Onnea! …se on aina ilo huomata itämiset. Tulisipa pian kesä! tähän lumimäärään jo uupuu.
Aamullakin 15 cm:ä oli tullut lisää ja nyt vielä kiristyy pakkaset.
Parvekekuvia kesäisiä jo kaipaillaan
Minäkin odotan kevättä ja kesää niin innolla. Eilinen lumimyrsky tosin latisti uskoa, että se kevät ikinä sieltä saapuisi
Mutta kyllä se sieltä aina tulee.
Plussakelejä kun oli tuossa, siivoilin parveketta sen verran, etten vaivu OIKEAN siivous päivän koittaessa epätoivoon
Ja kiitoksia vaan onnitteluista
Tänään on kuukausimansikatkin itäneet
Noista sarvileukoijista (joihin siis sittenkin lankesin) kysyisin, että miten kylvit? Laitoitko suorakylvönä joskus huhtikuussa, kuten siemenpussissa ymmärtääkseni käsketään tekemään? Mutta kylvökset kai siihen aikaan pidettävä vielä sisällä, vai miten? kysyy aloitteleva sarvileukoijisti
Näin taisi olla, että kylvin suorakylvönä ihan huhtikuun lopulla. Itivät todella nopeasti ja itävyyskin oli varmasti hyvin lähellä 100%, toki olin siis roiskinut siemeniä aivan liikaa ajatellen, etteivät kuitenkaan idä kaikki Sainkin siis harventaa huolella liikoja pois.
Mielestäni super helppo kukka kasvatettavaksi, mutta tänä vuonna ripottelen maltillisesti ja suurempaan ruukkuun
Kiitos neuvosta Isoon ruukkuun sitten minäkin - tilanpuute se taitaa taas muodostua pahimmaksi ongelmaksi. Kun sorruin tilaamaan vielä kruunuvuokon mukuloitakin ja sitten lisää siemeniä postikulujen motivoimiseksi - tuliunikkoa, neilikkaa, lobeliaa… täytynee alkaa kehitellä jotain nerokasta kerrosratkaisua, että saa seinät kunnolla käyttöön, lattiatilaa kun on niin himskatin vähän
Monesti olen nähnyt sellaisia “kerros” amppeleita myynnissä keväisin.
Ylimpänä siis pienelle ruukulle, keskellä isompi ja alhaalla tilavin. Enemmän kyllä kaksikerroksisia olen nähnyt, mutta on aina silloin tällöin osunut noita kolmikerroksisiakin silmiin.
Tuollaisista voisi olla hiukan lisätila apua
Löysin netistä sellasen lattian ja katon väliin kiristettävän kukkatelineen, jossa on tilaa yhdelletoista ruukulle - idea on hyvä, mutta vähän rimpulan oloinen… Ehdin kuitenkin jo tilata, saas nähä ny sitten Pelargoneille sitä kaavailin. Sellanen kerrosamppeli olis kyllä myös varsin hyvä, mulla vaan ei ole koukkuja partsin katossa eikä porakonetta, mutta äkkiäkös sellasen hommaa (tää parvekepuutarhurointi taitaa olla sellanen ikuisuusprojekti
Joo, ikuisuusprojekti tosiaan, vielä jos joskus elämässä saan sen oman pihan
Tänään koulin Apinankukan taimet.
Niin onnettoman hentoja ilmestyksiä ja eivät tietenkään olleet enään lähelläkään suppukylvönä retkahdettuaan pituutta parissa päivässä…hohhoijaa
Mutta toivon, että edes pari taimea selviytyisi rajusta riepotuksestani, se olisi silti parempi saldo kuin viime vuonna, jolloin yksikään ei selvinnyt
Joo, oma piha tilauksessa mullakin - partsin kans on hyvä harjotella, oikea puutarha onkin sitte jo mestariteos … joskus aikanaan…
Mulla 5.2. kylvetyt petuniat ja laventelit on itäny, tupakeissa ei näy mitään eloa - onko ne tosiaan niin hitaita, kun yks heliotrooppikin jo taitaa sieltä pilkistää ja niitä luulin hitaiksi
Onnea vaan sun apinoille (mikä muuten on suppukylvö??)
En tiedä tupakeista, en ole niitä vielä itse koskaan kasvattanut
Suppukylvö taitaa olla ihan oma termini, eli tarkoittaa sitä, että siemenet on kylvetty ihan vieriviereen, kuten esim. Lobeliaa ohjeistetaan kylvämään helposti lyijärin kumin päällä, jolloin pikkiriikkiset taimet eivät ole sielsuntääl purkkia (yhdessä supussa siis)
Joku varmaan olisi saanut tuonkin selvennettyä vain muutamalla sanalla, mutta minäpä olenkin mestari repimään noita piiitkiä selvennöksiä yksinkertaisesta asiasta ;D
Ihan selvästi selitetty, kiitos
Eikö ne lobeliat ja vastaavat sitten koulitakin nippuina, eli hyvä termi tuo suppukylvö.
Juu koulitaan.
Mutta hyvä puoli tuossa suppuun kylvössä on, että nippu tarvitsee vain siirtää uuteen purkkiin.
Itse kylvin pieniin Danonino-jugurttipurkkeihin, joissa on tilaa kasvaa juuri sopivan ajan, kunnes onkin aika siirtää isompaan.
Ja kun yhdessä nipussa on vain vähän taimia, säästyy erottelunkin vaivalta
Pitää mennä sieltä missä aita on matalin
Mulla ei ole minkäänlaista luonteenlujuutta…eksyin (tahattoman tarkoituksellisesti) siemeniä kaupusteleville sivustoille ja niinhän siinä kävi, että tilatuksi tuli.
No ei kamalasti:
Keisarielämänlanka "Mini Bar Rose" ja "Giant Rose Edge"
Pensastomaatti "Maskotka"
Kirsikkatomaatti "Thumbling Tom Yellow"
Tuo Mini kokoinen Keisarielämänlanka oli ihan uusi tuttavuus, joten se oli perustellusti pakko ottaa ja olen aina tahtonut kokeilla noita kerrottujakin elämänlankoja.
Tomskut nyt vaan on niin herkkuja, varsinkin lapsien mielestä, että niitä ei voi vastustaa (tai vastustin oikeasti tuota tilausta kuukauden, mutta heikko mikä heikko)
Täten olen perustellut heräteostokseni ja voin rauhallisena jäädä odottamaan postia saapuvaksi
Mulla on kokeilussa tänä vuonna keisarielämänlanka "split second" - kerrottu vaaleanpunainen
Maskotka-tomskua laitoin viime vuonna - siitä tuli mulla kyllä aika valtava parimetrinen vonkale eikä mikään pensas, vaikka liian pienessä ruukussa olikin - mutta tomaatteja teki paljon ja hyviä
Tänä vuonna vuorossa amppelitomaatti "hundreds & thousands" pikkiriikkisine hedelmineen - kuvassa ainakin ihanan näköinen ja toivottavasti makea että sais lapsenkin syömään (väittää tomaatteja "happamiksi")
Tuo meidän esikoinen (3v) rakastaa tomaatteja, ihan kaiken makuisia, joten menekkiä on. Nuo minunkin lajikkeet olen valkannut satoisuuden nimissä.
Ja jaajaa, parimetrinen Nooh, eiköhän se mahdu tuohon seinustalle
Eilen laittelin, tai siis poika laittoi, ekan erän Microtom tomaattia potteihin. Toinen niin kovin onnellisena ja tärkeänä tasoitteli multapedit niin hienoksi ja asetteli pikkuiset siemenet niin tarkasti kuin osasi
Näistä tulee ehdottomasti herkuimmat tomaatit
Tänään sitten pistin malttamattomuuksissani Ananaskirsikan siemeniä multaan. Vain 6 siementä, testi mielessä. Ensi kuussa pistän vähän lisää…tarkoitus olisi antaa siskolle uuteen kotiin keväällä pari taimea ja ystävälle pari taimea ja mahdollisesti äidillenikin, loput pidän itse
Mansikatkit ovat nostaneet pienet oikeiden lehtien silmut ylös, mutta hitaasti vielä ennen koulimisia kasvavat.
Tänään laitoin Lobelioiden nilkkoihin hieman lisää multaa, jotta tanakoituisivat ehkä himppusen.
Jos oikein näin, niin olisi ne ekat varsinaiset lehdet tuloillaan, mutta varmaksi en sano, niin hitaasti kyllä kasvavat vielä
Toisen lehtiparin jälkeen sitten isken isompiin, elleivät sitten ehdi täyttää sitä ennen tuota pikkuista pottiaan juurilla.
No kyllä ne Lobeliat vilkastui, taisi pieni manailu ja tiukka tuijotus tepsiä
Ovat tanakoituneet ihan selvästi ja ne ekat lehdykät sieltä kovaa kyytiä kasvavat, jee ehkä tänävuonna saan niitä sitten parvekkeelle saakka
Voih, meinasin listiä hyvän apulaisen äsken.
Ihmettelin mitä seittiä oli ilmestynyt yhteen muorinkukkaani ja olin jo aloittamassa tuholaisen torjunta operaatiota. Kastelin silti ensin kukan ja pian pintaan kipittelikin nätti pieni hämppis
Minulla kun on periaate, että varsinkaan näitä pikku petoja ei tapeta, vaikken niistä pidäkkään ihan lähietäisyydellä, lähinnä siis kiinni minussa
Eli kukka ja hämppis saavat elellä keskenään, kiva että kaksi yksinäistä ovat löytäneet toisensa
Ensi viikolla pääsee koulimaan mansikat. Ekat lehdet avautumaisillaan sitten voisikin laittaa ekat taimikuvat mahdollisesti
Laitoin n. viikko sitten 2 lehtiparin Aasinkultakorvan pistokkaan meidän tuliliskon aquaterraarioon juurtumaan ja äskön sitä vähän vilkaisin.
Meinasin pyörtyä, hän on kasvattanut tässä ajassa siis sekä juuret, että 4 uutta lehteä
Pitänee alkaa käyttää meidän möttiäisen kotia hyödyksi, kun noin hienosti toimii.
Aiemmin olen Rönsyliljoja siellä yrittänyt juurruttaa, mutta mokoma möttiäinen kaivoi pistokkaat joko irti tai sitten litisti