Tämä on ollu pitkä ja raskas tie
Mutta toivotaan, että jatkavat nyt tuota kasvuaan vilkkaammin lisääntyneen valon ja ravinteiden avittamana, olisi se noloa jo ihan noiden pepinoiden taimienkin osalta iskeä mihinkään paljuun kasvamaan 10cm hintulaa
Pepinot heivasin samaan ämpäriin kasvamaan ja istuttaessani kiukuttelin niille sanoen, että kun ovat niin hitaita, niin saatte sitten hidastella keskenänne Saas nähdä mitä tästä nyt sitten oikein tulee, alkaneet kasvaa
Kai se niin on että nämä eivät kasva kovinkaan isoiksi. Koko on pysynyt samana jo kuukauden mutta on kukkinut paljon ja syötävää näyttäisi tulevan. Yhdessä oksassa 6 kunnon alkua. Muissa oksissa kukkia.
Taitaa kesä loppua ennenkuin nämä ovat kypsiä, joutuu varmasti ottamaan sisään.
No nih, nyt minullakin on tuollainen. Taimena ostin. Saapi nähdä mitä tapahtuu. Täältä yritin kovin opiskella kasvatusta. Onkohan joku saanut menestymään talven yli sisätiloissa seuraavaan vuoteen?
Sain juuri viestin, että minullekin on tulossa Pepinoita.
Täytyypä lähteä hakemaan purkkeja ja multaa. Kannataisiko istuttaa samaan purkkiin kaksi, vai mahtavatko vaatia enemmän tilaa kasvaessaan?
Mulla on kolme pepinoa, ostettu taimina. Kasvattako tätä kukaan. Luin ketjun läpi ja ilmeisesti aika hankala tapaus.
Ruukussa vissiin täytyy kasvattaa jos aikoo syksyllä tuoda sisälle. Ihan kiva, kun mulla on kasvarissa kiinteät kasvatusaltaat:(
Minulla on vielä ikkunalaudalla, kun kasvarissa ei ole lämmitystä eikä yövahtia hallan varalta. Yölämpötilat ovat olleet aika matalia vielä.
Rehu on edelleen hengissä ja kasvanut vähän kokoa. Purkissa ajattelin pitää kuten chilejäkin, jotta saan sen ulos, jos tulee ötököitä ja yritän myös kaiken uhallakin talveuttaa sen, jos on vielä syksyllä hengissä.
Mikä kasvatus lämpö mahtaa olla tälle kasville ihanteellinen? Yöksi olen laitaanut ne purkeissaan kasvatus “pömpeliin”. Aamulla raahannut taas pihalle aurinkoiseen paikkaan. Tykkäävätkö kosteasta kasvualustasta vai päästättekö kuivahtamaan mullan pikkuisen?
Ihanteellisesta en tiedä, mutta vaikea kasvi tuntuu olevan. Se sai jo ikkunalaudalla vihannespunkkia riesakseen, joten minun ei varmaan kannata roudata sitä kasvihuoneeseen. Saastuttaa vielä kaiken muunkin.
Sain punkit pois, kun heitin rehun ulos. Se oli viikon verran ulkona kaikissa oloissa ja porskuttaa edelleen. Tosin se viikko oli helleviikko. Nyt kun on satanut ja ollut kylmempää, olen ottanut sen öiksi sisälle. Vielä on hengissä ja terhakkaana. Ne lehdet joihin punkki ei ehtinyt ovat hyvän näköisiä ja loput kirjavia.
Outoa on ( ja hyvä tietty ), etteivät punkit levinneet vieressä oleviin tomaatintaimiin.
Ostin lidlistä pepinon, mutta paketissa kuitenkin oli merkit ettei saa syödä Solanum muricatum "Pepino Gold"
Samaa minäkin ihmettelin kun innoissani toin lidlistä pepinon. Ajattelin vielä että se on varmaan jotain eri lajiketta kun siinä luki se pepino gold. Huomasin vasta kun istutin että siinä on merkit missä kielletään syömästä. Mahtaakohan niitä nyt sitten uskaltaa syödä jos se jotain satoa ihmeen kaupalla tuottaisi?
Toisaalta siinä on joku sadonkorjuukorin kuva jossa lukee VIII
Laittaisivat helkatti selkeellä suomen kielelä voiko syyä vai ei
Ehkä se tarkoitaa vain, että kasvi itsessään ei ole syötävä, vain hedelmä. Vähän niin kuin perunalla, naatit ovat myrkyllisiä, peruna syötävä.
Peruna (Solanum tuberosum) ja pepino (Solanum muricatum) kuuluvat samaan sukuun. Perunan varsiakaan ei saa syödä
Saa nähä kukkiiko tää koskaan
Piti siirtää isompaan purkkiin, oli juuria jo vanha purkki ihan täynnä.
Mutta mikä tää on???
Hoho, nuppujahan ne oli
Hoho, eka pepino tulossa, hitaasti kasvaa. Uusia kukkiakin on aukeamassa
Minulla on kukkinut, mutta sadosta en tiedä. On ihan pihalla, ei missään kasvarissa, jossa olisi lämpöä enemmän. Lehdet ovat koko ajan sen näköiset kuin olisi jotain ötökkää enkä halua niitä kasvariin. Pölytys ei taida oikein onnistua, kun katit ei anna minkään lentävän olla rauhassa.
Itse ostin lidlistä kanssa pepinon ja se on ollut ulkona siitä asti. Kukki ja hedelmiäkin näkyy olevan.