutin pinnat ja vähän liotin ja kas kas, heti alkoi tapahtua.

Tänään kuopsuttelin taas mullan pintaa ja muutama uusi on taas tulossa :slight_smile:

Ekoilla Sussuilla on piakkoin purkinvaihdoksen aika, kun ekat oikeat lehdet ovat liki aukeamaisillaan…sitten toisen lehtiparin kasvettua latvontaa. 
Pakko pitää ajatukset puuhakkaina, etten sorru laittamaan muuta ihan liian aikaisin kasvamaan :smiley:

Laventelit itäneet tähän lumituiskuun  … ja lankesin tilaamaan vielä niitä sarvileukoijiakin, vaikka heliotroopit jo ehdin kylvää - tulee sitten tooosi tuoksuva parveke, ah!