Päärynämeloni (Pepino), Solanum muricatum

Kumma kun samasta siemenpussista on kylvetty yhtäaikaa molemmat.

Pepinot on kasvaneet kovasti, ja nyt molemmissa on jo oikean näköiset lehdet. Nuppuja vaan ei näy, taitavat olla liian pienessä ruukussa reppanat...

Edellisellä sivulla tässä ketjussa on n kuukauden takainen kuva, melkoinen ero koossa.

Vihannespunkki yrittää hyökätä mun pepinoitteni kimppuun, eivät kuki täälläkään. Lykkäsin 5 kpl samaan altakasteluparvekelaatikkoon.

Mulla kasvaa pepinot tosi hitaasti.

Kaupungissa ruukussa parvekkeella asustava on sentään kasvanut n 30cm korkuiseksi (ei nuppuja), mutta maalla muovihuoneessa laarissa kasvavat ovat vasta n 20cm korkuisia eikä niissäkään nuppuja näy.

Odotellaan…

Pepinot on hitaita, eikä niistä kovin korkeita edes tule näissä olosuhteissa. En saanut säilymään talven yli vaikka sisälle toin. Tytöllä oli isolla ikkunalla yksi. Siellä on selvinnyt talvesta, joskin lehdet tiputti melkoisen vähiin. Uusia lehtiä ja haaroja on tehnyt, mutta kukkimaan ei ole suostunut sekään.

Ties kuinka monta kertaa olen jo yrittänyt ruveta pepinonviljelijäksi, kylväen ja ostotaimien turvin, mutta tähän asti erittäin huonolla menestyksellä. Tänään repäisin ja ostin S-ryhmän kaupan hevi-osastolta kaksi pepinoa ja niistä keräilen siemenet talteen. Ensimmäisen jo teurastin ja söin ja laitoin siemenet tuoreeltansa kylvölautalle itämään.

Meitsin pikkinen Pepino, luultavasti tuo kuolee alta aika yksikön mut voimpahan sanoa että mullon joskus tommonen ollu

Voi tätä onnen päivää, peppis kukkii ja tulee jopa (toivottavasti) syötävää.
Löysin kaksi hedelmää, kolme muuta "ehkä", pulleita alkuja.

Peppis

Hmm, onkohan tässä enää mitään toivoa itse kasvatetuista pepino-hedelmistä - ensimmäinen puska alkoi kukkia vasta vajaa kuukausi sitten, enkä ole nähnyt vielä yhtäkään raakiletta (vaikka olen kyllä yrittänyt kukkia parhaani mukaan tupsutella)… Puskat ovat kuitenkin olleet koko kesän kasvihuoneessa.

Mullei kuki tuo(kaan). Kasvanu son kyllä mahoton mut ei nupun nuppua siinole

Tuli sitten itsekkin tilattua Pepinon siemeniä, kun kaupasta ei ole enään aikoihin hetelmää löytynyt.

Lueskelin, että pitäisi latvoa varhain, kun on kasvattanut kaksi oikeaa lehteä ja ilman kosteus pitäisi pitää korkeahkona.

Tuo kosteus on vähän niin ja näin, mietin jotain läpinäkyvää isoa muovin palaa ns. hupuksi. Juu-u, nähtäväksi jää sitten mitä tapahtuu tälle rehulle, ehkä ainakin saan myös sanoa joskus omistaneeni mokoman :smiley:

Jaetaan tämä täällä omassa ketjussakin.

Eli 3.1 kylvin muutaman Pepinon siemenen, koska pussissa luki itämisen voivan kestää 20-45vrk ajattelin siis ettei tule ainakaan kova hätä pimeän ajan takia. Eilen sitten illalla huomasin, että yksi sieltä jo kurkkii mullasta :smiley:

Jäämme siis tarkkailemaan kasvun edistymistä ja josko tämän anniaikaisen sisaret seuraavat jossain vaiheessa perässä :slight_smile:

Toinen pepinoista itänyt, sekin kylvetty 3.1.

Huomasin ensimmäisen itäneen jättäneen toisen sirkkalehtensä matkanvarrelle, mutta tämä uusi tulokas näyttää ihan ehyeltä. Eivät ihan nyt pitäneet itämisaika arviot paikkaansa, mutta ei se mitään, jos menee mönkään voi yrittää vielä uudelleen :slight_smile:

Hitaasti mutta varmasti tämä pepino kasvaa Viimein oli sen kokoinen, että sen uskalsi koulia uuteen purkkiin.

Söpö pieni peppiino…en ole mokomasta lajista ikuna kuullutkaan…lähtee kuukkeloimaan:)

Nyt tämä pepino on alkanut kasvaa vähän rivakammin, tai ainakin lehtien koko kaksin kertaistuu puolessa viikossa ja n.viikon aikana esiin putkahtaa 1 uusi lehti

Olenkohan auttamattomasti myöhässä, jos isken kaupan hedelmästä keräämäni siemenet multaan tänään? Tuntuu olevan hidas kasvamaan/kukkimaan/tuottamaan satoa.

Käsittääkseni viihtyy myös sisäkasvinakin osan vuotta, varma en ole, mutta kannattaahan ainakin kokeilla, voihan kasvu olla kuitenkin nopeaa, kun valon määrä on kasvanut reilusti :slight_smile:

Molemmat pepinot tänään, vasemmanpuoleisen on juuri koulittu. 
Molemmat kasvattavat lehtihangoista uusia haaroja ja uusissa lehdissä näkyy viimein olevan ne liuskoitukset, vai miksi niitä oikeaoppisesti sitten kutsutaankaan 

Hyvännäköisiä paapelon peepinot. Minun pepinot vielä miettivät mullassa uskaltavatko nousta.