Eijanitan santtuvaavit niin ihania. Ettäkö täälläkin jännitys kasvaa jos jokaisesta tulee omansa näköinen! Hitaasti täällä edetään, vaan mikä hoppu tässä on.
Qhaukku, eihän tuossa mene kuin reilu puoli vuotta
, niin jo kukkivat
.
Mulla viimoisin on no, 16 ja nyt voi sanoa että suurin osa on ollut liloja ja tämä vasta toinen sileä lehtinen. Emo-santtun kukat oli kurttureunaiset lilat.

Nyt on muutamassa santussa ollut näitä 7 tai 8 terälehtisiä kukkia ??
Löysin englanninkieliset ohjeet siitä miten santtuja kasvatetaan siemenistä. Listan lopuksi on peittävät ja väistyvät (meniköhän termit oikein) piirteet saintpaulioiden geeneissä, mikä ainakin minusta oli valtavan mielenkiintoista. Esim. näin väreistä:
1..........pink X pink..........100% pink
2..........pink X coral.........100% pink
3..........red X red............75% red, 25% pink
4..........white X red............50% white, 37% red, 13% pink
5..........blue X pink...........50% blue, 50% red
6..........red X pink...........100% red
http://www.rachelsreflections.com/JeffSmithsnotes.htm
Eijanita, kuvasi 21.4. klo 22 lisätyn kuvan kaltainen tuli yhdestä sinulta siementaimena saamastani santusta, eli lilavalkea. Seuraava avautuu muutamassa päivässä, saas nähdä, mitä hän on.
Nyt alan uskaltaa jo uskoa, että pienet vihreät pisteet mullan seassa ovat saintpaulian poikasia, eivätkä esim. sammalta. Sammal varmaan kasvaisi paremmin.
Itäminen ei ole onnistunut kyllä hyvin, siemeniä oli kymmeniä ellei satoja, ja mullasta löytyy viisi vihreää pistettä, joista yksi saattaa olla kyllä monen taimen rypäs. Taimet ovat niin pieniä, että melkein saa niitä suurennuslasilla etsiä, ei puhettakaan että valokuvaaminen onnistuisi. 25.7. kylvin ne, eli yli kuukausi on mennyt itämiseen aikaa, ehkä vuodenaikakaan ei ole enää paras mahdollinen. Keväällä ehkä kokeilen kylvää toiseen kertaan, kun minulla noita siemenkotia vielä on.
Joo, keväällä on varmasti parhaat mahdollisuudet siementen itää. Muistan että tykkäsivät erittäin paljon auringon valosta ja lämmöstä. Muistithan että siemeniä ei saanut yhtään peittään niin pieniä ne ovat. Minä kylvin ne erittäin ohueen hiekkaan (jotain askarteluun tarkoitettua) sekoitettuna , näin menivät vähän paremmin isommalle alueelle. Kylvöksen pidin kelmulla peitettynä vielä siementen idättyäkin jonkun aikaa. Onnea!
En ole peittänyt siemeniä, mutta epäilen että multa saattaa olla liian karkeaa: kylvin ne kaktusmultaan. Ne ovat minulla kirkkaista muoviastioista kyhätyssä minikasvihuoneessa oikein kosteissa oloissa, mutta valoahan ne varmasti kaipaisivat, kun nyt on ollut niin pilviset ja sateisetkin säät.
heips. minkäs näköinen se siemenkota on?
Huonekasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain P – Ö - Paavalinkukka, Saintpaulia ja sieltä sivu 25
Jokos nämä santtuvauvat pitäisi koulia erilleen? Siemenet otin jostain ketjukirjeestä, olisko olleet Heinäpuulta kotoisin...?
Jopas voisi. Varovasti !
Ovatpas pieniä ja sieviä! Voivat hyvinkin olla minun kasveista nuo poikaset, johonkin huonekasviketjuun minä niitä pussitin. Itse en ole saanut siemenistä kasvatettua vielä minkään kokoista saintpauliaa, olen ilmeisesti aika mämmikoura mitä siemenkasvatukseen tulee.![]()
Voe mahtoton, kun ovat nättejä! Noista voisin vaikka ruinata lehtiä…
Kuvan oton jälkeen rusikoin aika reilusti lehtiä pois noista kahdesta kun toiset pikkuiset jäi niiden varjoon joten on niitä vesilasissa tallella ![]()
Tässä kuvaa 10.2 siemenistä kylvetyistä santuista. Olikos tyhmä idea koulia ne kaikki samaan isoon astiaan?
Itselläni on usein siemenkotia santuissa. En ole vaan koskaan kokeillut idättää, kun olen kylmästi aina nyppinyt kukkineet kukat pois. Tuntuu kukkivan vähän kauemman kun teen niin. Minulla kukkivat joka vuosi ja pitkään.
No voi teitä minkä tartutitte...![]()
Nyt täällä häärätään siveltimen kanssa keinomehiläisenä santtujen kukissa ja odotellaan silmä kovana josko alkas siemenkotia pukata![]()
Laitanpa tämän tännekin: Pauliani taitaa olla raskaana!
Muuten tyhmä kysymys: onko yhdestä kukasta (siis tosiaan kukasta eikä kasvista) saatavilla siemenillä kaikilla eri perimä? Eli kannattaako kylvää kaikki siemenet vai vaan yksi per kukka kun päämääränä on saada mahdollisimman erilaisia?
Sivulla 4 esittelemäni santtuäidin poikasista 3 selvisi aikuisiksi (osa menehtyi koulinnassa). 2 ensimmäistä on jo avannut kukkansa ja 3:ssa näkyy pienenpieniä kukkavanan alkuja.
1. Kukka äitinsä värinen, mutta terälehdet alta punertavat (kuten avautuvasta kukasta näkeekin ehkä). Sininen väri on taas vähän kameran kirkastama, eli on syvempi oikeasti.