Pääskynen muuttaa keväällä maalle

Saimme hankittua kesäpaikan 2 vuotta sitten myöhään syksyllä. Mäkitupaamme on alettu rakentaa jo 1800-luvun lopussa. Tontti on 1100 neliötä. Silloin syksyllä saatoimme vain aavistella, että tällä ensimmäisellä omalla pihallamme olisi  paljon perennoja. Talven aikana ahmin kirjaston puutarhakirjoja. Niitä oli silloin hyvin saatavilla! Sitten vihdoin koitti kevät ja pääsimme tekemään tutkimuksia puolivilliintyneelle pihallemme.  Tuli sekä iloisia yllätyksiä että vähemmän hauskoja. Juolavehnää ja vuohenputkea oli paljon.

Olen aloitteleva puutarhaharrastaja. Tosin olin vuosia kerännyt siemeniä lähinpuistoista Hesasta ja vienyt taimet siskoni tai ystävättäreni puutarhoihin. Juuri kun molemmat ilmoittivat ettei heille mahtuisi enää taimia, löytyi meille kaikin puolin sopiva oma kesäpaikka. Siitä alkoi minun kiehtova tutustumiseni puutarhaani ja puutarhahoidon maailmaan. 

Vasemmalla on vanha kriikunapöheikkö. Kuva on otettu 21.5 2012.

Jo ekana kesänä alkoi kriikinoihin muodostua samanlainen vihasuhde kuin juolavehnään ja vuohenputkeen, kunnes syksyllä tein kriikunoista piirakan ranskalaisella kirsikkapiirakkareseptillä. Siitä tuli niin ihana, että hyväksyin jatkuvan juurivesojen katkomisen ja siementaimien repimisen. 

Oikealla puolen talon takana, pohjoispuolella, on Rhodoja ja sireeni.

Oisko tuo iso, vanha, Tigerstedt?

Siinä on myös matala punainen. Oisko Elviira?

Lähikuva:

Ja vielä toinen, kun olin niin hurmaantunut:

Kotimaisia alppiruusulajikkeita

Alppiruususi voisi olla kukan perusteella " St.Michel"

Matala punainen on ilmiselvä Elviira

Oi kiitos paljon Annujoki.

Oikealla, talon kulmalla on ihana pikkupuu. Oisko marjaomenapuu?

Lähikuva:

Vasemmalla kriikunapuskien takana valkoinen ja punainen pioni istutettu samaan kuoppaan. Eivät ole kovin reheviä. Niille pitää tehdä jotain.

En tiedä mitä pioneja. Kasvavat nurmikon seassa. Täytyy vissiin raivata pois rikkaruohoja ja lannoittaa.

Viehättävän paikan olet Pääskynen löytänyt, onnea! Minä vielä etsin sitä unelmapaikkaani ja sillä aikaa täytän tätä pientä pihaani sitä silmällä pitäen, että siirrän ne kyllä sitten sinne isompaan…ahdasta on. Mutta eikös vaan suunnittelu ole ihanaa 

Voi kuinka söötti paikka,onnea pääskyselle.

Mikä kevät noista kuvista loistaakaan! Onnea uuteen kesäpaikkaan =) Tiedätkö ketkä nuo kaikki kasvit on tuonne istuttanut, ts. noistahan voi jotkut olla hyvinkin vanhoja jos kerran historiaa paikalla on…

Voi miten ihana kesäpaikka Pääskysellä! Puutarhan ihana tunnelma on aistittavissa jo heti tuossa ensimmäisessä kuvassa. Ja wau mitä rodoja!

Kokeileppas joskus tehdä niistä kriikunoista mehua mehumaijalla, ja hilloakin tulee hyvää (keitin ja laskin soseen lävikön läpi jotta sain kivet ja kuoret pois)
Hillo maistuu yllättävästi samantyyliselle, vahva-aromiselle kuin mustaherukkahillo, joten sopii niin leivontaan, lettujen päälle kuin ryynimakkaran tai kaaliolaatikon kaveriksikin. Mehuun saa laittaa reilusti sokeria, mutta hyvää se on.

Itse olen varsin onnellinen vanhoista kriikunapöheiköistä: Ihana, pärjäänä hedelmäpuu, kun sitä ei haittaa pakkaset eikä rusakot, aina kasvaa terhakkaasti uuttakin, josta voi pienellä kurituksella saada uutta tilalle, uutta uuteen paikkaan tontilla tai vaikka kaverille alkua. Ja kaunis kukinnan aikaan (kuten kuvassasi) ja loppukesästä sadon tekeytyessäkin. Ylpeydellä olen nimennytkin suurimman kriikunapöheikön Kriikunalehdoksi, kun raivasin sinne polut ja istuttelin varjoperennoja ja kukkasipuleita.

Kiitos kaikille!

Uskon, kotitarhuri, että se unelmapaikka tulee vielä sinullekin vastaan.

Täytyypäs kokeilla kriikunahilloa ensi syksynä. Tykkäämme hilloista lihan kanssa. Mehua olenkin tehnyt mehumaijalla. Kriikunoiden kukinta on tosiaan kaunis keväällä. Polku kriikunalehdossa ja varjoperennat kuulostaa ihanalta.

Meitä edeltävät omistivat paikan vain 4 vuotta. Naapureiden mukaan he raivasivat kovasti. Puutarha oli kuulemma päässyt kovasti pusikoitumaan. Joitakin perennoja ovat selvästi myös istuttaneet, mutta eivät ilmeisesti olleet ihan puutarhahulluja. Sitä edelliset sen sijaan omistivat paikan yli 20 vuotta. Joutuivat luopumaan siitä iän ja terveyden takia. He olivat hyvin innostuneita hoitamaan puutarhaa. Heidän ajoiltaan tuntuisi olevan monet istutukset.

Pionien takana on iso siirtolohkare ja sen vieressä komea kultasade.

Kultasade ja menninkäinen. Pihallamme vierailee 3 kissaa. Toivotamme ne tervetulleeksi. Pitävät myyrät kurissa.

Siirtolohkareen edessä kukkivat sinivuokot, Niitä on punaisia, sinisiä ja melkein valkoisia.

Kultasateesta alkaa iso kukkamaa.

Tuosta kuvan etureunasta olen jo tässä saanut raivattua rikkiksiä pois. Siihen on istutettu gladioluksia ja tuoksuliljoja. 

Oi miten ihana paikka! Minä en keltaisesta kauheasti välitä, mutta tuollaisen upean kultasateen ottaisin riemusta kiljuen :slight_smile: Ja nuo sinivuokot… voi miten ihania… Ehdottomasti nuo valkoiset ja vaaleanpunaiset menevät hankintalistalle, täytyy ruveta heti keväällä huhuilemaan sellaisten perään. Aivan ihania :slight_smile:

Peukkuja, peukkuja :smiley: Onnittelut kesäpaikasta ja erityisesti vierailevista apureista. Tarkkaavainen katse ainakin tällä kuvatulla katilla on :smiley:

Ensimmäisenä keväänä ihastelin tällaisia lehtimättäitä ja jännitin mitä niistä mahtaa kehkeytyä.

Niitä oli paljon isossa kukkamaassa. Vuorikaunokiksi osoittautuivat.

Niistä alkoi tulla mulle oikein inhokkeja, rikkaruohoja. Liika on liikaa. Aloin raivoisasti kaivaa niitä ylös. Siihen tarvittiin lapio, kuokka ja paljon hikeä. Juurakot olivat kovia ja isompia kuin pesuvati.

Punapäivänkakkarasta sen sijaan tuli yksi suosikeistani.

Voi kiitos kommenteista!

Tilhiski. Nuo inhokit ja suosikit ovat metka juttu. Minäkään en niin keltaisista välitä ja kuitenkin viime kesänä huomasin istuttavani yhteen penkin nurkaankeltaisia päivänliljoja, oransseja huopakeltanoita ja siirsin siihen heinikoista tulikellukoita.

Palavanrakkauden punaisesta en myöskään ole oikein tykännyt, mutta täällä nekin näyttivät minusta viljapeltoa vasten kauniilta:

Enkä punaisita tulppaaneistakaan ole ollut niin innostunut. Tämä loistava värikontrasti muutti mieleni.
Taitavat olla vanhoja apeldoorneja kevätvuohenjuuren joukossa.

Luulin näiden punavalkoisten sopivan hyvin tuohon joukkoon, mutta ovatkin eri sävyä punaista ja kukkivatkin eri aikaan.

Vielä kuva ensimmäiseltä keväältä.

Skilloista olen kovin mielissäni. Omenapuitakin on kolme. Tosin tuo kuvassa etummainen vetelee vissiin viimeisiään.Kiviaitojamme arvostan kovasti.

Ketunleivätkin ihastuttivat. Ne kasvavat vajan kivijalassa, pohjoispuolella.

Aivan ihana paikka 

Näitä hattivatteja ihmettelin ekana keväänä.

Paljastuivat myöhemmin ruskoliljoiksi. Terijoensalavan juuressa on iso puska lipstikkaa. Tein ekaa kertaa elämässäni listikkakeittoa. Hyvää oli.

Minulle uusia tuttavuuksia olivat Mahonia ja ruusukvitteni. Ne kukkivat saunan edessä toukokuun lopussa.

Ruusukvitteneitä ei harmikseni ole tullut kuin pari pientä. Täytyy vissiin antaa kanankakkaa ja kompostia.

Nämäkin saavat anteeksi keltaisuutensa ja punaisuutensa.En voi näistäkään olla tykkäämättä