2. Tämä tapaus on kerrottu ja väri on hyvin tumma sininen (noissa varjokohdissa väri on suht oikea) Siis jos emo oli tällainen, niin tämä tytär suhteessa tällainen.
Voisikos tässä tapauksessa päätellä, että kerrottu ominaisuus on väistyvä, koska vanhemmat olivat yksinkertaisia, mutta (toinen) tytär kerrottu? Vai vaikuttaakohan siihen udeammat geenit..?
Nyt vielä odottelen, että olisiko 3. lapsessa isukkikukalta saatua vaaleanpunaista enemmän.
Eli fiora: voit saada erilaisia kukkia yhdestäkin, koska geeneistä toinen alleeli tulee äidiltä ja toinen isältä, ja väistyvä ominaisuus ei näy raskaana olevassa kukassasi. Raskaana olevan kukkasi lapset taas voivat saada kaksi väistyvää geeniä, jolloin se tulee näkyviin. (Olikohan kauhean epäselvästi selitetty. Lukion bilsantunneista alkaa olla aikaa, eikä asioita enää muista niin hyvin eikä osaa selittää... )
Aivan ihanan kukan olet saanut siemenestä, toivottavasti minullekin tulee tuollaisia! Kuinkahan harvaan ne siemenet kannattaa kylvää ettei tarvitsisi heti olla koulimassa? Jossain taisi lukea että ne kuitenkin kukkisivat nopeammin ahtaasti kasvaessaan.
Huhhuijaa… Luin tossa netistä löytämääni tutkimusta Saintpaulioista ja ymmärsin siitä että yhdestä kukasta tulisi noin 1000 siementä “The mean number of ovules per flower was 1326, of which an average of 72%
developed into mature seeds.”! Voiko pitää paikkansa? Mähän hukun noihin kun en koskaan raaski heittää mitään kasveja poiskaan.
Todella paljon ja todella pieniä siemeniä siemenkodasta tulee... Itse mokasin koulinnassa tekemällä sen liian aikaisin, jolloin pienimmät tapaukset eivät kestäneet sitä. Mulla taisi 11 siementä itää eli ei mikään huima itämisprosentti.
Minä kylvin saintpaulian siemeniä lokakuun lopussa. Enimmäkseen taitaa minun kylvös kasvaa sammalta, mutta ehkäpä tuossa kaksi poikastakin kurkkii mullasta, nuo pikkuisen isommat vaaleanvihreät läiskät.
Kuinka kauan Saint Paulian siemenillä oikein kestää kypsyä? Toi mun kolme kuukautta sitten hehkuttamani siemenkota ei näytä vieläkään kypsältä. Vai onkohan siinä mennyt jotain vikaan?
Olen lukenut, että saintpaulian siemenkodan kypsymiseen voi mennä 6-9 kuukautta jopa, jos kota kuivettuu aikaisemmin, kaikki siemenet eivät ole ehtineet kypsyä. Minun siemenkotani kuivahti kolmessa kuukaudessa, ja sain vain kaksi pikkuista taimea. Nyt on kypsymässä kaksi uutta kotaa, toivottavasti ne jaksavat olla tarpeeksi kauan.
Niin, ja jos se siemenkota on kuivan näköinen, se ei välttämättä ole vielä sisältä kuitenkaan kypsä: kannattaa odottaa että kukkavarsikin kuivettuu, silloin voi olla varma, että saintpauliasta ei kulje enää ravinteita tai mitä siemenet nyt kypsymiseen tarvitsevatkaan.
Taimetkin kasvavat oikein hitaasti, kyllä tämä on kärsivällisten laji tämä saintpaulioiden siemenkasvatus.
Oho, no se siitä ilosta että saisi nopeasti uusia kukkia. Saa nähdä saanko siemeniä ollenkaan, kissa kun on “hoitanut” saintpauliota aika rankalla tassulla, mutta siemenkotaan ei ole TOISTAISEKSI vielä koskenut.
Onko Saintpauliani saanut keskenmenon vai ovatko nämä siemenet nyt kypsiä? Näyttää minusta aika huonolta :-(
Muoks: tarkistin että raskaus on kestänyt ehkä jopa 7 kuukautta (en tiedä milloin tuo on kuivahtanut), eli toivoa on? Näyttää vaan niin tyhjältä tuo siemenkotelo!
Mulla on puolet noista siemenistä kylvämättä mutta en usko että ne itää ollenkaan, koska siitä toisesta puolesta iti vain 1. Eli ei ehkä vaivan arvoista.
Viherpiiperö, mulla on myös vanhoja jäljellä jos omat nimettömät santun siemenet käy. Voin testata itääkö ne, itse en kuitenkaan niitä enää tarvitse. Olihan se mielenkiintoinen kokeilu mutta santut ei meillä vaan viihtyneet pitemmän päälle! Laitan huomenna muutaman siemenen multaan kokeeksi.
Juu, huonot ovat itämis tulokset santun siemenillä. Ensimmäisen satsin kylvin multaan silloin 9.2 eikä mitään noussut. Toisen satsin n, 30 siementä laitoin 10.3 joista nyt suurennuslasilla katsoen yksi vihreä tipla on mullan pinnalla. Jos tuosta nyt taimeksi asti hengissä säilyy, niin onhan se aarre kukaksi kasvatettava!
Siemeniä on vielä jäljellä kaksi 30 siemenen pussia.