Paapelon parvekkeella (I)

Lobeliat, vielä pikkuisia, mutta kyllä se siitä :slight_smile:

Juuri koulittuja kuukausimansikoita. Vähän useamman kappaleen tuppoina meni, mutta sopiihan niitä vielä myöhemminkin harventaa.

Yksi pojan kylvämistä Ruukkutomaateista :slight_smile:

Mustasilmäsusannaa. 
Yhden noista jo latvoinkin ennen toista lehtiparia, koska pääsi venymään liian pitkäksi. Muutkin sussut ovat suunilleen tätä koko luokkaa, muutama vähän pienempikin löytyy :slight_smile:

Tässäpä nämä tällä erää. Olkoon kevät avattu virallisemmin kuvien myötä :slight_smile:

Mukavannäköisiä lobelian alkuja.

Sinä kun olet ennenkin kasvattanu noita, niin kerropa ensikertaa niitä kasvattavalle, että kasvatetaanko ne loppuun asti tuollaisissa "nipuissa"? Ettei koulita yksittäin/kaksittain purkkiin jatkokasvuun?

Ajattelin kylvää jugurttipurkkeihin tai rahka/viilipurkkeihin, olisko ne parempia ja meniskö ne niissä purkeissa ulosistuttamiseen asti?

Nuo on niin hentosen ja hauraan näköisiä, ihan kuin leijonankidatkin, joiden kanssa joka kevät taistelen koulintavaiheessa ja päätän etten enää taatusti kylvä, mutta kun ne kesällä kukkii mahtavasti, niin ei enää muistakaan miten hankalia ovat koulia.
Siemenet on niin pieniä ettei niitä edes näe mullan pinnalla, vaikka kuinka laittais vähän, niin holahtaa aina monta läjään. Ja ihan yhtä pieniä näyttää lobelian siemenetkin olevan… onneksi krassit on isompia kylvää ja Suskit ostin muuten tänä vuonna valkoista, mustalla silmällä. Laitan ne seuraavaksi multiin…

Noita lobeliansöpöläisiä minäkin ihastelin   Olen tilannut valkoista riippulobeliaa, mutta toimitus on vasta maaliskuun alussa, samaan aikaan kruunuvuokkojen kanssa - luuletko, että ehtivät vasta silloin kylvettyinä?

Petunioissa alkaa ekat oikeat lehdet pikkuhiljaa tulla esiin (kylvetty 5.2.), ajuruoho ja basilika orastaa, muuten ei juuri elonmerkkejä näy - onkohan kaikki jotenkin hidastunut näitten pakkasien takia vai itekö olen vain kärsimätön?

No viime vuotiset meni ihan mönkään, se oli se eka kerta 
Tänä vuonna, ennen kuin laitoin, kävin katsomassa Lobelian ketjusta juttuja ja sieltä (muistaakseni) bongasin hyvän kikan, miten saa sopivan määrän siemeniä hulahtamisen sijaan.
Siis lyijykynän kumin pää kostutetaan kevyesti ja tuikataan siemenpussiin, siemenet tarttuu (juuri sopiva määrä) ja sitten tökättään mullan pintaan ja se on siinä. Hyvin toimi.

Itse koulin nuo tuppaat vähän isompiin purnukoihin tuossa myöhemmin, kun tupas tai juuret on täyttänyt purnukan ja siinä sitten saavat kasvaa kunnes on lopulliseen ruukkuun istutuksen aika. Tämä olisi toiminta suunitelma 

Nuo minun purnukat on tosi pikkuisia Danonino rahkapurkkeja, joten siksi on pakko siirtää isompaan, mutta luulisin, että jugurttipurkissa varmaan pärjäisi ainakin pidemmälle kevääseen jos ei muuta.

Ja vaikka tuppaasta tulisikin liian runsas, niin voihan tuppaan jakaa kahteen tai useampaan osaan. Varmaan jokunen taimi siinä menehtyy, mutta suurinosa säilyy, toisin kuin yksittäin koulinnassa, sehän on ihan mission inpossible, kun ovat niin heiveröisiä

Loppuun pakko taas hehkuttaa, että se viime äitienpäivänä saamani Alppiruusu on EDELLEEN hengissä parvekkeella ruukussaan
Päivisin kun aurinko paistaa ikkunan läpi ja lämmittää, oikenevat pakkasen rullaamat lehdet.

Kiitos! Eiköhän noilla ohjeilla onnistu. Katsotaan miten käy, mulla on kahta sorttia lobeliaa: "Crystal Palace" ja "Riviera Rose F1"

Minullakin on tuo Crystal Palace, tuli viime vuonna extrapussina kun brittilästä tein siementilauksen :slight_smile:

Tänään kylvin Sinitähti lobeliaa, maltillisesti kuten kehoitettiin 

Ja tänään on uusia taimia putkahdellut mullan alta.
Ananaskirsikkaa sekä ´Maskotka´tomaattia
Alan hiljalleen pohtimaan, että MIHIN minä taas näiden taimien kanssa joudunkaan, kun vielä on kaikenmoista kylvämättä

Tänään ovat itäneet loput Manskotka tomaatin siemenet ja pari kappaletta 21.2 kylvettyjä Tumbling Tom Yellown taimea kurkkii sievästi mullan alta.
Niin, en malttanut silloin kuitenkaan olla laittamatta, vaikka tarkoitus olikin laittaa muut tomskut vasta ensi kuussa
Mutta ensi viikolla laitan muutaman Ananaskirsikan ja noita "Tumppeja" multiin, heille on sijoitus kodit hankittuna

Lienee paikallaan kirjoittaa ylös mitä tänä vuonna olisi tarkoitus saada parvekkeelle.

Lobelia ´Crystal Palace´
Apinankukka ´Magic Mix´
Mustasilmäsusanna Oranssi ja Valkoinen
Sinipunavaula
Kelloköynnös
Ipomoea nil ´Giant Rose Edge´ ja ´Mini Bar Rose´
Ihmekukka
Sarvileukoija
Kirjokierto
Kesämalvikki ´Mont Blanc´
Sinitähtilobelia

Kuukausimansikka
Tomaatti ´Microtom´
Pensastomaatti ´Maskotka´
Kirsikkatomaatti ´Tumbling Tom Yellow´
Ananaskirsikka
Pyöreä porkkana
Salaatti
?Silpoydin herne?

Siinäpä nuo, tavoite olisi, että yhtään enempää lajeja ei tule, mutta koskaan en voi luvata

Sinulla on aika suuri parveke, jos sinne noin paljon mahtuu?

Onhan tuo suhteellisen tilava, hyllykkö antaa mukavasti lisätilaa ylöspäin ja muutenkin sijoittelen kasveja aina miten sen sanoisi…luovasti
Viime vuonna oli paljon enemmänkin kaiken näköistä ja aika ahdasta kyllä oli, joten tänä vuonna vähemmän

Luovutta kasvien sijoittelussa yleensä tarvitaankin! Minä tein viime keväänä kasvihökkelin uima-altaan tikkaista :smiley:

Viime kesänä meinasi meidän lasten kummisetä saada sätkyn, kun tepasteli meidän parvekkeelle. Köynnökset rönsyili kuulema hyökkäävästi kaulaa kohden

Tänään olin vähän vakkari kukkamyymälässäni multaostoksilla.
No tarttuihan sitä pari viherkasvia mukaan, sehän nyt on selvä.  Edes esikoisen synttärilahja-asiasta soittanut isäni ei uskonut, kun sanoin, että VAIN multaa olen hakemassa 

Mukaan lähti kirjavalehtinen Rönsylilja, vaalea raidallinen Anopinkieli ja kirjavalehtinen Siroliuska-aralia.
Minulla on selkeästi joku kirjava vaihe menossa

Ja tottakai meidän tänään 3v täyttäneelle pienelle puutarhurin alulle ostin omasta pyynnöstään lasten puutarhasetin, katseli pakettia niin innoissaan ja muutenkin tämä melkein kuukausittainen reissu kukkakaupalle on niin huisin kivaa pojasta (rakastaa kukkia, ylpeä äiti), että pitihän se nyt sitten törsätä

Kuvat laittelen jokaisen lajin omaan ketjuun

huomaa että on taas iloinen mieli uusista kukista, kun on noin paljon hymiöitä

Eilen laittelin Kelloköynnöstä ja Sinipunavaulaa multiin.
Tänään taitanee mennä lisäkylvös tomaatteja ja Ananaskirsikkaa.

Tuo sää, siis wau. 
Parvekkeen ikkunat on auki ja silti siellä on +9C ja aurinko se paistaa pilvettömältä taivaalta. Pihalla kun kävin, oli lunta sulanut monista paikoista vesilammikoiksi…KEVÄT TULEE!!

Pitkästä aikaa!

Kellot ja Vaulat ovat itäneet, taimet kasvavat nopeasti ja kivaa on.

Tosin, onnistuin telomaan käteni tuossa ja en oikein viikkoon kyennyt säryltä taimiani hoitamaan itse, joten mies joutui toimimaan sijaisena…seuraus: Lobeliat (crystal palace) kuolivat ja puolet mansikan taimista. Olivat sivummassa ja pikkuisissa purkeissaan, ettei mies ollut huomannut
Noh, aina ei voi voittaa.

Tällä hetkellä puuttuu enään yrtit ja tilatut keisarielämänlangat, sitten onkin odotettava toukokuulle, että suorakylvettävät voi laittaa.

On kyllä taas ihmettelemistä tuossa auringossa. Pari viikkoa sitten oli hirveät talvikelit, mutta tänään meidän pihamannut on jo osin paljaita tai vähintään täynnä vesilammikoita. 
Aamupäivällä kun aurnko paistaa suoraan parvekkeelle, nousee mittari keskimäärin 15C

Tervetuloa kevät!!

Taas se sortuminen tuli eteen. Holisti mikä holisti, vaikka vain siemenistä onkin kyse

Tilasin

Kirsikkatomaatit ‘‘Ildi’’ ja ‘‘Tiny Tim’’ sekä Pensastomaatti ‘‘Outdoor Girl’’
Salaattija, Pinaattia sekä retiisiä.

Sopu sijaa antaa, kyllä kyllä. 

Pitänee alkaa suunnitelemaan lisähyllykköjä ym. sijoitusratkaisuja tuonne parvekkeelle…