Perjantaina on aivan pakko hakea lisää multaa, en kestä kun en saa lärätä taimieni kimpussa vaikka mieli tekisi
Siihen mennessä varmasti siementilauksenikin on saapunut, pääsen koulimaan tomaattien uusintakylvöt ja laittamaan uudet multiin
Mies hajoilee jo täällä minun sijoitusratkaisuilleni, mutta siinähän hajoilee vaan
Maskotka tomaatit on jo mukavan näköisiä ja kasvuvauhti on kova.
"Tumppi" tomaatit jurottavat jostain syystä, mutta kyllä he varmaan kohta tajuavat, että pitää alkaa kasvamaankin.
Kohtapa sitä voikin laitella kuvia taimista taas.
Tässä tulisi tomaateista kuvat. Jokaisesta vain yksittäis kuva.
Ihan olen tyytyväinen ulkomuotoihin, kun eihän minulla mitään järeää valotarpeistoa tai viileää tilaakaan ole
Microtom kylvetty 15.2. Jurotti aika pitkään ja koulimisen jälkeen sai myös odottaa, että alkoi laisinkaan osoittaa kasvun merkkejä. Muutaman sentin korkuinen siis hän vasta on, mutta kovasti nyt kasvaa. 6kpl juuri itänyttä uusinta kylvöksestä odottelevat uutta multasäkkiään myös.
Tumbling Tom Yellow myös jurottelee vielä raakalaismaisen koulinnan jälkeen, mutta kyllä hekin näyttäisivät taas aloittavan kasvunsa. Näitä löytyy uusintakylvöksen jälkeen 7kpl.
Niin ja nuo "tumpit" olen kylvänyt 21.2, hiljaa hyvä tulee…
Ja sitten suurimmat Maskotka pensastomaatit kylvetty 21.2. Ottivat kamalan kasvupyrähdyksen koulinnan jälkeen päästyään ikkunan alle n.viikko sitten. Vähintään joka toinen päivä on uusi lehti kasvanut ja ovat n.10cm tällähetkellä.
Aloin jo tässä suunitella ensivuotta
Silloin molemmat lapset on jo sen verran isoja, että varmasti osaisivat, tai ainakin poika osaisi, kasvattaa omia vihanneksia
Poika olisi vuoden päästä 4v ja tyttö 2,5v.
Tuumin, että jos vain pystyn hillitsemään itseäni, niin laittaisin vain hyvin vähän kesäkukkia kasvamaan ja kaiken muun ajan ja tilan luovuttaisin vihanneksille. Uskon, että lapset tykkäisivät kovasti koska pitävät jo nyt mullan ja kasvien kanssa hääräilystä
Pari sijoitusratkaisua keksitty.
Ryövään lastenhuoneen metallisen pienen hyllyn kesäksi parvekkeelle ja äidiltäni nappasin muutaman pohja-alaltaan pienen, mutta korkean pahvilaatikon muuton jäljiltä.
Meinasin vuorata lootat jätesäkillä ja sinne sitten multaa ja korkeaksi kasvavia tomaatteja niihin
Mietin myös, menisinkö kaupalle ruinaamaan jossain vaiheessa banaanilaatikoita samaan tarkoitukseen, mutta niihin ajattelinkin laittaa salaatteja, retiisejä ja pinaattia, ne olisi juuri passeleita ja saisin ne parvekkeen sivustoille näppärästi
Mies pyöritteli JÄLLEEN päätään kun visioin hänelle näitä. Kuulema tämä alkaa riistäytyä käsistä, hyvällä tavalla kuiten, mutta epäili mahdunko tai mahtuuko parvekkeelle kesällä laisinkaan
Eilen kylvin postissa tulleet tomaatit ja koulin Ananaskirsikat omiin purkkeihinsa.
Tänään olisi tarkoitus koulia edellisen uusintakylvön tomaatit syvämepään.
Ensiviikolla olisi tarkoitus hakea sitten hevonpeetä ja kanankakkarakeita, koska olen aika laiska lannoittaja Saisi tomaatit rehevöityä sitten omiin nimiin kakkoinensa
Apinankukkiakin pitäisi vähän häiritä ja vaulatkin kaipaisivat himpun lisää erottelua.
Sinitähtilobeliat kasvaa myös hyvää vauhtia. Itseasiassa vielä jäi osa taannoin koulimatta ja he kasvavat paljon reippaammin kuin koulitut ystävänsä, joten ehkä heidätkin nyt viimein siirrän omiinsa.
Mansikat pitäisi kanssa koulia taas, että saisivat potkua kasvuunsa.
Mitähän vielä… No niitä keisarielämänlankoja himottaisi kylvää, mutta katsotaan mihin tämä päivä riittää, on minulla sisko täällä kyllä
Tänään olen koulinut tomaatteja, vieläkään en kaikkia saanut siltikään uusiin potteihin, sillä lajikkeiden välillä on sen verta ollut itämisaika eroja, sekä tietysti kasvuvauhdissakin eroa. Mutta eiköhän viikon lopulla saa nuo vähän rauhallisemmatkin pyöriteltyä.
Sitten pitäisi vähän tehdä inventaariota lahjoitettavista taimista…sydän rullalla kyllä luovun, mutta olisihan se järjetöntä tunkea kaikki omalle parvekkeelle
Yrttejä tuumailin tänään kylväväni. Viimevuonna eivät pitäneet ilmeisesti tyylistäni, uusinta kierros tänävuonna
Poika kylvi tänään Ohraa, oli niin muikeana ylpeydestä, kun sai tehdä ihan oman kylvöksen
Tässä päivityskuva Maskotka tomaatista, samasta joka on tuossa ylempänäkin
Ei oikein malttaisi odottaa, että pääsee istuttamaan parvekkeelle
Onpa kokoa. Omani ovat ihan pieniä vielä. Kohta voit jo odottaa nuppuja.
Oho, eikai sentään?
Se on n.16cm, ehkä hieman pidempi, jos nyt kolme viikkoa jaksaisi olla kuiten tekemättä nuppusia
Nopeasti kyllä ovat kasvaneet, verrattuna muihin.
Sinulla on hyvät suunitelmat ja minä täällä mielessä jo suunnitelin mihin vielä saisit mahtuu kasveja parvekkeen sivuseinät saako niihin jotenkin koukkuja tai hyllykköjä ihan kattoon asti sinne voi laitta vaikka mitä ruukkuja matalia kasveja tai roikkuvia.
On ihana kun lapset on mukana kylvämässä isoja siemeniä ne jo osaa laittaa multaan ja sitten saavat ylpeänä seurata niiten kasvua.
Vaikka ehkä sinun päästä asuun rivitaloon tai ehkä jopa omakotitaloon parveke on aika rajattu tila.
Minun poika asuu lasten kanssa kerrotalossa ja on kanssa kasvattanut parvekkella lapsille tomaattia ja paprikoita nyt sinne laitettiin lasit niin saa jo aikaisin keväällä laittaa sinne kasvit asuu 2 kerroksessa täytyy olla kova pakkanen että vie kasvit sieltä.
Komea on sinun tomaatti jo ja kyllä ne toisetkin vielä innostuu kasvaan
Minulla on tuolla muutamat kulmaraudat ja lautaa, että saisi yhdelle sivuseinälle laitettua hyllyn. Mietin myös sellaisia seinään kiinnitettäviä amppelikoukkuja, mutta kahtoo nyt ei viitsi ihan juustonreijille
Tuo meidän pienempi ei oikein vielä ymmärrä kylvämisen päälle, mieluumin sotkee/syö multaa
Mutta poika osaa jo hienosti, joten ensivuonna saa kyllä ihan omat kylvöksensä laittaa, se ilon määrä jo noista eilen laitetuista ohrista oli jotain ylitse vuotavaa <3
Ja vakaasti olen päättänyt, että vielä joskus sen oman talon pihoineen saan. Tai siis ensinhän katsotaan se piha, sitten vasta talo.
Ideoita on jo vähän kaiken oloiseen maastoon (en yhtään haaveilijasielu ole)
Joskos tilanne päivitystä kylvötilanteesta.
Tähän mennessä kylvetyt:
-Mustasilmäsusanna (Oranssi ja Valkoinen)
-Apinankukka
-Sinitähtilobelia
-Kelloköynnös
-Sinipunavaula
-Keisarielämänlanka (Jätti ja Mini)
-Mansikka
-Tomaatit: -‘‘Microtom’’, ‘‘Tiny Tim’’, ‘‘Maskotka’’, ‘‘Tumbling Tom Yellow’’, ‘‘Ildi’’, ‘‘Outdoor Girl’’
-Ananaskirsikka
-Tammenlehtisalaatti
-Lehtisalaatti (rapea)
-Pinaatti
Vielä pitäisi kylvää:
-Ihmekukka (viime vuotiset porkkanat on testissä, mutta luulen, että pitää laittaa muutama siemenkin)
-Persilja
-Oregano
-Ruohosipuli
-Pyöreä porkkana
-Retiisi
-Herne
-Sarvileukoija
Ans kattoo nyt miten selviän muka tulevista ostos reissuista ostamatta ainuttakaan siemenpussia.
Mies saa porailla hyllyä parvekkeen seinään ja koukkua kattoon.
Ja mainittakoon loppuun, että tänä vuonna olen ollut maltillinen
Parvekkeen siivousta suorittaessani sai viime vuonna äitienpäivälahjaksi saamani Alppiruusu suihkun. Ja sieltähän puskee silmua joka oksasta
Selvisi siis talvesta ruukussa, toki alimmat lehdet ovat kärsineet, mutta viime kesän aikana kasvaneet uudet lehdet (niitä kasvoi paljon) ovat varsin hyväkuntoisia.
Ehkä jos saisi kukkiakin, olisinpa iloinen
Muistankin sen alppiruusun, hienoa, että on noin hyvin selvinnyt
The Alppiruusu
1.3 kylvetty Kelloköynnös, kohta ajattelin latvoa, että pärjään roikaleen kanssa vielä hetken, kunnes pääsee laittamaan ulkoruokintaan pysyvästi
27.3 kylvetty ja heti sirkkalehtien avautumisen jälkeen koulimalla riepoteltu Keisarielämänlanka ‘‘Giant Rose Edge’’ uskalsi viimein aloittaa kasvunsa
28.2 kylvetty, mutta TOOOSI hitaasti itänyt (17.3) Ananaskirsikka. Kun koulin pikkupotista isoon, alkoi aika nopeasti kasvaa.