Päärynämeloni (Pepino), Solanum muricatum

Ens keväänä pitääkin olla ajoissa asialla ja laittaa kasvamaan tuota pepinoa. Katselin sitä jo keväällä, mutta ois ollut myöhäistä jo laittaa... Kerrohan Vuokkis sitten saitko hedelmiä kypsäksi asti ja miltä maistuivat? Mielenkiintoiselta kasvilta kyllä vaikuttaa. Ja haastavaltasilmän isku

Kerron kyllä. Olen täällä yrittänyt pitää jonkin laista Pepino "päiväkirjaa", eli kirjoitellut, kun joku uusi vaihe menossa. Kylmä kyllä nyt meinaa hätyyttää. Viime yönä oli jo mittari nollassa. Tuo muovihuone ei kovin paljon lämpöä pidä, ainoastaan suojaa tuulelta ja aurinkoisina päivinä lämpenee kun ei tuuli vie lämmennyttä ilmaa pois.

Väliaika tiedotus pepinosta.

Tällaiselta näyttää nyt.Vertaa kokoa kämmeneen, kts. edellinen kuva. Hitaasti koittaa kokoaan venyttää. Saas nähdä tuleeko valmista ennen pakkasia..

Onnea Vuokkis, olet edennyt pitkälle, minun kasvatus loppui ja taimet sai kyytiä kun heinäkuun lopulla oli vaan vartta ja kukista ei tietoakaan, hyvin ne kuitenkin kasvoivat. Ensi vuonna aloitan varmaan jo  a i k a i s e m m i n .

Kesä loppui kesken minun Pepino-kasvatukseen. Eilen toin kuitenkin koko paljun sisälle muovi- kasvarista. Tällainen tilanne oli eilen:

.. mietin vaan, milloinhan nämä olisi kypsiä.. Kokoa ei ole paljon tullut viime kuvauksen jälkeen..

Osa alkoi vasta kukkimaan. Sinänsä outoa oli se, että nyt oli kukat auki iltapäivällä, vaikka kesällä kukkiessaan ne oli auki vain hetken aamu-auringossa ja sulkeutui päivällä. Onkohan niillä joku lämpötilaan liittyvä aukiolo aika? No katson, jaksanko pitää kuinka pitkään näiden isoa paljua sisällä, vai nakkaanko menemään.

Päivän pepino-tietoa: Isännyyden kanssa siis raahattiin pepinopaljut sisälle, kun en niitä raskinut pakkaseenkaan jättää, kun kylmät tuli. Tilanne tänään. Hengissä ovat, tosin koko on pysynyt samana...

... tosin tämä kaikkein pienin on alkanut saamaan väriä, onkohan pian kypsymässä? Oli ensimmäinen hedelmän alku, mutta jostain syystä kasvu pysähtyi ja jäi pienemmäksi, kuin myöhemmin tulleet raakileet..

Viime kesänä kasvoi viidestä varhain kylvämästäni pepinon siemenestä kahdesta taimet, jotka istutin ulos avomaalle (1b). Yllätyksekseni tekivät useita hedelmanalkuja, jotka siirsin sitten katkaistuine varsineen maljakkoon, jossa ovat hedelmät kypsyneet, mutta juuria varsiin on kehittynyt niukasti hormonikäsitelystä huolimatta. Yhden oksan olen kuitenkin istuttanut multaan, jossa se kituu. Toiveena olisi saada siemeniä uusia kylvökokeiluita varten ja tutkia talvettamista ikkunalaudalla kuivassa huoneilmassa.

Pepinoissa ei ole tapahtunut kehitystä juuri ollenkaan. Väri on hieman vaihtunut, enkä ole varma, onko vieläkään kypsiä?

Yhden kuitenkin uhrasin kokeiden alttarille... ( onkohan pahasti sanottu ) Tämän näköinen oli sisältä, siemenistä ei jälkeäkään, että olisi niitä aikonut tehdä. Maku oli mitäänsanomaton, eli ns. mauton. Olikohan vielä osittain raaka, vai eikö saa makua, kun ei ole aurinkoakaan..

Muuten nämä on kyllä hengissä, vaikkakin lehdettöminä lepäävät. varret, jotka latvasta typistin, ovat vihreät ja niissä on silmuja. Jos voisi näistä aloittaa keväällä uuden kasvatus-koe-projektin.

Onnittelut kasvattamisen sitkeydestä, minulta se loppui jo heinäkuussa :slight_smile:

Vuokkis koska pistit pepinot kasvamaan viime vuonna?

Enpäs muistanut muuten, mutta tämän ketjun ensimäisessä viestissä olevasta kuvasta näkyi päivämäärä, eli siiinä näkyvä päivä on kylvöpäivä .. 19 helmikuuta.

Minun pepinon säilytyspuuhat loppui siihen, kun joulu-siivoa varten isännyys köijäsi pepino-laatikon yläkerran pöydälle( lämmin ja pimeä paikka) Kuolivat viikossa...surullinen Sitä ennen, vaikka tiputteli lehtiä, kuitenkin uusia kasvun alkuja alkoi työntyä lehtihangoista, eli oli haaromassa ja kuvittelin saavani tulevalle kesälle mukavan kokoelman noista..

Ei muuta kuin uudet siemenet itämään!Tilasin pepinon siemeniä mutta ne ei ole vielä saapuneet samoin kun tilasin chili-ja paprikan siemeniä ja nyt mua on ruvennut pelottamaan ettei ne saavu ajoissa!

Kasvattaako kukaan tänä vuonna pepinoa? Omistani on kuva tuolla chili-ketjussa, kun sattuivat samaan potrettiin. Kuinkahan ison ruukun nuo kaksi tainta tarvitsee, vielä ovat kovin kompaktin kokoisia alkuja.

Mulla ovat vielä taimipurkeissa, kertaallensa koulittuna. Tiedä, ennättävätkö mitään satoa tuottaa, mutta eikös sen voi talvettaa?

Mulla on kolme pikkutainta kasvamassa. Kovin hitaasti keräävät kokoa. Ovat edelleen taimipurkeissa, tarkoitus siirtää joko muovihuoneeseen tai sitten ruukkuihin parvekkeelle. Tai sitten sekä että, kokeillaan kumpi sopii niille paremmin.

Yhtäkkiä huomasin että nuo taimet onkin erilaisia lehdiltään. Toinen tekee tuollaisia kolmilehtisiä lehtiä ja toinen yksittäisiä. Miksiköhän?

Kyllä ne lehdet pitäisi olla tuon etumaisen kasvin tapaiset. Jospa tuo toinen on vaan hitaampi ja kestää ennen kuin tulee ne perinteiset lehdet.